Fx har Byggmax fejlgips med pladematerial, der ligner skifer eller mursten. De kalder det selv for fuskegips, som kan skæres med en almindelig fukssvans. Jeg overvejer at sætte det på en murstok ved en brændeovn, fordi det ser pænt ud. Det er en fritstående brændeovn forbundet til murstokken, men inde i muren er der isolering og en skorstensrør. Murstokken bliver ikke varm, men omkring tilslutningen fra brændeovnen bliver det lidt varmt.

Er der nogen, der ved, hvad jeg mener, og som ved mere om dette fejlgips? Kan det klare temperaturen fra brændeovnen? Byggmax har ikke personale, der fatter noget, og deres såkaldte kundeservice er lukket uden for kontortid. Desuden tror jeg ikke, at deres bemanding på kundeservice fatter mere end personalet i deres butikker. (Jeg er fuldstændig træt af forretninger og butikker, der er bange for kundeservice og ser hverdage og klokkeslæt som en vedtaget undskyldning for ikke at skulle have kundekontakt)

Reglerne, der styr sådan noget, findes i Boverkets Byggregler (BBR) kapitel 5:4. Ikke noget, man vælger som natlæsning direkte, men det er muligt at forstå. Der er to parametre: dels overfladetemperaturen på skorstenskanalen ved maksimal fyring, dels beklædningsmaterialets brandklassificering. Sidstnævnte oplysning bør man kunne få fra producenten. En genvej er at spørge skorstensfejeren i din kommune/distrikt. Det er alligevel ham, der bestemmer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.