http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=295398

Voldsom husbrand i Lerkil

Et hus brød i brand i Lerkil på Onsalahalvøen fredag aften. Ingen mennesker var i huset.
Det var kort før klokken 18, da alarmen kom om branden. Forløbet var meget voldsomt og hurtigt. Efter en halv time var huset fuldstændig overtændt. Frigolit afgav kraftig og stikkende sort røg, da facadebelægningen praktisk talt smeltede under den intense varme.
Brandvæsnet måtte koncentrere sig om at begrænse ilden til huset og forhindre spredning.
Ingen mennesker kom til skade ifølge Redningstjenesten i Storgöteborg. Årsagen til branden er ukendt.

Det skal være et treetagers hus bygget helt i frigolit. Kun grund og et par cementpiller stod tilbage efter 15 minutter!! iht. tekst-TV.

Er dette slutningen på huse bygget i frigolit?

Burde være forbudt at bygge primært med så brandfarlige materialer.

Forhåbentlig er det slutningen på byggerier i den slags frigolit i det mindste. Burde ikke være alt for svært at blande et flammehæmmende middel, der sætter stop for den der type af overtænding. Så om der findes et tilstrækkeligt "venligt" flammehæmmende middel endnu, det er et andet spørgsmål.

Selv gætter jeg på, at mit hus ville være nedbrændt til kælderen på 15 minutter også, da træ som har stået under tag i 50 år i varme er utroligt tørt. Det fra indervægge, som jeg har kastet i ovnen, har man kunnet tænde med kun en tændstik. At der ikke skulle dannes en masse mærkelige gasser ved branden er dog en anden sag.

Formentlig ikke faktisk. Årsagen til, at dele brænder godt, er, at luften kan nå ind fra alle sider. I en væg har du jo plader, der står imod, så længe de brænder osv.

Snuttjulle sagde:
Selv gætter jeg, at mit hus også ville være nedbrændt til kælderen på 15 minutter, da træ, som har stået under tag i 50 år i varme, er ekstremt tørt. Det fra indvendige vægge, som jeg har kastet i ovnen, har man kunnet tænde med kun en tændstik. At der ikke skulle dannes en masse mærkelige gasser under branden er dog en anden sag.
Jeg er enig med dig, hvad stopper en tør gammel plade af træmateriale... det handler nok om minutter, så er det alligevel slut...
Vi morede os med at lave et imponerende vinterbål af alle bjælker og gammelt gulvtræ, som vi rev ud i vinters, det var en bunke på ca. 6m i diameter og måske 3m i højde.
Den tændte jeg en nat, da det var minus 22 udenfor og brugte en (1) sammenkrøllet avis! 1 time senere var der intet tilbage, og de tørre knald rungede tidligere over hele området... virkelig skræmmende faktisk, hvordan det løb løbsk..!

Hvornår brændte et "plankat" træhus ned til grunden på 15 min senest?

Brandforløb med træ er ofte langsomme, fordi forkulning isolerer det underliggende materiale fra varmen. Det er derfor limtræsbjælker holder længe, mens stålbjælker kan få taget til at styrte sammen. Ved brand i bygninger kommer ilt jo ikke fra alle sider, og især suges det ikke ind uhindret.

Ved flamingo findes der ingen beskyttelsesmekanisme fra forkulning, i stedet forgasses det hurtigt og smelter desuden.

Vigtigt er det også, at bygninger af træ ikke mister deres strukturelle styrke, selvom de er blevet røgforgiftede har du en chance for, at røgdykkere når at få dig ud.

Vigtigt er jo også, at bygninger af træ ikke mister deres strukturelle styrke
Præcis, dette blev skrevet meget om for nogle år siden, da det blev tilladt at bygge fleretagershuse i træ (hvor Växjö universitet var involveret og byggede Sveriges største træhus). En limtræsbjælke forkuller langsomt og bevarer længe sin bæreevne, mens en stålbjælke bøjer efter et par minutter i en kraftig brand.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.