Hej!
Vi har lige skiftet oliefyret ud med jordvarme. Hvordan skal jeg fylde hullerne fra påfyldning og udluftning? Der er lige nu to huller ca. 5-10 cm store lige ud gennem betonen. Det bliver ret koldt... Jeg er nybegynder med hus, så jeg tager taknemmeligt imod al den hjælp, jeg kan få!
Mvh Linnea
Vi har lige skiftet oliefyret ud med jordvarme. Hvordan skal jeg fylde hullerne fra påfyldning og udluftning? Der er lige nu to huller ca. 5-10 cm store lige ud gennem betonen. Det bliver ret koldt... Jeg er nybegynder med hus, så jeg tager taknemmeligt imod al den hjælp, jeg kan få!
Mvh Linnea
Som sagt, brug færdig beton og bland den ret stabil (mindre vand) så bliver den på plads i stedet for at flyde væk.
Som en midlertidig løsning kan du stoppe hullerne med hvilke som helst klude. Hvis du eller nogen i din nærhed har lidt overskydende isolering (stenuld, glasuld) så fungerer det udmærket.
Som en midlertidig løsning kan du stoppe hullerne med hvilke som helst klude. Hvis du eller nogen i din nærhed har lidt overskydende isolering (stenuld, glasuld) så fungerer det udmærket.
Tilføj gerne et billede.L Linnea Lundh sagde:Hej!
Vi har precis bytt ut oljepanna mod bergvarme. Hvordan skal jeg fylde hullerne fra påfyldning og udluftning? Der er i øjeblikket to huller ca. 5-10 cm store lige ud gennem betonen. Det bliver ret koldt... Jeg er nybegynder med hus, så jeg tager med glæde imod al den hjælp jeg kan få!
Mvh Linnea
Jeg ville nok have presset isolering i og så pudset ydersiden.
Tjek først om du ikke har brug for mere ventilation efter at varmekilden, der skabte cirkulation, er forsvundet. Af de fire huse inden for familien, som har skiftet til jordvarme fra olie eller olie/brænde, har tre fået behov for øget ventilation og affugter.
Fast ventilationen skal ikke sidde der, hvor de gamle påfyldningsrør sad.
Beton skal du ikke bruge, før der er garanterede plusgrader udenfor i cirka en uge. Læg en plan plade mod ydersiden og læn noget tungt mod den, så betonen ikke løber ud. Så får du en god overflade bagefter. Indtil da, som sagt, bare tryk nogle klude ind, så det ikke trækker.
Beton skal du ikke bruge, før der er garanterede plusgrader udenfor i cirka en uge. Læg en plan plade mod ydersiden og læn noget tungt mod den, så betonen ikke løber ud. Så får du en god overflade bagefter. Indtil da, som sagt, bare tryk nogle klude ind, så det ikke trækker.
Tak for alle svarene. De, der var her og ordnede jordvarmen, pressede nogle klude ind, som de fandt. Har set lidt isolering ligge i et skur, så kan jo tage lidt af det og presse ind så længe.
Glemte at nævne angående isolering, at visse fugle kan lide det til deres reder. Det er nok smart at forsegle med noget andet yderst.
Om at pudse så er det sandsynligvis det æstetisk mest tiltalende, hvis der er en pudset sokkel, men det er nok også sværest, hvis man er "nybegynder på hus" og stiller spørgsmålet om, hvordan man skal lukke huller i soklen. Intet ondt ment til dig TS, mere en blink til Alexn72. Med det sagt, så er det ikke så svært, og det er ret sjovt, så gå i gang, hvis det er det, der får din båd til at flyde
Om at pudse så er det sandsynligvis det æstetisk mest tiltalende, hvis der er en pudset sokkel, men det er nok også sværest, hvis man er "nybegynder på hus" og stiller spørgsmålet om, hvordan man skal lukke huller i soklen. Intet ondt ment til dig TS, mere en blink til Alexn72. Med det sagt, så er det ikke så svært, og det er ret sjovt, så gå i gang, hvis det er det, der får din båd til at flyde
Klik her for at svare
