[Vidste ikke hvilken kategori jeg skulle placere dette i - flyt det gerne hvis der er et mere passende sted!]
Jeg skal bygge en lille bro i sommer, og overvejer fundamenterne. Baseret på tidligere fundamenter (cementfyldte oliefade med jernbaneskinner) og eksisterende natursten udgør isen ikke noget større problem, men bør selvfølgelig tages i betragtning. Bunden består af naturlig "stenknus" som er stabil og god. Ca 40 cm ned kan man grave uden at skulle bruge brækjern. Jeg tænkte, at broen skulle være ca 1,5 m bred, og derfor bør fundamenterne kunne være ca 1,2 m brede.
Jeg ønsker at kunne støbe fundamenterne et andet sted og derefter køre dem ud i vandet med traktorlæsseren. Vægten er derfor af en vis betydning.
Alternativ 1:
Denne tanke består af en større betonklump, der graves ned, og to runde stolper (200 mm diameter), der stikker op og bærer træbroen. Vægt ca 680 kg, hvis jeg har regnet rigtigt. Ville det være muligt at indsætte færdigstøbte stolper i stedet? Prisen er næsten nøjagtig den samme som at støbe selv, men man slipper for lidt arbejde. At forstærke med færdige stolper kan dog blive et problem.
Alternativ 2:
Denne variant er større og tungere (ca 980 kg) og graves ned ligesom ovenstående, men giver konstruktionen nogle fordele sammenlignet med alternativ 1, som retfærdiggør de dyrere produktionsomkostninger?
Ved ikke hvordan jeg bedst skal gøre, og håber at få jeres synspunkter!