14,928 læst ·
28 svar
15k læst
28 svar
Fungerer regulært tømmer til trappe indendørs?
Hej,
Jeg er i færd med at bygge en trappe. L-formet med repos. Både vangerne og trappetrinene vil dermed være helt lige. Til trappetrinene tænkte jeg at bruge en slags skårne bordplader, men til vangestykket tænkte jeg at bruge 45x195 regeltræ. Kan regeltræ bruges til formålet? Jeg har hørt, at man bør bruge limtræ, men jeg har allerede regeltræet liggende.
Mvh
Erik
Jeg er i færd med at bygge en trappe. L-formet med repos. Både vangerne og trappetrinene vil dermed være helt lige. Til trappetrinene tænkte jeg at bruge en slags skårne bordplader, men til vangestykket tænkte jeg at bruge 45x195 regeltræ. Kan regeltræ bruges til formålet? Jeg har hørt, at man bør bruge limtræ, men jeg har allerede regeltræet liggende.
Mvh
Erik
Tak for svar! Det bøjer sig ikke og driller da? Jeg har ingen erfaring med trappebyggeri men har hørt noget om, at almindeligt regelvirke har en tendens til at vride sig. Forstår hvis trappetrinene skal være mere stabile..R Rigor sagde:
Tror total rise bliver 2,4 fra gulv til gulv. Skal have opbevaring under, så kommer nok til at sætte en eller anden bærende regel under også. Totalt altså ca. en meter stigning pr. plan.R Rigor sagde:
Takker... byggede den i torpet, da den gamle trappe til "vinden" var via toilettet..
Nu har jeg bygget et rum deroppe til gæster, og fruen syntes det ville være fedt med et andet sted at gå op, og det kunne jeg godt være enig i ;-)
Lidt tight, men det fungerer...
Hvis det havde været en permanentbolig, ville jeg have kappet en bærende bjælke og væxlet af... og lidt anden vinkel
Nu har jeg bygget et rum deroppe til gæster, og fruen syntes det ville være fedt med et andet sted at gå op, og det kunne jeg godt være enig i ;-)
Lidt tight, men det fungerer...
Hvis det havde været en permanentbolig, ville jeg have kappet en bærende bjælke og væxlet af... og lidt anden vinkel
Jeg har bygget ting af regelvirke og det har taget nogen måned før det krympet færdig. Ikke noget dramatisk, men jeg brugte f.eks. trædyvler og sleb til jævn overflade på reglar som tørret inde i en måned. Som sagt ingen katastrofe overhovedet, men efter et stykke tid kunne dyvlerne mærkes tydeligt da træet rundt havde krympet. Så byg videre, men vær forberedt på at der kan komme sprækker og lignende efter et stykke tid.Antwerpen sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vangstykkerne bærer trappen, så deres dimension bør vælges med hensyn til trappens længde og hældning. Med en trappehøjde på 2,4 meter og en hældning på 45° er 45x195 tilstrækkelig, men du behøver ikke at mindske hældningen meget, før du har brug for kraftigere vangstykker. En 30° hældning bør helst have limtræ 42x270 som vangstykker. Dette gælder, hvis man ønsker en trappe, der ikke svajer for meget, og vangstykker, der ikke har søjler som støtte undervejs.
tak for info! Jeg vil fastgøre den ene side af trappen langs en væg, som jeg ikke har bygget endnu. Trappen vil gå rundt om den væg. Bør jeg bygge den med 45x95-regler eller rækker 45x70?J justusandersson sagde:Vangstykkene bærer trappen, så deres dimension bør vælges med hensyn til trappens længde og hældning. Med en trappehøjde på 2,4 meter og en hældning på 45° rækker 45x195 fint, men du behøver ikke mindske hældningen særlig meget, før du har brug for kraftigere vangstykker. 30° hældning bør helst have limtræ 42x270 som vangstykker. Dette gælder, hvis man ønsker en trappe, der ikke svajer for meget, og vangstykker, der ikke har søjler som støtte på vejen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Trapper har en lidt indviklet geometri. Det bedste er først at beslutte sig for trinhøjde og trindybde og på den måde beregne trappens længde i horisontalplanet. Ofte plejer man at skulle jonglere disse tal lidt frem og tilbage. Trappens funktion er også vigtig. En lofts- eller kældertrappe kan være stejlere end en hovedtrappe. Ikke før alle trinmål er bestemt, kan man begynde at overveje vangestykkernes dimensioner. Selvom det ene vangestykke er fastgjort i væggen, bør begge have samme mål.
Når man overvejer trinmålene, bør man tage udgangspunkt i den såkaldte trappeformel. 2*H + D =60 - 63. H er trinhøjden og D er trindybden målt i cm. Hvis trinhøjden er 17 cm, så bør trindybden være 63 - 2*17 = 29 cm, hvis det er en hovedtrappe. I en kældertrappe kan trindybden i stedet være 60 - 2*17 = 26 cm. Hvis din trappehøjde målt fra gulv til gulv er 2,4 meter, kan det være passende med 14 trinhøjder, som hver især bliver 17,15 cm. Trindybden bliver da 28,7 cm, og trappens længde 13*28,7 = 3,73 meter. Hvis du skal have en svungen trappe, skal trinene i hjørnet laves kileformede. På et kileformet plantrin måler man trindybden i ganglinjen, som er 40 cm fra væggen. For at plantrinene skal kunne fræses ind i vangestykket i en svungen trappe, plejer man at skulle have ret høje vangestykker at tage udgangspunkt i. Min anbefaling er at finde en svungen trappe, der er god at gå på, studere den nøje, fotografere den og notere målene.
Når man overvejer trinmålene, bør man tage udgangspunkt i den såkaldte trappeformel. 2*H + D =60 - 63. H er trinhøjden og D er trindybden målt i cm. Hvis trinhøjden er 17 cm, så bør trindybden være 63 - 2*17 = 29 cm, hvis det er en hovedtrappe. I en kældertrappe kan trindybden i stedet være 60 - 2*17 = 26 cm. Hvis din trappehøjde målt fra gulv til gulv er 2,4 meter, kan det være passende med 14 trinhøjder, som hver især bliver 17,15 cm. Trindybden bliver da 28,7 cm, og trappens længde 13*28,7 = 3,73 meter. Hvis du skal have en svungen trappe, skal trinene i hjørnet laves kileformede. På et kileformet plantrin måler man trindybden i ganglinjen, som er 40 cm fra væggen. For at plantrinene skal kunne fræses ind i vangestykket i en svungen trappe, plejer man at skulle have ret høje vangestykker at tage udgangspunkt i. Min anbefaling er at finde en svungen trappe, der er god at gå på, studere den nøje, fotografere den og notere målene.
Tak for skidegodt svar! Jeg skal have en snoet trappe men med repos midt i, dels fordi det ser helt ok pænt ud, og dels fordi jeg slipper for forskellige dimensioner på plantrinene. Det bliver som to små lige trapper, noget en lægmand som mig burde kunne klareJ justusandersson sagde:Trapper har en lidt indviklet geometri. Det bedste er først at beslutte sig for trin-højde og trin-dybde og på den måde regne trappens længde i horisontalplanet ud. Ofte plejer man at jonglere lidt med disse tal. Trappens funktion er også vigtig. En lofts- eller kældertrappe kan være stejlere end en hovedtrappe. Ikke før alle trinemål er bestemt, kan man begynde at overveje vange-stykkernes dimensioner. Selvom den ene vange-stykke er indfæstet i væggen, bør begge have samme mål.
Når man overvejer trin-målene, bør man tage udgangspunkt i den såkaldte trapformel. 2*H + D = 60 - 63. H er trin-højden og D er trin-dybden målt i cm. Hvis trin-højden er 17 cm, bør trin-dybden være 63 - 2*17 = 29 cm, hvis det er en hovedtrappe. I en kældertrappe kan trin-dybden i stedet være 60 - 2*17 = 26 cm. Hvis din trapphøjde målt fra gulv til gulv er 2,4 meter, kan det være passende med 14 trin-højder, som hver især bliver 17,15 cm. Trin-dybden bliver så 28,7 cm, og trappens længde bliver 13*28,7 = 3,73 meter. Hvis du skal have en snoet trappe, skal trinene i hjørnet laves kileformede. På et kileformet plantrin måler man trin-dybden i ganglinjen, som er 40 cm fra væggen. For at plantrinene kan fræses ind i vange-stykket i en snoet trappe, plejer man at have brug for ret høje vange-stykker at tage udgangspunkt i. Min anbefaling er at finde en snoet trappe, der er behagelig at gå i, studere den nøje, fotografere den og notere målene.
Et spørgsmål: Hvordan stabiliserer jeg nemmest reposen? Behøver jeg bjælker nedenunder, eller findes der en smartere måde?
mvh