Nogen der ved hvad gamle åbne ekspansionsbeholdere på loftet og rør fra dette normalt er isoleret med for materiale? Se billede! Dette materiale fandtes omkring rørene. Hvis jeg skal fjerne dette, vil jeg først sikre mig at det ikke indeholder asbest.

Har koblet denne beholder fra i forbindelse med installation af jordvarme. Nogle siger at den kan stå tilbage på loftet, andre hævder at det kan blive et kulderas hvis den står tilbage og derfor bør fjernes. Hvordan ser I på sagen?

• Plastpose med isoleringsmateriale fra rør, muligvis rispapir eller mineralskuld, lagt på træoverflade, muligvis relateret til asbestspørgsmål.
De skal væk! Plejer desuden at kunne være godt rustne i forbindelse, har oplevet nogle som er løsnet bare man har rykket på dem uden at skrue/skære...

Vedr. isoleringen så ved jeg desværre ikke

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok! Så skal jeg prøve at få fat på nogen, der kan fjerne det..
Hvilken type firma laver sådan nogle opgaver tror du?

Hvis vi antager, at det er frakoblet fra systemet, så er det vel ingen større skade, at det sidder der på loftet. På sigt vil man jo gerne have fjernet gennembrydningen ud på taget.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ja, det er jo det, der er spørgsmålet..
Hvad er bedst på lang sigt?
At tage det ud eller lade det blive siddende.
For vindens skyld.
Tænker at hvis man begynder at fjerne beholderen, indebærer det sikkert at gennemføringer gennem taget påvirkes, dvs. man skal sørge for at reparere/tætte ordentligt.
Måske er det mere risikabelt at fjerne det end at lade det blive siddende?

Nogen med viden om isoleringen på billedet? Asbest?

Hvis tommelfingeren sidder midt i hånden, hyr blikkenslageren. Isoleringen er nødhårsvarianten. Er der ikke noget vand tilbage kan beholderen blive siddende, hvis den ikke er i vejen. Vores gamle kar var forsvundet af sig selv. Kun isoleringen tilbage.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Hvad indebærer nøthårsvarianten imported_Benno?
Kan den indeholde asbest?

Haha, hvordan kunne beholderen forsvinde af sig selv? :)

Stina71 sagde:
Hvad indebærer nøddehårvarianten imported_Benno?
Kan den indeholde asbest?

Haha, hvordan kunne beholderen være forsvundet af sig selv? :)
Jeg antager, at imported_Benno mener isolering lavet af de fibre, der sidder yderst på kokosnødder. Det ligner det på dit billede.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Plantefiber indeholder ingen asbest.
Gamle tomme ekspansionsbeholdere har en indbygget evne til at omdannes til jernoxid og forsvinde i form af rust ...

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
fahlis sagde:
Nøttehår er hår fra kvæg, kokosfiber er plantefibre. De indeholder ingen asbest.
Gamle tomme ekspansionsbeholdere har en indbygget evne til at omdannes til jernoxid og forsvinde i form af rust …
Der lærte jeg noget nyt. Tak for det. :)

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Ok, -RB-. Hvis det er tilfældet, plejer der at være asbest i denne type materiale? Har du nogen anelse?

Vi lod vores sidde i nogle år. Så sad det i vejen, da jeg skulle skifte afluftningsrøret fra afløbet. Så jeg fjernede det. Da jeg havde fjernet røret, der gik op gennem taget, blev karret kun holdt oppe af røret nedefra. Da jeg savede i det, faldt karret pludselig af, men det var ikke, hvor jeg savede, at røret gik af, men i den sidste samling ind i karret, det gik bare lige af. Så det var heldigt, at vi tog det ud af drift, da vi gjorde. Den samling ville sandsynligvis være begyndt at lække indenfor et år eller sådan noget. For at være helt ærlig har jeg faktisk stadig ikke fjernet røret, der går op gennem taget. Det har været på min at-gøre liste i 4 år nu.

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Hempularen, hvad sad der for isolering i din ekspansionsbeholder og rundt om de rør, der kom fra beholderen og derefter gik nedad?

Nogen der ved om man under nøddehårs- eller kokosfiberisolering plejede at sætte asbest tættest på røret?
Dvs i et lag under.

Jeg tolker det som at Fahlis og Hempularen mener at beholder og rør bør fjernes, for uden vand i disse vil de skabe en masse rust. Har jeg tolket rigtigt? Kan beholder og rør, hvis de beholdes på loftet, skabe nogle problemer, f.eks. fugt?

De plejer ikke at skabe problemer, andet end at de måske optager en plads, som du vil have til noget andet.
Rørene har man sandsynligvis kappet og plomberet, da beholderen blev erstattet med en trykbeholder.
Men du har måske stadig et udluftningsrør, der går gennem taget, med risiko for lækage den vej?

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.