Hej,
for at gøre en lang historie kort; har købt et 1920-tals hus som jeg er ved at totalrenovere! Køkkenvæggen som I ser på billedet er opbygget på følgende måde: Mursten > puds > vindpap > regler > isolering > spånplade > gips.
Dum som jeg var da jeg lavede køkkenet x antal måneder siden, besluttede jeg mig for at sætte grænsen et sted og smækkede bare gips på væggen! Nu et par måneder senere er der en svag muggen duft som gerne sætter sig i plastikposer og tekstiler man lægger tæt på væggen!
Jeg lavede et hul i væggen og kunne konstatere at spånpladen som væggen står på havde i går 30% fugtindhold, nu hvor jeg tog billedet var den tørret ud lidt!
Gulvet er støbt hvor man derefter har lagt 100mm celleplast ovenpå betonen og flydende spånplade ovenpå! Hvordan der findes kapillarbrydende masser under ved jeg ikke!
Gulvspånpladen synes heller ikke at have nogen direkte kontakt med murstensvæggen, så blev overrasket over at den havde 30-35% fugt i går da jeg åbnede hullet!
Min første tanke var at opsætte en ny væg med stålrækværk, 45mm isolering, dampspærre og gips, men nu er jeg bange for at hvis jeg skifter den dårlige gulvspånplade og bygger en ny væg, vil gulvene sandsynligvis blive fugtige igen!
Er der nogen, der har nogle tanker og idéer?
for at gøre en lang historie kort; har købt et 1920-tals hus som jeg er ved at totalrenovere! Køkkenvæggen som I ser på billedet er opbygget på følgende måde: Mursten > puds > vindpap > regler > isolering > spånplade > gips.
Dum som jeg var da jeg lavede køkkenet x antal måneder siden, besluttede jeg mig for at sætte grænsen et sted og smækkede bare gips på væggen! Nu et par måneder senere er der en svag muggen duft som gerne sætter sig i plastikposer og tekstiler man lægger tæt på væggen!
Jeg lavede et hul i væggen og kunne konstatere at spånpladen som væggen står på havde i går 30% fugtindhold, nu hvor jeg tog billedet var den tørret ud lidt!
Gulvet er støbt hvor man derefter har lagt 100mm celleplast ovenpå betonen og flydende spånplade ovenpå! Hvordan der findes kapillarbrydende masser under ved jeg ikke!
Gulvspånpladen synes heller ikke at have nogen direkte kontakt med murstensvæggen, så blev overrasket over at den havde 30-35% fugt i går da jeg åbnede hullet!
Min første tanke var at opsætte en ny væg med stålrækværk, 45mm isolering, dampspærre og gips, men nu er jeg bange for at hvis jeg skifter den dårlige gulvspånplade og bygger en ny væg, vil gulvene sandsynligvis blive fugtige igen!
Er der nogen, der har nogle tanker og idéer?
Det er altså ikke nogen fugtspærre (plast) i isoleringen/væggen?
I så fald er det jo ikke nogen god idé med træ der overhovedet!
Fugten kan jo også komme fra pladen, og det er uisoleret plade på jord.
Jeg har en lignende væg i mit suterrænshus, men i letbeton, som trak fugt ind, så puds og maling skallede af. Jeg lagde stålregler mod gummi (for at undgå evt. korrosion) og derefter plade og gips. Jeg monterede en Østberg facadeventilator på ydersiden midt på væggen og har to luftindtag med almindeligt støvsugerfilter nederst i hvert hjørne...
Garanteret fugtsikkert!
I så fald er det jo ikke nogen god idé med træ der overhovedet!
Fugten kan jo også komme fra pladen, og det er uisoleret plade på jord.
Jeg har en lignende væg i mit suterrænshus, men i letbeton, som trak fugt ind, så puds og maling skallede af. Jeg lagde stålregler mod gummi (for at undgå evt. korrosion) og derefter plade og gips. Jeg monterede en Østberg facadeventilator på ydersiden midt på væggen og har to luftindtag med almindeligt støvsugerfilter nederst i hvert hjørne...
Garanteret fugtsikkert!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Jeg tror ikke, at dette er en korrekt beskrivelse af en ydervæg i et 20'er hus. For det første skal der være en massiv plankeramme (2-3 tommer tyk), som vindpappen er fastgjort ved, og som udgør bæreevnen i væggen. For det andet må teglstenene være tilføjet efterfølgende, da der er et pudslag bagved. Jeg tror ikke, man brugte facade-teglsten i 20'erne, uden der kun forekom helstens-murede ydervægge. Facadetegl skal altid mures med et bagvedliggende luftspalte. Som en følge af at teglstenene ligger direkte mod pudset, overføres teglstenens fugt til pudslaget, som ikke kan tørre ud. Pappen bag pudset burde have været en asfaltpap, men den har antagelig mistet det meste af sin fugtisolerende evne.O otto123 sagde:
Inden jeg driver min teori længere, vil jeg gerne vide væggens virkelige opbygning. Hvis du kan tage nogle dybdemål, så letter det forståelsen.
Undskyld var lidt uklar i min beskrivelse! Den eksisterende tillægsisolering er altså noget, der er tilføjet i 1991, da køkkenet blev renoveret! Stammen i huset er altså mursten, kanalsten, der er ingen plankevæg, det er massive vægge!
For at specificere hele væggen ser den sådan ud udefra og ind: Pudset->Mursten->luftspalte->mursten->inderside puds->luftspalte->vindpapp->træbjælker & isolering-> spånplade -> gips
Nej, det er almindelig forhydringspap (vindpapp) der var sat direkte mod inderside puds! Antagelig fordi man troede, det blæste gennem murstensstammen!
For at specificere hele væggen ser den sådan ud udefra og ind: Pudset->Mursten->luftspalte->mursten->inderside puds->luftspalte->vindpapp->træbjælker & isolering-> spånplade -> gips
Nej, det er almindelig forhydringspap (vindpapp) der var sat direkte mod inderside puds! Antagelig fordi man troede, det blæste gennem murstensstammen!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så ser det meget mere normalt ud! Er det pudset man ser på billedet, hvor du har fjernet spånpladen? Mursten som er pudset på ydersiden og indersiden plejer ikke at skulle have ekstra vindtætning. Er der brugt plastfolie, da køkkenet blev efterisoleret? Når man efterisolerer en sådan murkonstruktion, bør man ikke bruge plastfolie af to grunde. For det første er det ikke nødvendigt, da eventuel kondens fra den indvendige lufts vanddamp sker i murværket, som tåler fugt. For det andet bidrager det til at skabe et forhøjet fugtmiljø i efterisoleringslaget. Man bør heller ikke have en dampspærre på murens inderside, da den hæmmer vanddampens passage. Luftspalte mellem muren og stålregler tror jeg på.
Det er sandsynligt, at i det mindste en del af problemerne har med gulvkonstruktionen at gøre, men jeg har brug for at forstå lidt mere om, hvordan det ser ud. Ligger betongulvet direkte på jorden? I så fald meget usædvanligt for et 20’er-hus.
Lidt ustruktureret, men problemet virker komplekst.
Det er sandsynligt, at i det mindste en del af problemerne har med gulvkonstruktionen at gøre, men jeg har brug for at forstå lidt mere om, hvordan det ser ud. Ligger betongulvet direkte på jorden? I så fald meget usædvanligt for et 20’er-hus.
Lidt ustruktureret, men problemet virker komplekst.
Ja præcis, det er pudsen man ser! Nej der var ingen plastfolie i væggen!
Var lidt uklar igen! Jeg TROR at betonpladen i køkkenet er blevet støbt da køkkenet blev renoveret i 1991! Men om den ligger direkte på jord eller på kapillarbrydende materialer ved jeg ikke! Så skal jeg bryde en del op for at se det, og det føles lidt drastisk!
Var lidt uklar igen! Jeg TROR at betonpladen i køkkenet er blevet støbt da køkkenet blev renoveret i 1991! Men om den ligger direkte på jord eller på kapillarbrydende materialer ved jeg ikke! Så skal jeg bryde en del op for at se det, og det føles lidt drastisk!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Nej, bil ikke op noget. Hvordan ser fundamentet ud udefra? Der er vel ingen kælder?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, det var det jeg mistænkte. Betonen er sikkert støbt ovenpå et lag med pakket makadam. Eventuelt er der lecakugler eller flamingo under betonen. Det burde der være, hvis det er udført i 1991, men det modsiges af flamingoen ovenpå betonen. Betonen er nok højst 10 cm. Kapillærsugning af fugt fra jorden tror jeg, vi kan udelukke. Hvis din første sektion passer, dvs. at der er en betonklump yderst mod ydervæggen, så tror jeg, at hovedårsagen findes der. Den del af betonen vil altid være fugtig. Ligger spånpladen direkte på betonen?
Godt spørgsmål, må nok undersøge det og vende tilbage med svar i morgen! I de andre rum har der været en sål støbt, sandsynligvis siden huset blev bygget, som man murede teglene på, og den går 20 cm inden for teglene! Så med stor sandsynlighed er det vel det samme i køkkenet!
Men hvis man leger med tanken om, at spånpladen ligger tæt på eller i direkte kontakt med betonen der, hvordan bør man så gå frem?
Synes det er svært at forklare, så vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud:
Men hvis man leger med tanken om, at spånpladen ligger tæt på eller i direkte kontakt med betonen der, hvordan bør man så gå frem?
Synes det er svært at forklare, så vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud:
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man anvender vanligtvis syllpapp for at isolere træprodukter fra beton, der kan være fugtig.
Klik her for at svare