Ska sätta på lite väggar men behöver lite input. Detta är en mellanvägg i ett kallgarage i länga. Reglarna ni ser är fuktiga efter varje vinter pga. snöig bilen körs in och det blir smältvatten dagen efter. Vattnet samlas i pölar som får kontakt med reglarna mer eller mindre. Jag tror att grannen på andra sidan väggen har det värre, eftersom man är så duktigt att skrapa bort allt vatten när man kör ut bilen.

Som sagt, jag vill slänga på väggar för bygga lite konsoler och vertygshållare. Jag vet inte riktigt hur man gör i denna läge. Reglarna har varit fuktiga vartenda vinter så länge jag minns, och den har inte ruttnat men gipset är lite bräcklig pga smältvatten som har vandrar uppåt längs reglarna. Det ni ser på bilden är både torrt och vått, samt massa salter. Nu torkar det där under sommaren men förblir den fuktig under nästan hela våren. När det väl torkar då der set normalt ut, dvs inget mögel eller annat skumt. Vad blir det för konsekvenser om man länger upp en OSB/plyfaskiva med plastfuktspärr i? Vad för material kan man använda istället eller eller finns det andra metoder för det?

BTW, gipsskivan i hörnet är lagad sen innan pga detta problem.

Any suggestions innan man skrider till verket?

Vådne vægplader med trærammer på garagegulv viser fugtskader og saltudtræk fra smeltevand, som skaber fugtproblemer om vinteren.

• Fugtige vægpaneler i garage med reglar udsat for smeltevand, samt billede af parkeringsplads udenfor med flere biler parkeret.
Senest redigeret:
Eftersom du har beton under så vil den hele tiden absorbere lidt af vandet fra bilerne samt frigive det samme til væggen.

Det nemmeste ville være at sætte sparringskinner på reglerne samt noget OSB som værktøjstavle.

Ellers skal du f.eks. plastre under hele væggen og på begge sider, så vand ikke kan trænge op i væggen. Det er nok at plastre et par centimeter op ad væggen, så der ikke er nogle større mængder. Hvis du ikke ejer garagen selv, kan det blive mange penge og arbejde på en andens ejendom.

Roev08 sagde:
Eftersom du har betong under så kommer den hele tiden at absorbere lidt af vandet fra bilerne samt frigive det samme til væggen.
Roev08 sagde:
Enklest ville være at sætte sparringsskinner på reglerne samt noget OSB som værktøjstavle.
Absolut, tænkte på det også, men jeg skal installere sparringsskinner som lægges på skinner og da vil man have mulighed for at justere efter behov. Vil ikke være afhængig af reglerne kun, Desuden ser det lidt federe ud med hvide vægge.

Roev08 sagde:
Ellers skal du f.eks. plastre under hele væggen og på begge sider så vand ikke kan trænge op i væggen. Det er nok at plastre et par centimeter op ad væggen så der ikke er større mængder. Hvis du ikke ejer garagen selv, kan det blive mange penge og arbejde på en andens ejendom.
Præcis, det var sådan jeg ræsonnerede, lidt plast mellem reglerne og pladen. Hvad jeg dog undrer mig lidt over, er om fugten bliver tilbage i reglen, da dampspærren forhindrer den i at tørre fra min side. På den anden side af væggen har naboen isoleret sin side. Fugten har ingen steder at tage hen så at sige ... måske skal jeg bore nogle store huller i væggen til ventilering...

S
Vincent Truong sagde:
Absolut, tænkte også på det, men jeg skal installere sparring-skinner som lægges på skinner og så vil man have muligheden for at justere efter behov. Vil ikke være afhængig af reglerne kun, desuden ser det lidt pænere ud med hvide vægge.

Præcis, det var sådan jeg ræsonnerede, lidt plastik mellem regler og plade. Hvad jeg dog er lidt tænksom over er om fugten bliver i reglen fordi fugtspærren forhindrer den i at tørre fra min side. På den anden side af væggen har naboen isoleret sin side. Fugten har ingen steder at tage hen, så at sige... måske skal bore nogle store huller i væggen for ventilation...
Du skal absolut ikke bygge den væg overhovedet, den suger fugt i dag men klarer sig delvis takket være at den kan tørre ud, når du har bygget den til har du ødelagt de muligheder og vil forårsage skimmel og råd, hvilket du vil være ansvarlig for.

At bore et par ventilationshuller erstatter ikke de luftningsmuligheder, der findes i dag.

Selv om gulvsyllen endnu ikke er begyndt at rådne, er det kun et spørgsmål om tid.
Hvis du ikke vil rive væggen ned og bygge en ny vandtæt, så er det ikke umagen værd at lægge kræfter i det, men brug i stedet konsolskenner på reglarne, som tidligere foreslået.

Som sagt, væggen skal laves om før eller senere, den ser jo ret risikabel ud. Man skulle nok have brug for at støbe en lille kant under væggen og så placere den nederste regel på den med syllisolering imellem.

Jeg ville lave noget enkelt, som er let at demontere og ikke bygger væggen ind.

SueCia sagde:
Du skal absolut ikke bygge den væg til overhovedet, den suger fugt i dag men klarer sig nogenlunde takket være, at den kan tørre ud. Når du har bygget den til, har du ødelagt de muligheder og vil forårsage skimmelsvamp og råd, hvilket du vil være ansvarlig for.

At bore et par ventilationshuller erstatter ikke de luftningsmuligheder, der findes i dag.
MMmmm... sig det til nogle af mine naboer, der har gjort det... dog ser det forfærdeligt ud nu. Når fugten har rejst opad... deraf fugtspærren. Jeg må komme på en løsning. Enten sætte vægge så langt ned det går og så lade alt stå åbent på den nederste del... *suk*... forstår ikke, hvad de tænkte på, da det blev bygget...

Kan dog forsøge at mindske, så vand fra min side ikke, og lave en mindre bue opad, hvad er det for en fuge, der bruges til det?

S
Ingen fugemasse overhovedet vil jeg mene.

Du bør slet ikke tætne rundt om syllen, da den suger ud af betonen og får sværere ved at tørre.

Brug kun med konsoller, alt andet er spild og kan fremskynde rådneprocessen. :(

• Synes
Fredrik Å
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.