Vi er i gang med at renovere et par rum. Al tapet er taget ned, og væggene er bredspartlede (ikke slebet endnu). Nu skal de males, og tanken er at springe tagliste over og lave en såkaldt snobberand, altså male loftfarven et par centimeter ned på væggen.

Væggene er af gips, og loftet er af nogen slags plader. På de fleste vægge er det nogenlunde tæt mellem væg og loft, men ved visse vægge er der en betydelig sprække, se billeder nedenfor.

Mine spørgsmål er nu.
1) Hvad er passende at bruge til at fylde sprækkerne?
2) Jeg har læst, at man plejer at lægge en overmalingsbar blød fugemasse som endelig overflade. Hvad bruger man til den?

Sprække mellem loft og gulv
Gipsvæg og loft med betydelig sprække; målebånd viser sprækkens størrelse. Billede af en målepind, der måler en revne mellem loft og gipsvæg, under renovering.

Væg uden sprække
Springe mellem loft og væg med synlig ujævn bredspartelmasse før slibning og maling.

Jeg bruger malerfuge/latexfuge i ret mange tilfælde. Men uklart hvor godt det bliver at male over en så bred fuge.

Det går jo altid at spartle det så godt som muligt, så køre strimmel og spartle pænt igen. Men skal du alligevel køre loftmalingen et stykke ned på væggen (antas at den er hvid), kan du lige så godt male, som du vil have det, og fylde ud med fuge bagefter. Forudsat at du glatter/jævner hele vejen. Hvis du bruger fugeværktøj, der gør fugemassen glat og flot, vil det ikke være synligt. Skulle væggen/loftet bevæge sig, så der bliver revner i fugemassen, er det let at skifte til loftliste i stedet. Det gælder om at bruge fugemasse af god kvalitet, der ikke gulner, det er vel det eneste.

• Synes
stalf
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.