Har købt et sommerhus i Roslagen, hvor der var et påbegyndt gæstehusbyggeri inkluderet. Gæstehuset er en gammel sauna, ca. 10m2, på stolper, hvor den tidligere ejer har isoleret loftet og gulvet samt sat panel som indre loft.
Nu til min overvejelse. Gæstehuset vil primært blive brugt om sommeren, men vil også have mulighed for at huse nogen der i de øvrige årstider. Gæstehuset skal stå uden opvarmning, når det ikke benyttes. Ville det givet forudsætningerne fungere at have uisolerede vægge? Min tanke er i så fald at sætte vindpapp direkte på reglerne og derefter en grovere panel. Alternativet hvis jeg skal isolere er at sætte isolering, der allerede har vindpapp på den ene side (da jeg ikke er så interesseret i at rive yderpanelet ned), og derefter panel. Har forstået, at plast skal undgås.
Jeg indser selvfølgelig, at det bliver dyrere at holde huset opvarmet (tænkte at sætte nogle el-radiatorer ind), men antager, at jeg kan opvarme det ret mange dage for omkostningen ved at sætte isolering. Men vil jo gerne have, at det er muligt at få en nogenlunde temperatur selvfølgelig. Min tanke med at undlade isolering er også, at jeg ikke bygger en masse potentielle fugtproblemer ind.
Hmm, varmen har jeg selvfølgelig ikke tænkt på. Det er jo ikke så sjovt at sove, hvis det bliver for varmt, men er det virkelig et problem. Tænker at en lille hytte på 10m2 nok skal blive opvarmet på en solrig dag uanset isolering eller ej?
Min familie har et sommerhus, hvor det lille hus er uisoleret. Da isoleringen i det store hus heller ikke er den bedste, støder vi på effektproblemer nogle gange, når det er koldt. Når alt skal holdes varmt, og det er koldt udenfor, opstår der problemer med hovedsikringerne, der springer. Især når man også bruger komfur, elektrisk elkedel og opvaskemaskine samtidig.
Hvis sommerhuset normalt står helt uopvarmet og kun opvarmes enkelte dage om vinteren, er energiforbruget ikke et stort problem, men muligvis effekten. Som sagt er der så heller ikke så mange penge i isolering. Fugtproblemer behøver der heller ikke at blive, hvis ikke isoleringen er meget tyk.
Varmt som i helvede omtrent! Der kan I indkvartere jeres fjender. Heldigvis er der nogle ventiler der i det mindste. Der findes ingen genveje i byggebranchen, hvis man vil have det rart desværre isolere alt.
Det lader til, at konsensus er at isolere Sådan bliver det!
Så undrer jeg, hvordan jeg lettest skal gå til det? Det skal jo være Panel/luftrum/vindpap/isolering, hvis jeg har forstået det rigtigt. Nogle tips til, hvordan jeg skal gøre det på den mest smidige måde? Lidt som jeg tænkte med isolering, der har færdig pap, eller skal jeg forsøge at spænde pap mellem reglerne i bagkanten på en eller anden måde?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.