Mit hus er bygget i 1964. I dag begyndte jeg at bryde facaden ned for at udskifte den, men i stedet for 60cc ser det ud til at være 120cc, men der er sømmet hver 40cc. Dog ser det kun ud til at være bæring bag pladepanelet på 120cc.

Var der på den tid asfaltboard med aluminium på den ene side, som så var sammenføjet med en treetex via en 21x95 planke hver 40cm? Pladerne ser ud til at gå hele vejen op til taget.

Jeg bliver nødt til at sætte nye lægter og opklodse, så væggen bliver lige. Skal jeg spænde en plast over boarden, eller er det fint som det er? Der bliver en luftspalte på ca. 21mm mellem liggende enkeltfaspanel og board, panelet skal males i falu vapen slamfärg.
 
M mattias1343 sagde:
Mit hus er bygget i 1964. Idag begyndte jeg at bryde facaden ned for udskiftning, men i stedet for 60cc så ser det ud til at være 120cc, men der er sømrække hver 40cc. Dog ser det kun ud til at være bærende bag skivepanelet på 120cc.

var der på det tidspunkt asfaltboard med aluminium på den ene side som derefter blev sammensat med en treetex via en 21x95 planke hver 40cm? Pladerne ser ud til at gå hele vejen op til taget.

Jeg kommer til at sætte nye lægter og justere, så væggen bliver lige. Skal jeg spænde en plast over boarden, eller er det godt nok som det er? Får en luftspalte på ca. 21mm mellem liggende enkel-faspanel og board, panelet skal males med falu vapen slamfarve.
Du skal i hvert fald ikke sætte noget plast der på ydersiden. Muligvis en vinddug, som er diffusionsåben.
 
  • Synes
mattias1343
  • Laddar…
For at kunne følge din tankegang skal du være mere præcis både i beskrivelsen (hvad sidder vandret respektive lodret) og målene på de indgående komponenter. Husk på, at det var tommemål, der gjaldt. Jeg undrer mig over, om der fandtes asfaboard i 1964? Det har jeg ingen erindring om. Det kræver en bedre beskrivelse under alle omstændigheder for mit vedkommende. Du skal absolut ikke have plastik på væggens yderside. Det er ingen ulempe med en luftspalte bag panelet, men det er ikke nødvendigt, når du bruger slamfarve.
 
J justusandersson sagde:
Skal man kunne følge din tankegang, må du være mere præcis både i beskrivelsen (hvad sidder horisontalt henholdsvis vertikalt) og målene på de indgående komponenter. Husk, at det var tommemål, der gjaldt. Jeg undrer mig over, om der fandtes asfaboard i 1964? Det har jeg ingen erindring om. Det kræves en bedre beskrivelse i hvert fald for min del. Ingen plastik skal du absolut have på væggens yderside. Det er ingen ulempe med et luftspalte bag panelet, men det er ikke nødvendigt, når du bruger slamfarve.
Jeg skal sætte liggende panel.

men det jeg undrer mig over er, om der fandtes en færdig plademodul med asfaltboard 120cm bred, 3st 21x95 mellem og inderst treetex plade. Tag en asfaltboard 120cm bred, læg 3st 21x95 brædder vertikalt med 40cc på den, derefter en treetex-plade og søm dette sammen og monter det vertikalt. Dette er, hvad det ser ud til at findes under panelet.
 
Nej, sådanne færdige moduler har jeg aldrig hørt om. Men det kan jo være en typehuskonstruktion.
 
J justusandersson sagde:
Nej, sådana färdiga moduler har jag aldrig hört talas om. Men det kan jo være en typehuskonstruktion.
Ok, det var ejeren som byggede huset selv, kan jo være en egen ide, stiller til det for mig som ikke ved hvor reglerne er. Kommer lægte op på nyt med 80cc og sætte lægten i de 21x95 planker som findes i mellem pladerne. vil ikke rive hele væggen og begynde forfra.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.