Hej,

Vi kaklede færdigt det sidste stykke i går aftes, næste er fugning og jeg har et par spørgsmål:

1. For at beskytte stenen har jeg brugt malertape og plast, måske ikke det bedste valg? I hvert fald ser det ud noget i stil med dette (billedet før fugning)

mg8zmjE.jpg
http://i.imgur.com/mg8zmjE.jpg

Bør jeg forsøge at fjerne tapen før fugning, eller kan jeg skære den af senere?

2. Der står på fixposen (Höganäs) at man skal vente 1-2 dage inden man fuger. Betyder det, at jeg skal vente til i morgen aften for at være på den sikre side? Tænker ellers, at 1 dag måske gælder nogle mere ugunstige miljøer? Eller er det 1-2 dage i et almindeligt indendørsmiljø?

3. Hvordan fuger man fliser, der er faset? Jeg har fuget fliser, der er helt plane, og der trækker man diagonalt og tørrer derefter af. Her føles det klart sværere at få pæne fuger, da værktøjet ikke vil kunne nå mod fugen?

Sådan ser kakkel ud men i hvid:

biselado_svart.jpg
http://skonahem.com/wp-content/uplo...013/buzz/kok/kakel-lantkok/biselado_svart.jpg
 
Måske nogen undrer over svarene senere:

1. Tapen kan sidde fast, da man alligevel ikke fuger den nederste række, hvor man i stedet sætter silikone. Man må dog regne med, at det er lidt pillearbejde at fjerne tapen.

2. Det afhænger sandsynligvis af fixet, men ifølge producenten kunne jeg her have fuget dagen efter på grund af de nuværende miljøforhold.

3. Ingen problemer med at fuge, tryk fugen ind med spaden og træk derefter diagonalt for at rydde op. Brug en blød fugebræt!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.