Jeg skal prøve at lave en umulig vindueskarm, hvor jeg er nødt til at bygge karmen ned i overkanten, da vinduet sidder over loftet. Vinduet er et kassettevindue L300 H30. Det bliver virkelig en udfordring, eftersom det er et amatørbygget træhus, der har stået i 50 år. Der er lidt sætninger, og vinklerne er ikke altid 90 grader.
Jeg skal spytte i næven og gøre mit bedste, men er allerede på forhånd overbevist om, at der kommer til at være lidt spalter/sprækker, når jeg sætter karmen sammen. Jeg kan ikke lave en boks, som jeg så sætter på plads; jeg må montere hver enkelt del mod reglerne for sig.
Hvordan tætner jeg sprækkerne mellem delene for i videst muligt omfang at forhindre revner?
1) en form for blød fugemasse?
2) snedkerspartel?
3) en form for blød fugemasse til træ?
4) en anden metode til sprækkerne?
Jeg skal spytte i næven og gøre mit bedste, men er allerede på forhånd overbevist om, at der kommer til at være lidt spalter/sprækker, når jeg sætter karmen sammen. Jeg kan ikke lave en boks, som jeg så sætter på plads; jeg må montere hver enkelt del mod reglerne for sig.
Hvordan tætner jeg sprækkerne mellem delene for i videst muligt omfang at forhindre revner?
1) en form for blød fugemasse?
2) snedkerspartel?
3) en form for blød fugemasse til træ?
4) en anden metode til sprækkerne?
Renovatør
· Stockholm
· 388 indlæg
Første og bedste tip er at minimere sprækker så meget som muligt.
Andet tip er at fremstille smygekanten af et dødt materiale snarere end massivtræ. MDF eller finere krydsfiner f.eks. Disse materialer bevæger sig mindre end massivtræ, og din fugede sprække har større chance for at klare sig over årstidernes ændringer af luftfugtigheden.
Tredje tip er at fuge med en MS-polymerfuge. Tec-7 har jeg gode erfaringer med.
Andet tip er at fremstille smygekanten af et dødt materiale snarere end massivtræ. MDF eller finere krydsfiner f.eks. Disse materialer bevæger sig mindre end massivtræ, og din fugede sprække har større chance for at klare sig over årstidernes ændringer af luftfugtigheden.
Tredje tip er at fuge med en MS-polymerfuge. Tec-7 har jeg gode erfaringer med.
Hvis du med endetræ mener snitfladerne på MDF, så er det absolut muligt at få en god finish efter maling. Grund flere gange med grunder og mellemslib, så bliver det godt. Kør 3 grundinger og mætte virkelig enden.D Derbyboy sagde:
Klik her for at svare