Vi skal male vores fyrretrappe hvid. Alle skruer er sænket i huller, ca. 1 cm dybe og 1 cm i diameter. De er dækket af træpropper, der stikker ud på ydersiden. Dette er ikke så pænt, synes jeg. Jeg vil gerne fylde hullerne med noget, som man kan male over. Overvejede at spartle, men spartlen måske revner? Overvejede at save små stykker rundstav og banke/limme ind og slibe ned, men det føles som meget arbejde. Nogle andre idéer?

Martin
 
  • Hul i træ med nedsænket skrue, omgivet af træ overflade.
  • En trætrappe med indlejrede skruer dækket af udstående træpropper. Martin overvejer alternativer til at udfylde hullerne inden maling.
  • Furutrappe med skruer dækket af træplugger, træet har mange knaster. Ønsker forslag til at fylde skruernes huller før maling.
Der findes pluggbor på Clas i sjön med flere, så tjek om det findes i din diameter først.
 
Det bedste er at gøre som cesar33 siger, skal du spartle bruge plasticpadding eller lignende, det sprækker ikke og holder, (lugter dårligt i nogle timer)
 
Tak. Gode tips. Plastic Padding lød jo smart. Er det let at spartle og slibe? I så fald lyder det vel lettere end at bore op og save til og banke i og slibe ned træpropper?
 
köksbyggaren sagde:
Tak. Gode råd. Plastic Padding lød jo smart. Er det nemt at spartle og slibe? I så fald lyder det vel lettere end at bore op og save til og banke i og slibe ned træpropper?
Plasticpadding er let at spartle og ret let at slibe (som altid ved spartling, brug tid på at spartle godt, så bliver det let at slibe:))
 
Der er ingen, der ser en "risiko" ved at spartle det hele, hvis man engang skulle få behov for at "efterstramme" skruerne?
 
Jeg ville køre på trædyvler. Hvis hullerne ikke er perfekte i kanterne, så køb en kvistbore og bor hullerne op. Køb trædyvler og lim dem med trælim. Dyvler kan købes på et finsnedkeri eller byggemarked. Hvis du bor i Stockholm, findes der et snedkeri på Kungsholmen (hantverkargatan), som sælger små pakker med både lim og dyvler i valgfri træsort. Dyvlerne slås derefter af med et skarpt stemmejern.

Når man borer hullerne op med en kvistbore, bør man bore gennem en skabelon, der styrer hullet. Det kan være et lille stykke krydsfiner.
 
Luxman sagde:
Pluggen slås sen af med et skarpt stemmejern.
Jeg ville nok save med en fintandet sav. Tror at man let får flisning så man alligevel bliver nødt til at spartle lidt hvis man slår af pluggen med stemmejern.
 
Det kan man gøre.
Men et tip til at lykkes med hugget er at se på, hvordan årerne i pluggen går. Hug fra den retning, hvor årringen på træpluggen "svinger" opad. Og hug i flere trin, så ser man, hvordan snitfladen bliver. Det sidste stykke tager man forsigtigt med håndkraft med stemmejernet.
 
Er der nogen, der ved, hvordan man nemmest får fjernet de originale træpropper, der sad i trappen, og som Martin gerne ville have fjernet?
 
P Phille82 sagde:
Er der nogen, der ved, hvordan man nemmest får fjernet original-træpropperne, der sad i trappen, og som Martin ville have fjernet?
Det var let, jeg satte bare et stemmejern bagved og vippede lidt, men hvis de sidder fast, kan man vel bore i midten, så sprækker de vel.
 
P Phille82 sagde:
Nogen der ved, hvordan man lettest får fjernet original-træpløkkerne, som sad i trappen og som Martin ville have fjernet?
Sæt en skrue i midten og træk ud med et koben. Læg en beskyttelse under kobenet.
Hvis du nu ikke vil bruge dem igen.
 
I dette tilfælde vil jeg beholde dem. Bliver der mon grimme mærker på dem med stemmejern?
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.