Jeg skal sætte stålstøtter under en gammel grundmur og overvejer 80x80x6 bare fordi 80 er hvad min lille jernbåndsav kan klare at kappe.
Er det nogen idé at fylde denne med beton for at gøre det stærkere? profilen rækker måske rigeligt som den er, men man vil jo gerne overdrive og spørgsmålet er egentlig generelt.
Fylde stålprofil med beton eller ej? Hvilken variant af beton i så fald?
det er desuden MEGET billigere at købe 80x80x3 eller 80x80x4 i stedet for 80x80x6... så hvis man kan sige noget om forskellen med eller uden beton ville det være godt.
Er det nogen idé at fylde denne med beton for at gøre det stærkere? profilen rækker måske rigeligt som den er, men man vil jo gerne overdrive og spørgsmålet er egentlig generelt.
Fylde stålprofil med beton eller ej? Hvilken variant af beton i så fald?
det er desuden MEGET billigere at købe 80x80x3 eller 80x80x4 i stedet for 80x80x6... så hvis man kan sige noget om forskellen med eller uden beton ville det være godt.
Beton er meget bedre i trykstyrke, så stålrøret vil kun være til at holde betonen på plads.
Vil du kunne fylde rørene oppefra? I så fald fungerer almindelig beton. Kan du kun hælde fra siden, så har du brug for ekspanderbeton.
Vil du kunne fylde rørene oppefra? I så fald fungerer almindelig beton. Kan du kun hælde fra siden, så har du brug for ekspanderbeton.
Jeg er ved at konstruere, så jeg hælder i så fald beton, før det kommer på plads. Men det du siger, er, at 6mm tykt gods på profilen er lidt unødvendigt, og jeg kan spare nogle mm. Vil jo kunne svejse enkelt, så jeg går ikke gerne ned for meget.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvad er højden på stolpen?
Det dér passer ikke overhovedet. Stålsøjlen er stærkere end betonen, selvom betonen øger den samlede bæreevne.A atomlab sagde:
Altså jeg vil bare styrke en gammel konstruktion som ser lidt slidt ud. Det kan meget vel holde som det er, og jeg vil sætte 4 stolper. Nogle 100 ton i last over disse eksisterer ikke, selvom de skal bære alt
Kan dog godt lide at overdimensionere som satan. Beton koster intet, så hvis det gør sagen bedre, vil jeg gerne hælde det i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Stolpers bæreevne bestemmes af risikoen for knækning. Det er derfor bøjningsstyrken, der testes. Bæreevnen mindskes med kvadratet af højden. En dobbelt så høj stolpe har kun en fjerdedel af bæreevnen. Dette gælder uanset materiale. Teorien for dette blev formuleret af den schweiziske matematiker Leonard Euler i 1700-tallet.
Klik her for at svare