Renoverer overetagen i en 20'er villa og har en vision om at installere en kakkelovn. Huset har tidligere været beriget med kakkelovne, men de blev desværre fjernet, da der blev installeret vandbåret varme i 50'erne. I rummet, hvor vi vil installere ovnen, var der oprindeligt køkken, og dermed er der sandsynligvis ingen fundament ved skorstenen, der er egnet til en kakkelovn (træbjælkelag). Overvejelsen er nu, om det er rimeligt at supplere med et fundament, der hænger i bjælken efter alle kunstens regler? Er det overhovedet muligt? At mure et fundament under, som fører lasten helt ned i fundamentet, er ikke en mulighed. Er der nogen, der har haft lignende problemstilling eller har nogle generelle råd, så vi kan træffe en beslutning om, det bare skal droppes, eller om der findes en løsning!?

Hvis du har haft kakkelovn/køkkenkomfur der før, er det vel ikke helt umuligt, at fundamentet i form af indmuret udstikkende jernbaneræl allerede findes der. I vores hus fandt jeg i hvert fald sådan et i gulvet under renoveringen i et rum, hvor der tidligere havde stået et køkkenkomfur. I så fald bliver det svære vel at vurdere tilstanden og overbevise kakkelovnsmageren. Hvis der ikke er noget tilbage af det tidligere fundament, bliver det nok værre... Måske skal du i så fald overveje en lettere løsning.

Ja, måske der kan være noget fundament allerede, har ikke brudt gulvet op endnu. Men køkkenet var der originalt, så nogen 1-tons-ting har der ikke stået. Trodde ikke, at man lavede fundament af model jernbanerails bare til en køkkenspis, men man kan jo håbe. Indser også, at det ikke er et enkelt indgreb, hvis der ikke findes noget fundament overhovedet. I så fald må det nok blive en prægtig brændeovn i stedet...

Jeg troede heller ikke på det, men sådan var det hos os (hus fra ca. 1880, som blev flyttet til nuværende grund i 1921). Dog kan det jo være, at der tidligere har stået en kakkelovn der, inden de satte kokskaminen ind og lavede køkken af rummet på overetagen?. Der har tidligere været to lejligheder i huset (en per etage), men jeg tror, det blev bygget sådan i 1921.

Også her var der to lejligheder, da huset blev bygget. Der, hvor vi har tænkt os at installere kakkelovnen, var der køkken allerede fra starten, så der har ikke stået nogen kakkelovn. Vi må håbe, at der findes et overdimensioneret fundament til den gamle koksovn, eller at bygherrerne anede, at nogen ville have en kakkelovn 85 år senere :)

Hej jeg formoder, at du ikke selv vil mure disse kakkelovne op?. Du beder kakkelovnsmageren/mureren, som skal mure kakkelovnen, komme og se, hvordan det ser ud i dag, da denne sandsynligvis ved, hvordan det skal være for at kunne holde en kakkelovn oppe.

byggolle sagde:
Halløj jeg formoder at du ikke selv kommer til at mure disse kakkelovne op?. Du beder kakkelovns-makeren/mureren, som skal mure kakkelovnen op, komme og se hvordan det ser ud i dag, da denne sandsynligvis ved hvordan det skal være for at kunne holde en kakkelovn oppe.
Selvfølgelig har jeg tænkt mig at få hjælp til at mure den op. Nu prøver jeg bare at afklare forudsætningerne så mureren ikke kommer, når jeg har brudt gulvet op med et par paller kakkelovn stående ved siden af, og bare går derfra grinende :)

Jo men det er jo det jeg mener kontakt mureren for du kan jo få tusind forskellige svar her på byggahus men det er jo mureren som skal tage ansvar derfor vil den sikkert sige sit. De kakelugnsmakere jeg kender plejer at støbe fundamenterne til de ovne de sætter.

Jeg ville gerne have tusind svar, det er det som er styrken med ByggaHus. Ringer jeg her en murer, kan han meget vel være blevet forladt af konen dagen før og være generelt negativ til alt og bestemt sige, at det ikke kan løses :). Og jeg orker ikke at lukke tusind murere ind. Undgår indtil det sidste at blindt overlade noget jeg selv ikke har lidt forkundskab om til en håndværker.

Vi har sat ind to kakkelovne på denne måde uden bekymringer. Væggen til højre er murstocken. Plan- og snitdiagram af murstock for installation af en kakelovn, med mål og noter i rødt.

OK fra både bygningskontoret og kakkelovnsmeisteren.

Held og lykke :thumbup:

jkm75 sagde:
Vi har sat ind to kakkelovne på denne måde uden bekymringer. Væggen til højre er skorstenen.[billede]

OK fra både bygningskontoret og kakkelovnsmanden.

Held og lykke :thumbup:
Tak så meget! Så er der jo håb for at gøre det, selvom der mangler fundament i dag.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.