Vi har taget væggen mellem stue og køkken ned og sætter en stålbjælke (HEB160) i loftet som erstatning. Den understøttes af et 70x70 firkantrør i hver ende. Understøtningerne skal placeres på hver sin plade - så langt er det OK... men ifølge ingeniøren som har beregnet det, behøver jeg at skære op i bundpladen (fundamentet på jorden) og støbe et fundament på ca. 1 m2 og 250 mm dybt.  :o I det fundament skal net støbes ind som armering (udover stålpladen som røret står på). Sidst men ikke mindst, skal røret stå mindst 300 mm inde fra kanten på fundamentet. :-/

Dette blev lidt  ::) mere kompliceret, end hvad jeg havde håbet på...

Uden at give alle inputdata, kan jeg jo ikke bede nogen af jer om at beregne det, men er der nogen, der har lavet noget lignende med en anden løsning med hensyn til fundament?

Jeg lagde min (tror den hedder HEA180) stålbjælke som erstattede del af skillevæg, 420 cm lang, på to søjler som bestod af tre sammenlimede og sammenboltrede 45x145. Disse søjler, den ene mod ydervæggen og den anden mod skorsten, stillede jeg på syld/muret kældervæg samtidig som jeg skruede søjlerne fast i ydervæggen (panelede 65x200) henholdsvis skorstenen. En overetage + koldloft ligger på dette. Ingeniører og konstruktører var ikke indkaldt, da havde jeg sandsynligvis fået alt for meget både livrem og seler efter min smag.

P
Hvad må man give for en sådanne stålbjælke? Skulle have brug for et par stykker til at forstærke mit garagetag, som gynger betænkeligt, når man hopper lidt på stuegulvet ovenover :o

1700 SEK på Huddinge Stål. Rustbeskyttelsesmalet. Plus 3-400 SEK for fragt. Men den var ret tung at bære ind, cirka 160 kg. Vi var 4 mænd derefter for at lægge den op på søjlerne.

P
Bor i Huddinge så det passer jo godt. Naboen hjemme lavede hul i fundamentmuren og skød bjælken/bjælkerne ind udefra. Ved ikke hvordan man laver pæne huller i en fundamentmur fra 1929, da den ser ud til at være lavet af sten, som senere blev pudset i 60'erne. Tror ikke der er nogen større risiko for, at gulvet skal falde ned, men det føles jo ikke godt med gyngen. Har en stålbjælke i dag, der blev sat ind i 1965, men det er en firkantbjælke, og den svajer ned sikkert 3-4 cm på midten.

• Et garage med åbne metalskabe, en dør og en grøn haveslange hængende på væggen. Loftet har synlige gamle revner.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.