Vi skal efterisolere oppe på loftet med løsuld, havde en fyr her for et stykke tid siden som var og kiggede på dette arbejde. Han så da, da han gik rundt her i huset og kiggede, at der mangler nogen cm på dampspærren oppe ved listerne og vil derfor, at vi skal ordne dette inden de isolerer loftet.
Han sagde, at vi skal gøre det oppe fra loftet, løfte alt gulvet og isoleringen væk for at komme til. Et kæmpe arbejde som vi føler, at vi ikke rigtig orker, og det var ikke noget, som de ønskede at tage sig af at gøre.
Nu til mit spørgsmål, tror I, at det ville fungere, hvis vi gør det nedefra i stedet? Hvis man taper i samlingen under loftlisterne?
Har også købt denne tape til dette, skal også bruge den til køkkenet, hvor jeg skal ordne dampspærren, er der nogen, der har erfaring med den?
Jeg er absolut ingen ekspert men jeg ville nok have valgt at gøre det ordentligt. Hvis jeg forstår dig rigtigt, så har du tænkt dig at tape på eksisterende lofts- og vægbeklædning. Da disse ser ud til at være en form for porøse træplader, så fungerer det nok ikke så godt.
Ok tak. Jeg må finde et alternativ for at fjerne al isolering & kravle rundt hele huset, alle vægge, & tætnes går ikke, orker jeg ikke.
Må jeg spørge, hvad du mener med "går ikke videre"?
Er det at funktionen i sig selv ikke virker, eller mener du, at tapen ikke hæfter?
Hvis den hæfter godt, holdes fugten så væk?
Tipper på at funktionen udebliver uanset hvilken tape du bruger. Vil du ikke fikse dampspærren ordentligt så bliver nok mit råd at lade være med tillægsisoleringen for at undgå fugtskader på loftet.
Balancegang. Som jeg synes det ser ud på billederne, så er det et hus med nogle år på bagen, dvs at det blev ikke bygget lige så tæt og ikke lige så isoleret, som man bygger i dag. Det medfører bl.a. at varm luft lækker ud på loftet og sørger for at rummet har nogle grader mere end hvad det er udendørs om vinteren, hvilket formentlig hjælper til at holde loftet fri for kondens. Isolerer du mere sænker du loftets temperatur og får da en større risiko for kondens i betragtning af at du ikke kan få det hundrede tæt og da kan den udlækkende lufts fugtighed kondensere på indersiden af din råspont med skimmel som følge. Mange gange er efterisolering overvurderet som besparelsesforanstaltning men opmuntres alligevel flittigt af brancheorganisationer som lobbyer markedsfremmende. Dermed ikke sagt at det er virkningsløst, men dog overvurderet. Besparelsesforanstaltningerne og deres evt. bivirkninger kan blive dyrere.
Gamle huse er bygget for at stå, og hvis de håndteres på den rigtige måde vil de gøre det. Dagens huse er bygget med en beregnet levetid på materiale m.m.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.