Håber jeg er i den rigtige forumdel. Jeg har taget en ny dør op i en indervæg og har problemer med at få dørkarmen til at se pæn ud. Væggens tykkelse adskiller sig 6-8 mm fra den ene karm til den anden, hvilket skaber problemer. Dørkarmen er desuden smallere end væggen, så der er en hel del plads at fylde op for at komme i niveau med væggen på den ene side. Jeg har lavet "trappe" med dobbelte dørkarme for at fjerne så meget som muligt, men der er stadig ret store sprækker, i værste fald er der omkring 6 millimeter med gradvis reducering til 1 mm over ca. 90 cm.

Har nogen tips til, hvad man kan bruge til at fylde sprækkerne med? Den største sprække er (naturligvis) på undersiden af den "overliggende" dørkarm, så fyldmaterialet skal helst kunne påføres opad. Hvis slutresultatet er hvidt, vil det være en fordel, men jeg kan male over, hvis det er nødvendigt.

Hvis det ikke er tydeligt, så er jeg "amatørsnedker" og ved ikke rigtig, hvad jeg laver ... ;-)

Milkshaken
Men hvorfor ikke sømme en liste fra dørkarmen og ud mod væglivet... en såkaldt skyggetætningsliste....
Du måler oppe og nede.... overfører målene til et finhøvlet bræt, så kløver du bare det.... Hvis der er mulighed, så sømmer du det direkte i karmen, ellers udligner du med masonit for at få en jævn og fin skygge.... så sætter du bare f foderet udenpå... foreslår 7 mm ind på skyggetætningslisten....

forstod jeg rigtigt ???

• Synes
Bygglas.
  • Laddar…
Nja, altså sprækken er på dybden, dvs. dørkarmen dækker karmen men ligger ikke tæt mod, den ligger (op til) 6 mm "ovenfor" karmen, eftersom karmen ikke er lige så dyb som væggen, den er forsænket relativt til væggen. Lidt svært at forklare i ord.

Problemet er, at forsænkningen ikke er konstant, men varierer mellem 12-18 mm. Jeg har to lag med karme i en "trappe" (kløvede en og fastgjorde direkte på karmen, den anden karm er fastgjort mod væggen) for at fylde og har nu 1-6 mm tilbage at fylde ud mellem karmene og behøver tips til, hvordan man kan gøre det, om der findes nogen passende fugemasse, skum, silikone eller lignende ... skal vel være elastisk, eftersom det er en dør og vil blive udsat for vibrationer.

EDIT: Et billede siger mere end tusind ord ... den er taget skråt opad mod øvre højre hjørne af døråbningen, sprækkerne kan ikke misforstås:

space.jpg

Sprækken bliver gradvist mindre "til venstre" og er ca. 1 mm, når den når venstre del af døråbningen.

Senest redigeret:
A
Man gibber ud med lister, der bygger ud til væggens liv, inden man sætter foderne. 1-6 mm kan du dog fylde med latexfugemasse, som du derefter bør male over. Eventuelt må du påføre to gange, hvor sprækken er størst, da den synker lidt, når den tørrer.

OK, jeg har brugt latexfuge tidligere til sprækker på < 2 mm, og det har fungeret godt, må prøve det her også. Trist at væggens tykkelse ikke er konstant, men huset er 50+ år gammelt og er bygget med andre metoder og materialer end dagens huse. Variationerne skyldes hovedsageligt, at der sidder en (ca.) 12 mm tyk fiberplade (ganske blød, men ikke så den kan komprimeres) på væggen, som er en fer og not trævæg.

Med facit i hånden skulle jeg have revet fiberpladen i rummene (begge sider af den nye døråbning) og skruet spånplade eller gips fast i stedet, så havde jeg desuden fået et bedre underlag for tapeterne. Man lærer så længe man lever.

Jeg brugte smalle båndlist som jeg trykkede ind i sprækkerne først og derefter hvid latexfugemasse over. Har ikke malet endnu og jeg ved ikke om det behøves - fugen bemærkes jo ikke.

Bottningslister, vidste ikke at de fandtes. Har nået at lægge latexfug nu og er ret tilfreds med resultatet, får se om det synker ind mens det hærder. Tror heller ikke, at der er behov for at male, latexfugen er så tilpas ens i farve (indtil videre i hvert fald) at den smelter godt ind med dørkarmene.

• Synes
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
vagabondo sagde:
Jag använde smala bottningslister som jag tryckte ind i gliperne først og så hvid latexfog over. Har ikke malet endnu og jeg ved ikke om det behøves - fugen bemærkes jo ikke.
Malerfuge gulner, derfor bliver det pænere hvis du maler over den.

Milkshaken
jamen det er jo smyglister ,,, Vidste da godt, at jeg havde fat i det rigtige...:O
Fjern listerne forsigtigt, og fastgør en fint høvlet bræt, eller MDF i den rigtige størrelse, og selvfølgelig skal du flække den i den rigtige dimension..
Lav om gør det rigtigt...

Nej, det er faktisk dobbelte dørkarme, på den ene side 12 mm + 16 mm og på den anden side 16 mm + 16 mm. Det ser måske ud som skjult lister, men det er dørkarme, der er kløvet til 25 mm bredde.

At kløve skjult lister "på dybden" (dvs så listen bliver kileformet) så tykkelsen skiller sig 6 mm på 90 cm kan jeg ikke klare ... latexfugen blev rigtig god, føles ikke som om der behøves nogen anden løsning.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.