8,630 læst ·
45 svar
9k læst
45 svar
Fugtskade under vindue
Nja, f.eks. de brædder, der ses under vinduet, tilhører ikke stammen f.eks. De slutter jo under vinduet og har ingen bærende funktion.Jvona sagde:
Fjern en for at få en fornemmelse af, hvordan fugten har spredt sig bagved.
Mener du, at det kommer ind i overkanten, for der sidder ingen tætning, eller under for der sidder heller ikke nogen tætningstake sagde:
I så fald vil du sandsynligvis se omfanget af fugtskaderne, når du river eterniten ned til foråret. Måske behøver du ikke gøre mere end at få stoppet for lækagen og tørret det meste ud lige nu.
Lad en sagkyndig besigtige på stedet, det er vel kun da, man kan give et godt råd.
Lad en sagkyndig besigtige på stedet, det er vel kun da, man kan give et godt råd.
På det første billede ser det ud som om det løber ind ved venstre side, da listerne ikke når ned over blekket. På det andet billede ser det sort ud under blekket, så jeg ville have kigget nærmere der. Det burde også være synligt, bare du åbner vinduet.
Jo, det er klart. Men tør man vente til da?roland53 sagde:
Det sorte er vel mug, antager jeg. Vil ikke have, at huset bliver spist op, før foråret behager at dukke op.
Generelt synes jeg, at pladen/pladearbejdet ser helt ok ud. Jeg tror, at synderen i dramaet hedder vind. Den får vand til at løbe/preses opad/til siderne/ind i sprækker/ja præcis overalt, hvor det kan komme ind. Så er det ikke sikkert, at det er nok med et godt normalt pladearbejde/pladedækning, men det skal også tætnes i præcis alle sprækker, der findes. Det er jo allerede blevet foreslået, og du er på vej til at udbedre det, så det er godt.
Åbnes vinduerne indad?
Hvordan ser tætninglisterne ud omkring vinduet?
Hvis ikke tætninglisterne er gode/intakte overalt, kan vand også presses ind den vej.
Det sorte, du ser på brædderne, er ikke skimmel, men misfarvning.
Eftersom denne lækage sandsynligvis kun er sket ved slagregn, har det ikke været konstant fugtigt, men det bør have nået at tørre op indimellem. Da der ikke er nogen isolering udenpå, bør udtørring/ventilering have gjort, at brædderne kan være ok trods misfarvning. Du skal kontrollere, at træet er ok (= ikke råddent) ved at trykke med en Morakniv/syl eller lignende og mærke, om træet ikke er blødt. Når vinduerne er udskiftet, og det ikke lækker ind mere, kan du vaske med Boracol (og lade det tørre ordentligt selvfølgelig), før du ordner indvendige vægge og tapeter.
De stående 50mm brædder er husets bærende konstruktion.
Åbnes vinduerne indad?
Hvordan ser tætninglisterne ud omkring vinduet?
Hvis ikke tætninglisterne er gode/intakte overalt, kan vand også presses ind den vej.
Eftersom denne lækage sandsynligvis kun er sket ved slagregn, har det ikke været konstant fugtigt, men det bør have nået at tørre op indimellem. Da der ikke er nogen isolering udenpå, bør udtørring/ventilering have gjort, at brædderne kan være ok trods misfarvning. Du skal kontrollere, at træet er ok (= ikke råddent) ved at trykke med en Morakniv/syl eller lignende og mærke, om træet ikke er blødt. Når vinduerne er udskiftet, og det ikke lækker ind mere, kan du vaske med Boracol (og lade det tørre ordentligt selvfølgelig), før du ordner indvendige vægge og tapeter.
De stående 50mm brædder er husets bærende konstruktion.
HejOldboy sagde:Generelt synes jeg, at pladen/pladearbejdet ser helt ok ud. Jeg tror, skurken i dramat hedder vind. Den får vand til at løbe/trykkes opad/til siderne/ind i sprækker/ja præcis alle steder, hvor det kan komme ind. Så er det ikke sikkert, at det er nok med godt normalt pladearbejde/pladedækning, det skal også tætnes i præcis alle sprækker, der findes. Det er allerede blevet foreslået, og du er på vej til at rette det, så det er godt.
Åbnes vinduerne indad?
Hvordan ser tætningslisterne ud rundt om vinduet?
Hvis ikke tætningslisterne er gode/helt overalt, kan vand trykkes ind den vej også.
Eftersom denne lækage sandsynligvis kun er sket ved slagregn, har det ikke været konstant fugtigt, men det burde have nået at tørre op indimellem. Da der ikke sidder nogen isolering udenpå, bør udtørring/ventilering have gjort, at brædderne kan være ok trods misfarvning. Du behøver at kontrollere, at træet er ok (= ikke råddent) ved at trykke med en Morakniv/syl el. lignende og mærke, at træet ikke er blødt. Når vinduerne er skiftet, og det ikke lækker ind mere, kan du vaske med Boracol (og lade tørre ordentligt selvfølgelig), før du ordner indvendige vægge og tapeter.
De stående 50mm brædder er husets bærende stamme.
Har i dag set over og skiftet nogle af gummilisterne, nogle var virkelig dårlige.
Har også tætnet med udendørs fugemasse og silikone i alle tænkelige sprækker.
Afsluttede med at trække en ordentlig rund rundt om vinduet og lukkede så det.
Vinduerne åbnes udad, drejevinduer.
Jeg satte en 2 kW byggeblæser i går aftes, og alt er tørt nu, det føles i hvert fald sådan.
Har prøvet at hugge lidt med en kniv, og det er stumt, ca. 1 mm træ kunne skrabes bort, så var det friskt nedenunder.
Senest redigeret: