Jeg har brug for vejledning i junglen af fugeskum.
Dels skal jeg fuge mellem en beklædning og yderpanel, hvor der opstår hulrum, fordi panelet er rundet.
Billede af panelet:
Hvad er passende at bruge til det?
Til et helt andet projekt har jeg brug for fugeskum til at udfylde et hulrum under en gulvplade, hvor den eneste måde er at bore et hul i pladen og udfylde. Kan jeg bruge det samme skum, eller findes der skum til forskellige formål?
Ved ikke om jeg forstår billedet, men det ser mere ud som om du har brug for en form for spartel, eller "filler" som er mere formbar end fugeskum. Fugeskum er umuligt at forme. det svulmer op længe efter du har påført det.
Hulrummet under gulvpladen kan være vanskeligt. Fylder du for meget i, så kan hele pladen rejse sig, og du får en bule på midten.
Ved ikke om jeg forstår billedet, men det ser mere ud som du har brug for en slags spartelmasse, eller "filler" som er mere formbar end fugeskum. Fugeskum er umulig at forme. det svulmer op længe efter at du har påført det.
Hulrummet under gulvpladen kan være vanskeligt. Fylder du i for meget kan hele pladen rejse sig, du får en bule på midten.
Det, der mangler, er en detalje på billedet, det er måske derfor det er lidt svært at tyde. Panelen er monteret horisontalt og vertikalt, og på den skal jeg sætte en foder og vil så kunne tætne i hulrummet, der opstår.
Du skal have noget, der er fleksibelt, træ bevæger sig. Mit bedste bud er en slags MS polymer, f.eks. Tec7, Spurflex25, LAseal, etc.
Men overvej om det virkelig er en god idé at fylde hullerne, hvad er formålet? Det er svært at få det pænt, og endnu sværere at få det til at holde sig pænt over tid.
Filler og spartelmasse bliver stift og vil ikke følge træets bevægelser, så det vil løsne/sprække over tid. Du skal bruge en fleksibel fuge (typ MS polymer).
Drev som @Daniel Östberg foreslår er ikke et dårligt alternativ, men jeg tror det kan blive svært at så ind og afslutte pænt, når det er et hul og ikke en sprække.
Tak for alle de gode råd. Jeg har en sådan tube fra Biltema derhjemme, som jeg tester med på et sted. Eftersom der er ret store huller og sprækker, må jeg nok bygge op lag for lag.
Tak for alle gode råd. Jeg har sådan en tube fra Biltema hjemme, som jeg tester med på et sted. Eftersom det er ret store huller og sprækker må jeg nok bygge op lag for lag.
Se billede, nøgle for størrelsesreference
Jeg synes stadig, at det er bedst med stenlimet, man kan med fordel bunde med skum, som tørrer hurtigt, og så lægge fugemassen på det.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.