Hej!

Skulle sætte gardinstænger op i en gipsvæg, men hullet blev for porøst efter, at jeg satte pluggen i. Endte med at bore med slagboremaskine for at fastgøre plug i murstensvæggen 1-2 cm fra gipsvæggen. Selv murstensvæggen blev porøs, og pluggen fastgjorde ikke.

Hvordan kan jeg fylde det store hul og derefter fastgøre de to skruer samt beslaget på samme sted? Gipspulver? Beton? Spartelmasse?

Vedhæfter et billede af det ønskede resultat og et af hullet i gipsvæggen.

Mvh

• Stort, uregelmæssigt hul i en gipsvæg, med synlige murbrokker og et monteret plug i midten. Rør er synligt øverst i billedet.
  • Hvid beslag monteret på væg med to skruer. Området omkring er porøst, og der ses gipsstøv og skader i væggen.
Gipsbrug

J Johan456 sagde:
Gipsbrug
Tilstoppe hele hullet med det? Hvordan fastgør jeg derefter beslaget?

Bor forsigtigt gennem mørtlen, når det er hærdet uden slag og brug derefter slag i murstenen. Det er ikke meget let, bør det vel være sprukket Sådan. Du skal påføre 2 gange med gipsmørtel, da det krymper og derefter 1-2 gange med almindelig vægspartelmasse, typisk medium.

J Johan456 sagde:
Bor forsigtigt gennem mørtelen når den er hærdet Uden slag og brug derefter slag i teglstenen. Det er ikke superlet, det burde vel være revnet Sådan her. Du skal påføre 2 gange med gipsmørtel da det krymper og derefter 1-2 gange med almindelig vægspartelmasse, typisk medium.
Men teglstenen er helt porøs på indersiden? Går det ikke at fastgøre noget i gipsmørtelen som man fylder igen med?

Det kan gå, men risikoen er, at det sidder for dårligt. I sådanne situationer skyldes det ofte, at man har den forkerte boremaskine.

Jeg ville nok have sat en strimmel af grovere krydsfiner ind, typisk 20 mm tykt. På med en ordentlig mængde konstruktionslim mellem krydsfiner og murstensvæg. Så spartle over med gipsspartelmasse og derefter slebet og malet. Derefter fastgøre skruerne gennem spartelmassen og i krydsfineren.

På sådanne steder har husfix fungeret godt for mig

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det der ser ikke ud som gips på mursten. Det er sandsynligvis puds på mursten.

Det er nemmest at reparere med samme type puds som væggen oprindeligt blev pudset med. Puds C plejer at fungere. Hvis huset er mere end cirka 100 år gammelt, kan en variant af kalkmørtel passe bedre. Hvis man reparerer med den forkerte type puds, øges risikoen for, at det igen sprækker med tiden.

Bank på væggen rundt om før reparation og se, om mere puds løsner sig. Der er mange gamle tråde med tips om, hvordan man reparerer puds.

Derefter er det bare at bore nye huller, når pudsen er hærdet ordentligt. Eller tryk dyvlerne ind i pudsen, mens den er blød, og lad dem fastne, når pudsen hærder.

• Synes
useless
  • Laddar…

Bedste svar

Claes Sörmland
T topmount sagde:
På sånna här ställen har husfix fungerat bra för mig
Jeg har samme erfaring, filler typ Husfix er løsningen (selv om min er fra Byggmax og hedder "Filler"). Fjern alt løst, støvsug og påfør. Når det er tørt, er det bare at bore.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Jeg har samme erfaring, filler typ Husfix er løsningen (selv om min er fra Byggmax og heter "Filler"). Fjern alt løst, støvsug og smør det ind. Når det er tørret, er det bare at bore.
Noget i den stil jeg tænkte mig.
Virker den her? https://www.byggmax.se/filler-utomhus-p01204
Jeg kan altså bore med skruer, når det er hærdet, ikke?

Claes Sörmland
F Frosse sagde:
Noget sådan jeg tænkte mig.
Fungerer denne her? [link]
Jeg kan altså bore med skrue, når det er hærdet så?
Præcis, redningen for os med mursten med svag kalkpuds på. Nogle gange har jeg smurt plastikpluggen direkte ind i filleren på den rigtige plads. Så er det at skrue, når det er tørt.

Det er cement med letfiller (små plastkugler). Det er muligt at bore i det, når det er tørt, hvilket godt kan tage lidt tid (en dag eller to, hvis det er tykt). Casco har en hurtighærdende variant (som jeg aldrig har testet, Husfix Rapid eller sådan).

Præcis, redningen for os med tegl med svag kalkpuds på. Nogle gange har jeg smurt plastpluggen på det rette sted lige ind i fillern. Så er det at skrue, når det er tørt.

Det er cement med letfiller (små plastkugler). Det er muligt at bore i, når det er tørt, hvilket i og for sig tager sin lille tid (en dag eller to, hvis det er tykt). Casco har en hurtighærdende variant (som jeg aldrig har testet, Husfix Rapid eller noget lignende).
Præcis, redningen for os med tegl med svag kalkpuds på. Nogle gange har jeg smurt plastpluggen på det rette sted lige ind i fillern. Så er det at skrue, når det er tørt.

Det er cement med letfiller (små plastkugler). Det er muligt at bore i, når det er tørt, hvilket i og for sig tager sin lille tid (en dag eller to, hvis det er tykt). Casco har en hurtighærdende variant (som jeg aldrig har testet, Husfix Rapid eller noget lignende).
Perfekt!
Så vil jeg altså gøre sådan her:
  • Pudsede alt løst væk
  • Støvsug hullet
  • Fyld hele hullet med fillern fra byggmax
  • Lad tørre i 40 timer
  • Skru to almindelige skruer ind og således fastgøre beslaget
Lyder det godt Claes?

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Frosse sagde:
Perfekt!
Så vil jeg altså gøre sådan her:
  • Pudsede alt løst væk
  • Støvsuge hullet
  • Fylde hele hullet med fillern fra byggmax
  • Lad tørre i 40 timer
  • Skrue to almindelige skruer i og således fastgøre beslaget
Lyder det godt, Claes?
Plug til skruerne!

Pløk til skruerne!
Skal pløkken ind samtidig med filleren og stivne der, eller skal jeg bore med bor, når det er tørt, og trykke ind pløkken præcis som normalt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.