Hej!

Jeg søger svar på nogle spørgsmål, jeg spekulerer på. Jeg skal lave badeværelse, bryggers samt garage om i et hus fra -64 og samtidig ekstraisolere, hvor de berørte vægge møder ydervæggen. Se skitse.

Skisse over et hus fra 1964 viser romoppsett inkludert køkken, bad, tvättstuga, garage og entré. Velegnet for diskussion om isolering.

I øjeblikket er det dårligt isoleret mellem garage og bryggers, selvom det er isoleret. Garagen er opvarmet, da det er et rækkehus, men det lækker som en si. Tanken er her at efterisolere garagen mod bryggerset, men på garagevæggen, da der er dårligt med plads i bryggerset som det er.

Derudover vil alle ydervægge blive efterisoleret med 10 cm. I dag er der 10 cm stenuld. Totalt altså 20 cm.

I badeværelset installerer jeg vandbåren gulvvarme. Hele stueetagen har et betondæk som gulv, hvor alle gulve undtagen badeværelse og bryggers er opbygget 50 mm og isoleret med mineraluld, derefter gulvspån/parket.
I bad og bryggers er det støbt op tilsvarende tykkelse, cirka 70 mm. Grunden er en vel dimensioneret krybekælder.

Da badeværelset bliver en indpakket zone med membran, undrer jeg mig over, hvordan det bliver med bryggerset med al fugten samt mod garagen, der så er relativt kold om vinteren?

Spørgsmålene er = Hvor skal jeg have plastik, jeg må jo ikke have det i bryggerset mod badeværelset, men ellers, mod ydervæg og garage? Måske slet ingen plastik? Selvfølgelig skal jeg have god ventilation i badeværelse og bryggers, men er det nok?
Hvordan bliver det med gulvvarme på/i en uisoleret plade?, kan jeg forårsage kondensproblemer i det nærliggende køkken f.eks., hvor der ligger træregler og isolering direkte mod betondækket?

Vanskeligt formulerede spørgsmål, men jeg må starte et sted. Ventilationen er naturlig, men bare gennem emhætten samt en på toilettet, så utætte vinduer står nok for det meste.

Dårligt formuleret af mig eller svært at svare på?

Det føles for mig umuligt at finde ud af svaret, og måske er det det uden omhyggelige fugtmålinger over tid. Hver ting jeg "forbedrer" i huset (nye vinduer eller tætne gamle, efterisolere, gulvvarme, plast) kan jo være en potentiel bjørnetjeneste?

Mikael_L
Jeg tror, det primært er vanskelig at svare på. :|

Det er jo svært at få plastindpakning til at se godt ud bagefter. Og spørgsmålet er vel, om det er bedre at droppe det helt i stedet for, at det bliver halvdårligt.

Jeg kan komme med et forsigtigt lille forslag, slet ikke sikkert det er det bedste, ikke engang sikkert det er godt. :blushing:
Ordne mekanisk udsugning, dvs installere en eller flere ventilatorer.
Forsøg at afgøre, om du har fået et passende undertryk på præcis alle steder i huset.
For konvektion (dvs luftstrøm) fører meget mere fugt ud i væggene end diffusion. Har du undertryk, er det kun diffusionsfugt, der trænger ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.