Hej, jeg tog listerne og tapetet ned og der var lidt "glippe" her, skal jeg fylde det med noget eller er det nok at sætte en liste på?

Grunden til, at jeg tog tapetet ned, er at dette rum lugter lidt af tapetklister, det er 60 år gammelt og solen har ligget på her. Selve klistret sidder stadig fast som et gult lag. Kan man slibe det væk eller hvad er nemmest?

Et hjørne af et rum med fjernet tapet, ujævn overflade og gulnet klisterrester på væggene, med lille åbning nær loftet.

• Revne mellem loft og væg med rester af gammelt tapetklister synligt, væggen er ujævn og mangler lister.
Så længe det ikke trækker, eller der falder gammelt savsmuld ned fra revnen, så lad det være, og sæt bare en ny loftliste. Jeg har aldrig oplevet, at tapetklister lugtede, men hvis væggen lugter, så vask den med vand med lidt klorin og eddike i. Når den er tørret, spartler og sliber du som sædvanlig, inden tapetsering eller maling.

• Synes
greenorangebay
  • Laddar…
A AG A sagde:
Så længe det ikke trækker, eller falder ned gammelt savsmuld fra sprækken, så lad det være og sæt bare ny tagliste.
Jeg har aldrig oplevet, at tapetklister lugtede, men hvis væggen lugter, så vask den med vand med lidt klorin og eddike i. Når den er tørret, spartler og sliber du som vanligt, inden tapetsering eller maling.
Måske er det tapetet, der lugter så! huset fra 68, kun dette rum der lugter, men forstår ikke hvorfor netop dette rum andet end at solen har skinnet meget her. Skal prøve at vaske som du siger og se så.

A AG A sagde:
Så længe det ikke trækker, eller falder ned gammelt savsmuld fra sprækken, så lad det være og sæt bare ny loftliste.
Jeg har aldrig oplevet, at tapetklister lugtede, men hvis væggen lugter, så vask den med vand med lidt klorin og eddike i. Når den er tørret, spartler og sliber du som normalt, før tapetsering eller maling.
G greenorangebay sagde:
Måske er det tapetet, der lugter! huset fra 68, kun dette rum der lugter, men forstår ikke hvorfor netop dette rum, andet end at solen har ligget meget her. Skal prøve at vaske som du siger og se så.
Klorin og eddike...! Bliver det ikke en dejlig gas, og du bliver ladt døde på gulvet resten af livet.

• Synes
AG A og 2 andre
  • Laddar…
Ok, det ser ikke ud til at være så godt med klorgas. Kan man slibe dette gule lag væk med en slibemaskine eller lignende? eller måske skrabe det af?

Ja.
Træk lidt vand på og se, om det slipper lettere.

Slibning fungerer sandsynligvis bedst, bare brug en teleskopstang og groft sandpapir. Jeg er i gang med et rum fra 67 med 6-7 lag tapet, det lugtede lidt mærkeligt, da jeg begyndte, og det bliver værre, når jeg damper tapetet af.

raveper raveper sagde:
Klorin og eddike...! Bliver det ikke en dejlig gas, og du ender død på gulvet resten af livet.
Du har ret. Forkert af mig ikke at tænke over resultatet af blandingen. Ved bare, at klorin er godt til at vaske diverse skidt rent, samt at eddike er godt mod lugte.
Men de skal ikke blandes!

• Synes
greenorangebay
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.