Hej,
Jeg ved ikke, om dette spørgsmål ligger under den rigtige kategori, men jeg tester.
Vi ejer en gammel skånelænge (ca. 1860), og på grund af forhøjede fugtværdier i en væg fjernede vi spånpladen, som var fugtskadet. Næsten al bagvedliggende puds fulgte med, og tilbage er der nu en tyndt teglmuret væg, hvor mellemmanden består af noget, vi tror er ler. Problemet er, at leret eller lerteglen er meget porøs og fugtig. Spørgsmålet er, om det er muligt at lægge ny puds ovenpå denne overflade, når det er tørret op? Eller må vi skrabe alt løst materiale væk? Eller er væggen helt ødelagt?

Den del af pudsen, der ikke slap (se billedet), er sortmalet, og jeg undrer mig også over, om nogen ved, hvad det kan være, og hvorfor man gjorde det sådan?

Tak på forhånd! :)

• Gammel teglvæg med synlig skader. Sortmalet del af puds og fjernet spånplade. Trillebør med fyldestof i forgrunden.
Microkatten
Pudset er sikkert ler, og det er jo vandopløseligt så det er ikke mærkeligt, at det falder af en fugtig væg. Det virker også som om mørtelen er ler, selvom det kan være svært at se på billedet. Normalt brugte man kalkmørtel, som også kan skrabes ud, men leret er betydeligt mere følsomt for fugt. I princippet kan man altid skrabe alt (ler)mørtel ud, så det kan se værre ud, end det er.

Ser I ingen forskel på (ler)pudset og mørtelen?

Ved I hvorfor væggen er fugtig? Årsagen til fugten bør man først ordne, vægge skal ikke stå konstant fugtige. Er det treetex eller en anden variant af plade? Det virker som om pladen sad direkte mod pudset, deraf fugtskader?

Hvad man bør gøre afhænger også af, hvordan væggen er bygget op og dens tykkelse. Det er jo en bærende væg, så man skal være lidt ekstra opmærksom på tilstanden.

Tag helst nogen med, der er kyndig i gamle huse, det er altid bedst at se på stedet, hvordan det ser ud for at kunne beslutte, hvilke tiltag der er passende.

Tak for svar. Fugtigheden skyldes dårlig afvanding på ydersiden. Dette vil blive udbedret til foråret. Også muldbegrundelsen vil blive udgravet.

Væggen er opbygget af mursten med kortsiden mod inder- og ydervæg og derefter puds på ydersiden og indersiden. Derefter har man lagt tretex-plade på indervæggens puds og tapetseret ovenpå.

Vi kommer nok til at skulle hyre nogen, der kan hjælpe os på stedet med vurderingen af, hvordan vi går videre med væggen. Nu er den i det mindste frigjort og vil forhåbentlig tørre lidt op.

Hej, jeg er tilbage for at spørge om vores lerstensvæg.
Altså væggen i skånehus fra 1860 er opbygget af hvert andet lag brændt tegl og hvert andet med lersten. Vi rev bort vægmateriale og den murede væg under var porøs og fugtig. Nu har væggen fået stå i ca. fire uger, og lerstenen føles noget hårdere på overfladen, men er stadig fugtig.
Vi har nu også revet bort tretex-pladen på væggen ved siden af, og også der raslede størstedelen af pudset ned, og resten er meget let at skrabe bort.
I sommer er planen at pudse væggene med lerpuds.
Mit spørgsmål er, om det er muligt at pudse med lerpuds på en lerstensvæg, der er så fugtig?

Taknemmelig for svar. Måske har nogen lignende erfaringer, hvordan gjorde I i så fald?

M
Ler er et materiale, der kan holde utrolige mængder vand.

At tørre en kakkelovn ud med et 3-4 mm tykt lag tager mindst en uge (då är även fogarna bakom torra).

En sådan væg kan jeg forestille mig tager et halvt år eller så at tørre ud, så leret er gennemgående hårdt. Dog undrer jeg mig over, om ikke væggen må have sat sig ganske ordentligt? Ser ud som om lerstenene er sunket sammen ganske meget.

• Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M
Og sørg for, at rummet holder sig varmt, ellers tager det bare endnu længere tid at tørre.

M Marcussjogren sagde:
Og sørg for, at rummet holder sig varmt, ellers tager det bare endnu længere tid at tørre.
Tak for svar! Vi bør altså vente længere end vi havde tænkt. Det jeg også spekulerer på er, om vi skal skrabe alt det porøse væk, inden vi pudser med lerpuds ovenpå? Og hvordan gør man på de steder, hvor der er rene huller? Kan man fylde i med lerpuds eller med noget andet mørtel?

M
Saband Saband sagde:
Tak for svar! Vi bør altså vente længere end vi havde tænkt. Det jeg også spekulerer over, er om vi skal skrabe alt det porøse væk, før vi pudser med lerpuds ovenpå?
Og hvad gør man på de steder, hvor der er rene hulrum? Kan man fylde i med lerpuds eller med noget andet mørtel?
Ja det er vel i det mindste passende at tage en form for børste og gå over væggen. Børst normalt som når man børster gulvet indendørs, ikke for hårdt, ikke for løst :) dvs gør ikke skade på det, der er fast.

Hulrum repareres med tilsvarende lerbrud som findes i væggen i dag. Ikke så let at rejse 130 år tilbage i tiden og spørge, men det vigtigste er vel at forsøge at se, om det er armeret med f.eks. halm.

Ellers havde jeg blandet 1:3 (ler:sand) til en mørtel, der præcis kan formes til en fast bold til reparationerne og presset det ind ret hårdt. Ingen slag, men tryk med hånden.

Putset skal være lidt vådere, ligesom... lervælling? :) det skal være ganske let at trække ud på væggen uden at det smuldrer og falder ned.

Bemærk, at jeg ikke er ekspert i området, men skriver ud fra det jeg har læst og gjort selv derhjemme.

M Marcussjogren sagde:
Ja det er vel i hvert fald passende at tage en form for børste og gå over væggen. Børst normalt som når man børster gulvet indendørs, ikke for hårdt, ikke for løst :) dvs gør ikke skade på det som er fast.

Huller repareret med tilsvarende lerpuds som findes i væggen i dag. Ikke så let at rejse 130 år tilbage i tiden og spørge, men det vigtigste er vel at forsøge at se om det er forstærket med f.eks. halm.

Ellers ville jeg have blandet 1:3 (ler:sand) til en mørtel som lige går at forme til en fast bold til reparationerne og presset det ind ret hårdt. Ingen slag, men tryk med hånden.

Pudsen skal være lidt vådere, typ som... lergrød? :) skal gå ret let at trække ud på væggen uden at det smuldrer og falder ned.

Noter at jeg ikke er ekspert i området, men skriver ud fra det jeg har læst og gjort selv derhjemme.
Tak for svaret! Nu føles projektet lidt mere håbefuldt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.