Hej.
Har været nødt til at sætte en plade op horisontalt for at kunne få en væghængt hylde op på en bananformet væg.
Dette indebærer, at jeg får en sprække mod midten.
Jeg tænkte på at male den med hvid vægmaling.
Hvis jeg vil fylde sprækken mellem plade og væg med noget fyldemateriale, hvad er så bedst at bruge? Fugtisoleringsskum? Noget andet?
Hvis hylden skal ligge på planken, kan du save hyldens bagkant, så den matcher væggen. Læg den på plads og tryk den ind, så langt det går (eller så forkanten havner i den vinkel, du ønsker), og læg så en blyant mod væggen med en afstand, der gør, at blyantspidsen rammer hyldekanten der, hvor den er længst fra væggen, og træk hen over hele hyldens længde begge veje. Saver du langs linjen, vil hylden passe præcis mod væggen.
Jeg lavede en gang tilsvarende for en ven i et lille halvcirkelformet rum, men foretog desværre optegningen med hylden hvilende på en gulvlist og opdagede ved monteringen, at væggene var langt fra lige. Lejlighedsejeren var tilfreds alligevel, men jeg var voldsomt irriteret på mig selv i lang tid...
Om hyllan ska ligga på plankan kan du ju såga hyllans bakkant så den motsvarar väggen. Lägg den på plats och tryck in den så långt det går (eller så att framkanten hamnar i den vinkel du vill ha den), sen lägger du en penna mot väggen med en distans som gör att pennspetsen hamnar på hyllkanten där den är som längst från väggen och drar hela hyllans längd åt båda hållen. Sågar du längs linjen kommer sen hyllan att passa precis mot väggen.
Jag gjorde en gång motsvarande åt en kompis i ett litet halvcirkelformat utrymme men gjorde dumt nog avritningen med hyllan vilande på en golvlist och insåg vid montering att väggarna var långt ifrån raka. Lägenhetsägaren var nöjd ändå, men jag var sjukt irriterad på mig själv rätt länge...
tyvärr ska det upp en 4 ”moduler” bred stringhylla. Som har vertikala stålkonsoler. Provade få upp den men då för stor skevhet gör det omöjligt.
Så kan inte kapa till något. Och väggen är väldigt väldigt bananformad tyvärr
Även sockel och allt följer väggen så går inte att bredspackla rak heller utan att göra om snickerierna och allt
Ah, når du siger det, så kan jeg jo faktisk se String-konsollen på billedet.
En variant er jo at gøre det samme med det træ, du har monteret, som jeg foreslog at gøre med hylden, hvis det bliver for tyndt i enderne, må du skifte til et tykkere ursprungsmateriale.
Forstår ikke plankens funktion her ...
Er planken på det niveau, hvor det øverste beslag på string-konsollen skal sidde?
Og det nederste beslag skrues i soklen?
Fugeskum bliver besværligt, jeg skulle have brugt Superfix og klattet i hver 30-40 cm, du kan også tape og slutfuge med den, hvis du ønsker. Og hvis du har brug for at shimse, kan du bruge byggekiler, findes i æske på byggemarkedet, glem ikke at save af og banke den ned langt nok, så du kan fuge ovenover.
Forstår ikke plankens funktion her ...
Er planken på det niveau hvor det øvre beslag på string-konsollen skal sidde?
Og det nedre beslag skrues i soklen?
skal op en lignende planke for det nedre beslag til stringkonsollen også. På samme måde. Ikke fået den op endnu bare. Kommer til at sidde lige over gulvsokkelen i princippet.
En ting at tænke på er, at hvis du ikke sætter vertikale træstykker til støtte bag konsollerne, kan du få høj punktlast ovenfor de nedre fastgørelsespunkter, eftersom al horisontal kraftoptagelse havner der. Det bliver jo en del, da det lastede hylders massemidtpunkt er et stykke ud fra væggen. Hvor stort det problem er, ved jeg ikke, men godt at have i tankerne i hvert fald, hvis du ikke allerede har det.
En ting at tænke på er, at hvis du ikke sætter vertikale træstykker til støtte bag ved konsollerne, kan du få høj punktlast ovenover de nedre fastgørelsespunkter, i og med at al horisontal kraftoptagelse havner der. Det bliver en del på grund af hyllens massecentrum et stykke ud fra væggen. Hvor stort det problem er ved jeg ikke, men godt at have i tankerne i hvert fald, hvis du ikke allerede har det.
jeg har tænkt på det. Men ved ikke hvordan jeg skal løse det eller om jeg behøver det.
Planken sidder i væggen med 4 stk. relativt kraftige skruer i en teglvæg. Men ville føles bedre med nogle vertikale planker for at tage op kraften.
Update.
Stringhyllen sidder nu på banan-væggen på to horisontale brædder.
Skal bare male dem hvide og forsøge at fugte dem ind.
Det føltes unødvendigt at skille sig af med stringhylderne ^_^.
Det enkleste havde været at købe noget nyt, der står på gulvet (som faktisk er meget lige).
Men hvorfor gøre det lette.
Havde det ikke været nok at sætte en eller anden afstandsskive bag de to midterste stringere og droppe brættet?
jeg begyndte at teste det. Men det var svært at måle, hvor meget der var brug for. For det var ikke nok med "en eller anden" desværre.
Og det var mere ujævnt forneden end foroven.
det krævede 10 ret tykke skiver til sidst på midten. Så jeg tror ikke, det havde blevet så godt desværre. Ønsker det havde gået.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.