13,329 læst ·
15 svar
13k læst
15 svar
Overvejelser angående overblik
Hvordan monterer jeg bedst beslagene her?
Blikkenslager har været her for en første kig på det, og han anbefalede, at vi skulle gå op med beslaget op til første fold, men jeg vil ikke have det så højt af æstetiske årsager.
Jeg vil gerne lave en slags rille over det øverste foder og ligesom sætte beslaget der.
Mvh Jonas
Blikkenslager har været her for en første kig på det, og han anbefalede, at vi skulle gå op med beslaget op til første fold, men jeg vil ikke have det så højt af æstetiske årsager.
Jeg vil gerne lave en slags rille over det øverste foder og ligesom sætte beslaget der.
Mvh Jonas
Senest redigeret:
Det er desværre sådan, man bør gøre - Men jeg synes, det er virkelig grimt, hvis jeg må sige det sådan.
Satte ny panel på sommerhuset for et par uger siden og valgte da at skaffe underblik i stedet for overblik, monterede lister, brugte et stykke rest fra panelen som afstandsstykke mod listen og skar en rille med min Fein (brugte et blad beregnet til metal, som er lidt tykkere) og monterede blikket direkte mod panelen med fligen i rillen med foreskrevet blikkruer.
Rillen blev malet igen 2 gange, inden vi monterede blikket.
Har også lavet samme løsning på en anden ejendom efter diskussion med kunden, da blev der skåret 2mm dybe riller med dyksav og skinner, som derefter blev malet, inden blikket blev monteret.
Der er absolut en risiko for, at der kommer fugt ind og ødelægger panelen, men indtil da lever jeg med en pænere montage.
Helt klart en forkert løsning, men så utroligt meget pænere. Har ingen fornuftige billeder af det hele, men en ind-zoomed så ser det ud sådan her:
Satte ny panel på sommerhuset for et par uger siden og valgte da at skaffe underblik i stedet for overblik, monterede lister, brugte et stykke rest fra panelen som afstandsstykke mod listen og skar en rille med min Fein (brugte et blad beregnet til metal, som er lidt tykkere) og monterede blikket direkte mod panelen med fligen i rillen med foreskrevet blikkruer.
Rillen blev malet igen 2 gange, inden vi monterede blikket.
Har også lavet samme løsning på en anden ejendom efter diskussion med kunden, da blev der skåret 2mm dybe riller med dyksav og skinner, som derefter blev malet, inden blikket blev monteret.
Der er absolut en risiko for, at der kommer fugt ind og ødelægger panelen, men indtil da lever jeg med en pænere montage.
Helt klart en forkert løsning, men så utroligt meget pænere. Har ingen fornuftige billeder af det hele, men en ind-zoomed så ser det ud sådan her:
Jeg har set håndværkere, der bruger rundsav/dykksav til at skære en rille i væggen for at få ind overblikket, men det er ikke helt let at få det pænt, få blikket sat rigtigt og så have noget at fastgøre blikket i (måske er der ikke regler for lige netop det).
Hmm så det er altså sådan som plåtslagare foreslår, at man måske egentlig skal gøre altså?
Man kan måske bruge en bredere foder på den øverste, så man måske får løftet blokken lidt i det mindste..
Kan godt tilføje her nu, at bygget er helt nyt, indenfor panelen er det gles, dug og nøgne reglar. Ingen isolering eller plastik er lagt endnu.
Mvh Jonas
Man kan måske bruge en bredere foder på den øverste, så man måske får løftet blokken lidt i det mindste..
Kan godt tilføje her nu, at bygget er helt nyt, indenfor panelen er det gles, dug og nøgne reglar. Ingen isolering eller plastik er lagt endnu.
Mvh Jonas
Absolut, se bare til at vinkle snittet noget og male inden blecket monteres, så ville jeg måske overveje at skrue snarere end at spikre, så man kan tage ned blecket og undgå at maskere den dag, det er tid til at male huset om. Skruer altid foder med trallskruv bare for at gøre mit arbejde enklere den dag, jeg skal male om... Dovenskab eller kloghed - jeg ved ikke, men forskellen er hårfin...MalZon sagde:
Medlem
· Östergötland
· 253 indlæg
Ellers undlader man overlæg ved liggende panel, jeg kørte en ordentlig streng med monteringslim (Tec7) i overkanten og malede det ind!
Det er jo ikke alt for ofte, at regnen slår ind under tagudhænget alligevel
Det er jo ikke alt for ofte, at regnen slår ind under tagudhænget alligevel
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
Billedet øverst tror jeg er mit, og jeg gjorde det i den forkerte rækkefølge, jeg skar skævt med en rundsav og tog derefter ud i enderne med multimaster, og så malede jeg og til sidst fast med båndet og foder omkring vinduet.MalZon sagde:
Jeg havde, tror jeg, tre liggende skillevægge ovenover hinanden over vinduet, så pladen havnede mellem disse og panelet.
Senest redigeret:
Det ser ud som TS har fotograferet gavlen (Hvis man nu skal tolke det som, at tagrenderne for det meste sidder på langsiden) og da ville jeg helt sikkert have et blik, slår nok ind en del der selv med lidt vind.P Patrik Lidstedt sagde:
Japp, du tager tanken ud af hovedet på mig. Have tænkt præcis det sammeslacker sagde:
Absolut, se bare til at vinkle snittet noget og male inden blecket monteres, så ville jeg måske overveje at skrue snarere end at sømme, så man kan tage ned blecket og slipper for at maskere den dag, det er tid til at male huset om. Skruer altid lister med trallskruv bare for at gøre mit arbejde lettere den dag, jeg må male om... Dovenskab eller Smarthed - jeg ved ikke med forskellen er hårfin...
Med venlig hilsen Jonas
Jojo, alt er nyt, så jeg skal ikke spare på sådan en ting.P Patrik Lidstedt sagde:
Mvh Jonas
Nej, det er et billede jeg selv har taget af en bekendts garage. Men det var en tømrer, der gjorde alt på det, så han har ikke så meget styr på, hvordan de har gjort det.Snailman sagde:
Det øvre billede tror jeg er mit, og jeg gjorde det i forkert rækkefølge, jeg savede skævt med en rundsav og tog derefter ud i enderne med multimaster, og så malede jeg og til sidst gik det med blikket, og lister rundt vinduet.
Jeg havde, tror jeg, tre liggende lægter oven på hinanden over vinduet, så metallet endte mellem disse og panelet.
Mvh Jonas
Helhedsbilledet er af gavlen ja. Det var det første jeg satte på. Jeg har 3 stykker på langsiderne også.slacker sagde:
Det er 4m op til tagudhænget, så jo, inddækning skal på.
Mvh Jonas





