hej! har et sommerhus som står på skrånende jord. På nedsiden har en pæl flyttet sig, og holder ikke huset oppe længere. Ingen anden pæl har flyttet sig, og der hvor pælen der flyttede sig stod, har jorden "skredet lidt". Nu har den ikke flyttet sig i flere år, hverken at huset hælder mere, eller at jorden fortsat har bevæget sig.

I sommer er planen at jeg skal pæle op huset. Dels at løfte op det lille det har sat sig siden det blev bygget, en halv decimeter måske, samt at pæle op hvor den gamle pæl er løsnet.

Min tanke er at mure med lecablokke, og da mure to pæle i stedet for en. Er der nogle problemer med at mure pæle op med lecablokke? Hældningen er ret kraftig lige der hvor pælen er løsnet, så det er ca. 1,5 meter højt som pælen skal være. Jeg gætter på at det ikke er den "absolut" bedste metode. Men for mig, som amatør har jeg fået for mig at det er den nemmeste metode. Først løfte huset op ved hjælp af donkrafte, derefter sænke huset ned på de nye lecablokke. Når det er gjort, også løfte huset op i de andre hjørner.

Hvordan ser jorden ud, hvor du skal placere dine lecablokke? Er det jord/ler, sten eller klippe? Hælder underlaget også der? Jeg antager, eftersom "der hvor pælen, som har bevæget sig stod, har jorden 'flyttet sig lidt'", at det er jord/ler, der har bevæget sig?

Hvis du under jorden/leret har klippe, der hælder der, ville jeg nok grave rent, bore nogle armeringsjern ned i klippen og støbe en sokkel, som du kan placere lecablokkene på. Er det sten, så ryd jord og affald væk og støb en sokkel. Er det kun jord/ler, så skal du vel grave ned til frostfrit dyb og støbe en sokkel. Hovedsagen er jo, at underlaget for blokkene bliver plant, og at du eliminerer risikoen for, at jorden bevæger sig igen.

Hvorvidt lecablocke er passende eller ej ved jeg faktisk ikke, men man bygger vel huse af dem, så det burde måske fungere? Ved ikke hvor meget belastning de kan tåle... Der findes vel både massive og hule betonblokke til køb ellers?

Et par billeder af stedet ville altid lette opgaven! ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.