Har en masse ekspansionsbolt udendørs på stolpefæster. Overfladen er afskavet pga stolpefodskift, og nogle steder er de allerede begyndt at ruste. Kan man give dem en ny overfladebehandling eller smøre noget rustbeskyttelsesfarve på?
 
  • Expanderbolt på en slidt betonoverflade med synlig rust og slidmærker, omgivet af småsten og revner i betonen.
  • Udendørs betong med en synlig, let rustet ekspanderbolt, omgivet af slidte og afskallede flader, sandsynligvis fra tidligere stolpeplaceringer.
Staffans2000
Kan og kan.
Kallgalv på spraydåse findes. Men det holder naturligvis ikke så godt som varmgalv.
Fra et holdbarheds synspunkt tager det meeeeeget lang tid, før bolten tager skade.
 
Er det meningen, at du skal bruge boltene? I så fald, smør lidt kobberpasta på og gør det. Så vil boltene holde i mange år.

Er det ikke meningen, at du skal bruge boltene? Skær dem af med vinkelsliber.
 
ricebridge ricebridge sagde:
Er det meningen, at du skal bruge boltene? I så fald, smør kobberfedt på og gør det. Så vil boltene holde i mange år.

Er det ikke meningen, at du skal bruge boltene? Skær dem af med vinkelsliber.
Jeg skal sætte stolpefødder på senere, så de skal bruges. Kobberfedt lyder godt, alternativer?
 
Synes zinkfarve/primer ikke holder særlig længe, før det ser ud som det gjorde, inden man sprayede.
 
Det hjælper en del at sætte nye varmgalvaniserede møtrikker på.

Protte
 
prototypen prototypen sagde:
Det hjælper en del at sætte nye varmgalvaniserede møtrikker på.

Protte
Gør det? Det er bolten sig ikke har noget galvaniseret tilbage...
 
Zinken "vandrer" mellem de forskellige dele. Skruer du en varmforzinket møtrik på en ubeskyttet skrue, beskytter zinken på møtrikken også de dele af skruen, der kommer i kontakt med møtrikken. Så at sætte en ny møtrik øger beskyttelsesniveauet på skruen i forhold til, hvis man skulle genbruge den gamle møtrik.

Det er dette, der gør varmforzinkede ting så modstandsdygtige mod rust. Får du en revne/ridse i zinklaget, beskytter den omkringliggende zink den "blottede" overflade, hvilket et lag maling ikke gør.
 
  • Synes
vincentt
  • Laddar…
  • Synes
vincentt og 3 andre
  • Laddar…
Hvis jeg husker skolekemi korrekt, gælder reglen, at man kan beskytte en metal ved at belægge den med en mindre ædel metal, da korroderer den mindre ædle før den, man beskytter. Jern er ædlere end zink, hvorfor zinken beskytter jernet (stålet).
Af samme årsag skal man isolere f.eks. aluminiumbåde fra rustfrit stål, ellers korroderer aluminiumet.
Kobber derimod er ædlere end jern, hvorfor det ikke burde anbefales. - eller husker jeg forkert?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.