Hej!
Jeg er i gang med at lægge klinker i kælderen, bryggers, ca. 5 kvm. Nybegynder!

Klinker 10x10, lys grå. Skal fuges med grå fugemasse, dvs. mørkere end klinkerne (af praktiske grunde, det ville være pænere med lys fuge...).

Klinkerne er grove med en ru overflade, og jeg er nu lidt bekymret over, hvordan det skal gå med rengøringen efter fugning. Jeg har læst lidt forskellige anvisninger, og de er lidt forskellige.

Tror I, at det vil gå godt at vaske fugeresterne af fliserne på almindelig vis med svamp og vand?

Fug et mindre område ad gangen. Så får du tid til at "svampe" med vand uden alt for stor risiko for, at det når at brænde fast. Lige efter den første svampning, hvor fugerne formes, kan man gå over det med svampen en omgang til, men da lidt forsiktigere og med rent vand. Jeg synes, det er lettere at minimere fastbrænding af fugemateriale på uønskede steder med denne metode.

Tak for tipset, det lyder fornuftigt! Jeg tænkte, at 5kvm er et ret lille område, men måske skal jeg dele det op i to omgange?

For at give feedback kan jeg sige, at det var meget arbejde at vaske fugerne til disse fliser. Meget fuge tilbage på fliserne, som skulle vaskes væk, og jeg måtte gøre det i to omgange, først som normalt efter en halv time eller deromkring, anden omgang ca. 2 timer senere. Sandsynligvis ikke optimalt og kan sikkert resultere i farveskift i fugerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.