Hej alle proffer.

Jeg har nogle overvejelser her angående fugtspærre.. som I kan se på billederne, så virker det som om, at man har lavet dette rum på to forskellige måder; til højre har man plastret vægge og loft, og til venstre har de brugt en slags pap.. hvad jeg ved, plejer man at plastre, lægge lægter og derefter gipse.. Men i dette tilfælde har man valgt at plastre og derefter gipse direkte på, så plasten er nu ødelagt efter jeg har revet al gipset ned. Gipset var SPIKRET i loftet .. Hvordan skal jeg løse problemet med fugtspærre? Hvad anbefales i dette tilfælde?

Mvh

• Loftkonstruktion med plastdækket isolering til højre og pap til venstre, træbjælker ses med fjernet gips og udsat plastbarriere.
  • En tag-gul træramme dækket af gennemsigtig plastik som en fuktspærring på loftet; nogle gipsplader er fjernet. En stige og værktøj ses i rummet.
Har du både pap og plastik på samme tagdel? Indtil nogle år inde i 70'erne var asfaltimprægneret pap (AC 350) den mest almindelige form for dampspærre. Derefter blev den gradvist erstattet af plastfolie. Plastik, der er holdbar, er en ret ny opfindelse, hvilket mange yngre mennesker i dag måske ikke tror. Jeg tror ikke, man blandede pap og plastik på samme byggeri. I hvert fald ikke professionelle. Det tyder på en senere ombygning. Tidligere brugte man kun søm, når man byggede huse. Skruer var kærvskruer, og skruetrækkere fandtes ikke. I princippet bør man ikke blande pap og plastik i samme hus, men der kan alligevel være grunde til det, hvis mængden af isolering er øget betydeligt. Det kan være vanskeligt at finde ud af her, hvordan du bør gøre.

J justusandersson sagde:
Har du både papp og plast på samme tagdel? Frem til nogle år ind i 70'erne var asfaltimprægneret papp (AC 350) den mest almindelige form for dampspærre. Derefter blev den gradvist erstattet af plastfolie. Plast, der er holdbar, er en ret ny opfindelse, som mange yngre mennesker i dag måske ikke tror. Jeg tror ikke, man blandede papp og plast på det samme byggeri. I hvert fald ikke professionelle. Det tyder på en senere ombygning. Tidligere brugte man kun søm, når man byggede huse. Skruer var kærvskruer, og skruemaskiner fandtes ikke. I princippet bør man ikke blande papp og plast i det samme hus, men der kan alligevel være grunde til det, hvis isoleringsmængden er blevet øget betydeligt. Det kan være svært at finde ud af her, hvordan du bør gøre.
Det ser ud til, at det er en ombygning, der er blevet tilføjet... skulle det ikke fungere, hvis jeg fjerner al plast og bruger papp på det hele? Eller fjerne papp og plastre det hele... hvilken er bedst ved jeg ikke.

Hvis det er en mindre del som har plast, og mængden af isolering (hvor plasten findes) ikke er meget større, ville jeg vælge pap gennemgående.

G
J justusandersson sagde:
Har du både pap og plast på samme tagdel? Frem til nogle år ind i 70'erne var asfaltimprægneret pap (AC 350) den mest almindelige form for dampspærre. Derefter blev den gradvist erstattet af plastfolie. Plast der er holdbar, er en ret ny opfindelse, hvilket mange unge mennesker i dag måske ikke tror. Jeg tror ikke man blandede pap og plast på samme byggeri. I hvert fald ikke professionelle. Det tyder på en senere ombygning. Tidligere brugte man kun søm, når man byggede huse. Skruer var kærvskruer, og skruemaskiner fandtes ikke. I princippet bør man ikke blande pap og plast i samme hus, men det kan alligevel være grunde til det, hvis isoleringsmængden er øget væsentligt. Det kan være svært at finde ud af her, hvordan du bør gøre.
På den tekniske beskrivelse på mit hus fra -72 står der, at de har anvendt "9mm Asfaboard", det er en slags blød plade, har jeg set, da jeg lavede et hul i væggen. Agerer den nogen form for fugtspærre?

J justusandersson sagde:
Om det er en mindre del som har plast og ikke mængden isolering (hvor plasten er) er meget større, ville jeg vælge pap gennemgående.
Kan du venligst uddybe mere, forstår ikke rigtig, hvordan du mener..
Mvh

Asfaboard blev mest brugt på ydersiden af væggen som vindtætning. Det var en fejltagelse, der forsvandt ret hurtigt. Vindtætningen på ydersiden bør være diffusionsåben.

Jeg gætter på, at størstedelen af husets vægge og tag har asfaltpap som damptætning. Jeg synes, det er passende at bruge det overalt, medmindre isoleringstykkelsen er øget fra f.eks. 15 cm til 30 cm.

G
J justusandersson sagde:
Asfaboard blev mest brugt på væggens yderside som vindtætning. Det var en fejl, der hurtigt forsvandt. Vindtætningen på ydersiden bør være diffusionsåben.

Jeg gætter på, at størstedelen af husets vægge og tag har asfaltpapir som damptætning. Jeg synes, det er passende at bruge det overalt, medmindre isoleringstykkelsen er øget fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Ja, det var ikke meget, der blev gjort rigtigt dengang... læste man ikke bygningskonstruktion i skolerne på den tid? Læren om fugt mm.
Men så er spørgsmålet jo, hvor meget fejl man tænker i dag omkring, hvordan man bygger nu. Det må fremtiden vise =)

J justusandersson sagde:
Asfaboard blev mest brugt på væggens yderside som vindtætning. Det var en fejltænkning, der forsvandt ret hurtigt. Vindtætningen på ydersiden bør være diffusionsåben.
Asfaboard er vel diffusionsåben?

J Joh_81 sagde:
Asfaboard er vel diffusionsåben?
Det har jeg meget svært ved at tro på, men jeg har ingen tal.

Dampspærrer er et ret nyt fænomen, i høj grad forbundet med brugen af mineraluld som isoleringsmateriale. I ældre Bygningsreglementer (f.eks. BABS 1950) findes begrebet ikke nævnt.

G
J justusandersson sagde:
Det har jeg meget svært ved at tro på, men jeg har ingen tal.

Dampspærrer er et ret nyt fænomen, i høj grad forbundet til brugen af mineraluld som isoleringsmateriale. I ældre Byggeregler (f.eks. BABS 1950) er begrebet ikke nævnt.
Men samtidig.. mit hus har stået her på samme sted i 47 år. Har jo taget hul i væg mm. Kender ingen lugt og ser intet mærkeligt. Så det fungerer måske med Asfaboard også? :)

Jeg har heller aldrig hørt om et hus med asfaboard i væggen med større problemer. Jeg tror, at nøglespørgsmålet er mængden af isolering i væggene. Under 50- og 60'erne frem til 1975 var standarden ca. 10 cm isolering i ydervæggene og 15 cm i bjælkelag.

J justusandersson sagde:
Asfaboard blev mest brugt på væggens yderside som vindtætning, Det var en fejltænkning som forsvandt ret hurtigt. Vindtætningen på ydersiden bør være diffusionsåben.

Jeg gætter på, at størstedelen af husets vægge og tag har asfaltpap som damptætning. Jeg synes, det er passende at bruge det overalt, medmindre isoleringstykkelsen er øget fra f.eks. 15 cm til 30 cm.
Ser ud til at der er ret mange sorter pap på markedet, er der en særlig type, der anbefales?

Den skal have en høj dampmodstand. Kig på den opgave, når du sammenligner forskellige varianter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.