Nogen der har nogle gode ideer om, hvordan man bedst griber det an, hvis man skal sætte "snydebjælker" i træ op i f.eks. et køkkenloft? Skal blive et typisk landkøkken med panel i loftet.
Er et nybyggeri, så det ville jo være sjovt at gøre det rigtigt fra starten.
F.eks. hvor tæt man bør sætte dem for at de skal se godt ud.
Rummet er ca. 5.5 x 3.9m. Normal loftshøjde. 1 plan.
Evt. andet man bør tænke på osv.

Tak på forhånd.

Synes man bør sætte dem i samme retning og med samme afstand som de ægte tagstole ovenover er. Jeg plejer at lave "bjælkerne" af bilad panel som jeg limer sammen til en U-profil

Hvad mener du med "bilad" panel??
Skal man skrue dem direkte i glesen og så smække panel "omkring"?
Du mener vel, at de er "hule"? Så kan man jo måske sætte spots i dem også...

Havde sådant tag i det første hus. Vi byggede bjælkerne som U-kasser af brædder og fræste en pæn kant. Sømmede i gletsen, blev meget flot.

Den hedder det, og det er sådan panel, der ser ud som tømmer, dvs "hugget" på ydersiden.
Jeg plejer i hvert fald at sætte panelet først og derefter bjælkerne udenpå den, men afhængigt af hvordan det ser ud ellers, kan man have korte panelstykker imellem dem også.
Hvordan man fikserer dem, er mere et teknisk spørgsmål end praktisk, man kan bruge lange skruer og skrue i lægterne eller skrue-skrå i panelet.
Man kan også have store synlige franskbolt, som man maler hovedet sort på for at give et rigtig rustikt look.
Personligt synes jeg, at det bliver forkert at sætte en spotlight i en bjælke, eftersom det ikke er muligt i en ægte bjælke, men som sagt afhænger det af, hvor kræsen man er med, om det skal se ægte eller bare dekorativt ud?

jordraketen sagde:
Hvad mener du med "bilad" panel??
Skal man skrue dem direkte i lægterne og så smække panelet "rundt om"?
Du mener så, at de er "hule" ikke? Så kan man jo måske sætte spots i dem også...

Tak for det.
Det er måske bedst at have på panelet først, så man har det "underst" hele vejen, hvis man af en eller anden grund vil fjerne "bjælkerne".
Ja, jeg har også tænkt på, at det måske ikke helt passer ind at have spots i dem, hvis de skal se gammeldags ud. Men det er jo som sagt en smagssag.
Er det 22mm brædder, man bygger "bjælkerne" af?

Der findes både 22 og 28mm tykkelse på dem, anbefaler stærkt at bruge 28mm som er meget rarere at arbejde med. Det bliver en del opsplitning og savning, men har man en fornuftig bordrundsav går det hurtigt.

jordraketen sagde:
Tak for det. Er måske bedst at have på panelet først, så man har det "underst" hele vejen, hvis man af en eller anden grund vil fjerne "bjælkerne". Jo, jeg har også tænkt på, at det måske ikke helt passer ind at have spotlights i dem, hvis de skal se gammelt ud. Men det er jo som sagt en smagssag. Er det 22mm brædder da, som man bygger "bjælkerne" af?

Kommer an på, hvordan panelet sidder i loftet, vi satte lægte først og derefter panel (med samme fræsning langs kanten) med ca. 200 mm af lægten synlig. Skal du sætte snydebjælkerne uden på det panel, skal du dække hullet, der opstår ved hver lægte, eller save bjælkerne for hver panelbræt. Meget nemmere at sætte bjælkerne i lægten og sammensætte panelet ved bjælken.
Kan ikke huske tykkelsen på bjælken, vi byggede dem af panelbrædderne.

Jan-Å:

Jo det er jo klart bedre at sætte bjælkerne først og panel imellem.
Burde jo blive mindre spild og ingen trælse samlinger.
Hvilken retning sætter man normalt loftpanel på, længden eller tværs?
Eller er det mere en smagssag?

Som det var "før" så var det normale, at man sømmede typisk 1" perlespont direkte i spær (dvs. på tværs) og derefter lagde pap ovenpå dette og fyldte op med savsmuld. Vil man have tyndere panel end 22mm så bliver det for sjældent med 1200cc spær dog.

jordraketen sagde:
Jan-Å:

Jo det er jo klart bedre at sætte bjælkerne først og panel imellem.
Bør jo blive mindre spild og ingen trælse samlinger.
Hvilken retning sætter man normalt loftpanel på, længden eller tværs?
Eller er det mere en smagssag?

jordraketen sagde:
Bør jo blive mindre spild og ingen kedelige samlinger.
I hvilken retning sætter man normalt loftpanel, i længden eller tværs?
Eller er det mere et spørgsmål om smag?
I længden i huset er det almindelige for både loft og gulv, men det er ikke nogen regel, man absolut skal følge. Det afhænger også af, hvordan rummet ser ud, sæt det sådan, det "føles godt", når man er i rummet.

Det er vel sådan, jeg også har tænkt. Det er jo alligevel mig, der skal se på det, når det er færdigt.
Men skal man have panelet i samme retning som lægterne, må man vel skrue ribber på tværs og sømme panelet på?

Tænk på at der findes rigtige "fuskebjælker", du kan købe, som er lavet i frigolit. De ser rigtig realistiske ud. Bliver meget nemme at sætte op!

Hørt om det, men hvor holdbare er de?
Skal jo forhåbentlig sidde der et stykke tid.
Hvis man fx skulle komme til at ramme dem med noget.
Det er måske ikke så stor risiko, men ikke helt utænkeligt heller.
Hvem sælger sådan nogle? Skader jo ikke at kigge på dem.

Jeg tror jeg så dem på Bauhaus.
Som tilbehør findes "järnbeslag" i gummi, bare at sømme op.

Hvis du "slår sønder" din tagbjælke, er det vel bare at købe en ny.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.