Vi skal male vores fyrretrappe hvid. Alle skruer er sænket i huller, ca. 1 cm dybe og 1 cm i diameter. De er dækket af træpropper, der stikker ud på ydersiden. Dette er ikke så pænt, synes jeg. Jeg vil gerne fylde hullerne med noget, som man kan male over. Overvejede at spartle, men spartlen måske revner? Overvejede at save små stykker rundstav og banke/limme ind og slibe ned, men det føles som meget arbejde. Nogle andre idéer?
Martin
Martin
Tak. Gode tips. Plastic Padding lød jo smart. Er det let at spartle og slibe? I så fald lyder det vel lettere end at bore op og save til og banke i og slibe ned træpropper?
Plasticpadding er let at spartle og ret let at slibe (som altid ved spartling, brug tid på at spartle godt, så bliver det let at slibeköksbyggaren sagde:
Jeg ville køre på trædyvler. Hvis hullerne ikke er perfekte i kanterne, så køb en kvistbore og bor hullerne op. Køb trædyvler og lim dem med trælim. Dyvler kan købes på et finsnedkeri eller byggemarked. Hvis du bor i Stockholm, findes der et snedkeri på Kungsholmen (hantverkargatan), som sælger små pakker med både lim og dyvler i valgfri træsort. Dyvlerne slås derefter af med et skarpt stemmejern.
Når man borer hullerne op med en kvistbore, bør man bore gennem en skabelon, der styrer hullet. Det kan være et lille stykke krydsfiner.
Når man borer hullerne op med en kvistbore, bør man bore gennem en skabelon, der styrer hullet. Det kan være et lille stykke krydsfiner.
Det kan man gøre.
Men et tip til at lykkes med hugget er at se på, hvordan årerne i pluggen går. Hug fra den retning, hvor årringen på træpluggen "svinger" opad. Og hug i flere trin, så ser man, hvordan snitfladen bliver. Det sidste stykke tager man forsigtigt med håndkraft med stemmejernet.
Men et tip til at lykkes med hugget er at se på, hvordan årerne i pluggen går. Hug fra den retning, hvor årringen på træpluggen "svinger" opad. Og hug i flere trin, så ser man, hvordan snitfladen bliver. Det sidste stykke tager man forsigtigt med håndkraft med stemmejernet.
Klik her for at svare


