Hej!
Har et rum i kælderen, som skal renoveres og blive et "beboelsesrum". Huset er et LB-hus fra 1970. Nu er der betongulv og betonvægge. Min tanke er at lægge platonmåtte, spånplade og så gulvvarme på dette. Har kigget på Floore gulvvarme. Vil derefter lægge laminatgulv på dette. Væggene skal opstilles med stålreglar. Der er ingen kendte fugtproblemer, men da det er en kælder, vil jeg have ventilationen, som bliver med platonmåtte, tænkte den og væggene kunne ventileres sammen. Tænkte at sætte OSB-plade på reglarne og gips udenpå dette. Skal man sætte isolering bag pladerne?
Ville gerne høre jeres meninger om dette. Tænker jeg helt galt nu, og hvad er der ellers, jeg skal tænke på, for at dette bliver godt? Har ikke gjort noget sådan her før, så jeg tager gerne imod ALLE meninger.​

Platon ville jeg undgå helt.
I stedet ville jeg bruge nivellergulv, så du får en luftspalte mellem soklen og overgulvet. Denne kan også suppleres med gulvvarme, isolering og ventilation afhængigt af, hvor meget det kan bygges..
Gulvvarme ville jeg aldrig lægge på platon, for så ånder det hverken ud eller ind. Og ved du ikke isoleringen, så er det desuden energispild.

Senest redigeret:
Tommor sagde:
Platon ville jeg undgå helt.
I stedet ville jeg afstive med nivellgulv, så du får en luftspalte mellem sokkel og overfladegulv. Denne kan også suppleres med gulvvarme og isolering samt ventilation afhængigt af, hvor meget det må bygge..
gulvvarme ville jeg aldrig lægge på platon, for så ånder det hverken ud eller ind. Og ved du ikke isoleringen, så er det desuden energispild
Med platon ventileres gulvet også, præcis som med et Nivellgulv. Den eneste forskel er den meget lavere byggehøjde.

Platoni har isoleringsplader, som man kan lægge ovenpå, hvis man er bekymret for at fyre for kragerne/maskerne.

Nu så jeg, at du havde lagt det samme spørgsmål i denne kategori, så jeg svarer her også for at få en mere komplet tråd:

Jeg svarer på dette, da jeg selv er i samme situation og hvordan jeg tænker. Jeg svarer især på gulvkonstruktionen.
Det folk kan komme med i denne type løsning, hvor du sandsynligvis har dårlig eller ingen isolering under kældergulvet, er den såkaldte omvendte fugtvandring.
Kort sagt handler det om følgende: Du opvarmer bundpladen og jorden under bundpladen ved hjælp af gulvvarmen. Om sommeren, når du slukker for gulvvarmen, falder temperaturen på bundpladen hurtigere end temperaturen på jorden under. I den situation, hvor bundpladen er koldere end jorden, vandrer fugten fra jorden op mod bundpladen - omvendt fugtvandring. Denne fugtvandring er det, som folk advarer om. Jeg har selv ikke set nogen, der faktisk har problemet, men fugt er jo altid dårligt. Man kan enten isolere under pladen (eller under varmegulvet) eller lade være med at slukke for varmen om sommeren. At isolere er jo bedre fra et driftsøkonomisk perspektiv.
Mange foreslår at gøre det rigtigt eller tage sokker på eller anskaffe varme tæpper.
Jeg har selv ingen lyst til at bryde hele kældergulvet op, isolere samt støbe igen og tænker i samme baner som dig - tage en lille genvej.
Min plan er at sætte platon og derefter en nogenlunde isolerende gulvvarmeplade med varmeplader for at rette så meget af varmen opad. Jeg vil ikke bruge spånplade, men et uorganisk materiale (gulvvarmepladen) for sikkerhedens skyld. I mit tilfælde har jeg radiatorer i kælderen, som vil stå for opvarmningen, gulvvarmen er udelukkende for komfortens skyld. Der bliver nok forskel på, hvor meget varme der går ned i pladen, hvis man har 25-30 grader gulv end hvis man har 20-22 grader gulv.
Eftersom dette er meget teori, kan ingen sige, hvor meget varme der går ned i jorden og påvirker den omvendte fugtvandring, så jeg vil købe to simple termometre med sensor på ledning og sætte den ene i bundpladen og den anden 20 cm ned i jorden under, på den måde kan jeg se, hvor meget gulvvarmen påvirker (når jeg har set det, kan jeg bare klippe kablerne og lade sensorerne være begravet).
Mere om omvendt fugtvandring: http://www.fuktcentrum.lth.se/verkty..._fuktvandring/
Man kan også lægge fiberdug mellem betongulvet og platonmåtten for at forhindre, at platonmåtten "klaprer" mod betonen.

Vi har "vanlig" Nivell er med tvungen ventilation, ventilator som bygger ca. 14-15cm i højden. Den "nye" platon-lignende variant der er jo klart interessant, da den jo også har ventilator.
Vi har begrænset lofthøjde i vores kælderdel så "platon Nivell" med LK EPS16 gulvvarme kunne være et attraktivt alternativ...

Så mangler vi bare at finde ud af, hvordan vi skal få et badeværelsesgulv med klinker og gulvvarme...

Kørte med denne variant http://www.byggahus.se/forum/golv/208104-golv-i-kallare.html
Med parket, billigste eg 4-stavs parket fra byggmax, så er gulvet ikke koldt. Ikke som klinker.
Mit forslag er at springe gulvvarme over og køre med almindelige radiatorer og platon eller den løsning, jeg lavede og et varmere gulv f.eks. parket.
Når du får den første el-/varmeregning, vil du slukke for gulvvarmen, jeg lover dig :D

Ellers er det udgravning der gælder med isolering + gulvvarme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.