Ved en gammel indgang er der støbt en trappe i beton hos os. Betonen har revner i sig, se billede nedenfor. Hældningen er væk fra huset, og over indgangen er der et lille tag, men ved skybrud, når det især blæser ind i den rigtige vinkel, mistænker jeg, at vand kan med kapillæreffekt suge sig ind mod ydervæggen, så jeg ville gerne fylde dem.

Hvad er den bedste metode? En form for hårdfugemasse? Epoxy? Det ser ud til, at tidligere ejere har fyldt noget i andre revner, men jeg ved ikke hvordan.

Revner i betongtrappe ved en indgang; synlige små nødder på overfladen.

Jeg tænker, at du skal bruge en elastisk fuge til sten, da der er lidt bevægelse i trappen. Findes i byggemarkedet.
Et alternativ kunne måske være at beklæde med klinkerplader og på den måde gøre det tæt.
Ser videre, at dørkarmen går ned mod trappen og tager skade i endetræet. Afkort anbefaler jeg.

• Synes
Jonatan79
  • Laddar…
thomarv thomarv sagde:
Jeg tænker, at du skal bruge en elastisk fuge til sten, da der er lidt bevægelser i trappen. Findes i byggemarkedet.
Et alternativ kunne måske være at beklæde med klinkerfliser og på den måde gøre det tæt.
Ser videre at dørkarmen går ned mod trappen og tager skade i endetræet. Afkorte anbefaler jeg.
Det bliver da ikke tæt af at sætte klinker? Det eneste man opnår da er vel at gemme revnerne, hvor vandet stadig vil finde vej?

• Synes
Dilato
  • Laddar…
thomarv thomarv sagde:
Jeg tænker, at du skal bruge en elastisk fugemasse til sten, da der er lidt bevægelser i trappen. Findes i byggemarkedet.
Et alternativ kunne måske være at beklæde med klinkerplader og på den måde få det tæt.
Ser desuden, at dørkarmen går ned mod trappen og tager skade i endetræet. Jeg anbefaler at korte det ind.
Når du siger elastisk fugemasse, mener du da en såkaldt fleksibel hårdfugemasse, man bruger ved stenlægning?

B Bästerortarn sagde:
Bliver det vel ikke tætnet af at sætte klinker? Det eneste man opnår er vel at skjule sprækkerne, hvortil vand stadig vil finde vej?
Beton er et sugende materiale. Dækker man med klinker og klinkefuge, har man fået en tæt overflade. Eventuelle småsprækker nedenunder gør ingen forskel. Vand trænger ind kapillært, men i begrænset omfang og uafhængigt af de sprækker, billedet viser. Forudsætter at trappen hviler på fast underlag.

B Bästerortarn sagde:
Bliver det vel tæt ved at sætte klinker? Det eneste man opnår da, er vel at skjule sprækkerne, hvor vand stadig vil finde vej?
Man kunne jo teoretisk set gøre som på en balkon, dvs. lægge et tætningslag under. Det eneste problem, jeg ser med det, er at der ikke er meget margen mellem beton, tærskel og dør. En sådan konstruktion bygger vel en del på højden, antager jeg?

J JockeHX sagde:
Når du siger elastisk fuge, mener du så en såkaldt fleksibel hårdfuge man bruger ved stenlægning?
Spørg i butikken. Jeg ville tage noget med hæfteevne mod beton og så lidt svind som muligt i fugerne.

thomarv thomarv sagde:
Spørg i butikken. Jeg ville tage noget med hæfteevne mod beton og så lidt krymp som muligt i fugen
Har bedre erfaring med at spørge her end i butikken så derfor mit spørgsmål 😉

Har samme bekymring. Hvordan gik det?

Jeg lavede husfix som jeg farvede, resultatet blev godt ud fra perspektivet, at det har holdt godt over vinteren og det suger ikke vand som før. Men jeg lykkedes ikke med at holde det inden for revnerne, som jeg bankede op, så det ser lidt muppet ud. Med tiden bliver det sikkert bedre.

Senest redigeret:
N
Ardex A46 måske. Men rimelig hurtigt brug/spartel.

Hvorfor skulle det være nødvendigt med hurtigt brug?

N
Ingen anledning overhovedet, andet end at A46 er det.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.