Vi lever i et land, hvor vi faktisk er heldige nok til at kunne træffe vores egne valg om, hvordan vi vil have vores bolig. I mange dele af verden må man leve i det, man kan skrabe sammen, eller løse det fra dag til dag. Sad og sløvgoolgede lidt til kaffen her til morgen og stødte på et link til et kinesisk byggefirma. Grinede først og tænkte... hva' fa'en! Men begyndte at overveje. Hvor mange er vi på jorden? Med den nuværende befolkningstilvækst, hvad har vi brug for af moderne byggeløsninger for at kunne opfylde behovene? Både byggeteknisk, afhængigt af hvilket område man bor i, kulde, varme, jordskælv, jordskred, oversvømmelser osv. Samt omkostningseffektivitet, størstedelen af jordens befolkning har ikke råd til at vælge, om det skal være et HTH eller EPOQ køkken, eller engang hvilke farver huset skal have. Vil vi bevæge os mod en så standardiseret byggeteknik, at alt er moduler?
Hvad tror I?
Her er linket, der fik mig til at begynde at tænke.
http://www.putianhouse.com/gsjj.asp
Det handler om stålkonstruerede huse, dette er noget, jeg så meget af, da jeg var i Australien. Omkostningsniveauet gjorde det attraktivt for folk, der ville have deres eget hus til en brøkdel af prisen for et traditionelt bygget hus. Er der en chance for, at dette er fremtiden også for os?
Hvad tror I?
Her er linket, der fik mig til at begynde at tænke.
http://www.putianhouse.com/gsjj.asp
Det handler om stålkonstruerede huse, dette er noget, jeg så meget af, da jeg var i Australien. Omkostningsniveauet gjorde det attraktivt for folk, der ville have deres eget hus til en brøkdel af prisen for et traditionelt bygget hus. Er der en chance for, at dette er fremtiden også for os?
Ikke utænkeligt, man bygger jo kommercielle bygninger i stål i høj grad. Dog har jeg svært ved at tro, at det er muligt at få et sådant hus meget billigere end et almindeligt hus i Sverige. Bygningsstammen udgør en mindre del af omkostningen for en villa. Installationer, indretning, overflader og afgifter udgør en stor del af omkostningen.
Mmm, det er en almindelig fejltænkning. Jeg synes, at de fleste, der forsøger at lave en slags opfindelse, der skal gøre husbyggeri billigere, fokuserer på selve stommen. Men præcis som pelpet påpeger, udgør stommen en meget lille del af omkostningerne ved at bygge et hus i Sverige. Omkring 10%, måske.
Citat fra en byggemarkedsforhandler: "Folk beregner i detaljer, hvad materialet til stommen vil koste. Så viser det sig, at listerne koster mere end stommen."
Citat fra en byggemarkedsforhandler: "Folk beregner i detaljer, hvad materialet til stommen vil koste. Så viser det sig, at listerne koster mere end stommen."
Jeg tror, man kan hente masser af inspiration fra kommercielle bygninger. Jeg kan f.eks. kigge på mit kontor - der har man et installationstag på hver etage med loftplader, som man kan tage ned, og ovenover går al el, vvs, datanet, ventilation mm. Hurtigt, billigt og enkelt at bygge og virkelig fleksibelt. Og alle vægge er i princippet malede. Men sådan vil ingen (undtagen mig, som kan lide kontormiljø) have det derhjemme, fordi "det ser ud som et kontor". Men hvad er problemet? Jeg synes, det er rigtig godt.
Vådrum er jo en pest. Skal det koste 100000:- at bygge et flise/klinkebeklædt vådrum? Her bør man nok slippe flise/klinke-fikseringen og bruge mere vinyl og vådrumsplader, typ fibo-trespo. Og hvorfor skal badeværelsesmøbler koste det, de gør, og stadig være skrammel? Jeg tror, at producenterne har haft succes med at foregive, at visse spånplademøbler er "eksklusive".
Køkkener må også kunne laves smartere. Meget smartere. Jeg synes, at dagens køkkenskabe er dårlige alle sammen. Man burde kunne fastgøre en garagetavle (typ) på en væg, sætte nogle solide konsoller og støtteben, bordplade/vask ovenpå og så hænge alle skuffer og hylder i bagkanten på garagetavlen. Så nogle låger på forsiden, de kunne hænge på støttebenene. Et sådan køkken ville hvem som helst kunne montere, og det ville være virkelig enkelt, let at pille ned/op, justere, modificere, skifte dele mm.
Men egentlig ønsker jeg ikke, at det skal blive billigere at bygge. For så vil værdien af mit hus blive udhulet. For tænk, hvis man kunne bygge en ny 200 kvm villa for en million, hvem ville så købe mit hus til det dobbelte? Kunne jeg bygge så billigt, så ville jeg i hvert fald ikke sælge husene billigere, end jeg er nødt til. Og ingen kommune arbejder for billige boliger heller. Så flytter der jo bare en masse lavindkomsttagere derhen som betaler lidt skat og forårsager mange udgifter. Det er bedre at gøre som i Danderyd og sikre, at kun højindkomsttagere bor der.
Vådrum er jo en pest. Skal det koste 100000:- at bygge et flise/klinkebeklædt vådrum? Her bør man nok slippe flise/klinke-fikseringen og bruge mere vinyl og vådrumsplader, typ fibo-trespo. Og hvorfor skal badeværelsesmøbler koste det, de gør, og stadig være skrammel? Jeg tror, at producenterne har haft succes med at foregive, at visse spånplademøbler er "eksklusive".
Køkkener må også kunne laves smartere. Meget smartere. Jeg synes, at dagens køkkenskabe er dårlige alle sammen. Man burde kunne fastgøre en garagetavle (typ) på en væg, sætte nogle solide konsoller og støtteben, bordplade/vask ovenpå og så hænge alle skuffer og hylder i bagkanten på garagetavlen. Så nogle låger på forsiden, de kunne hænge på støttebenene. Et sådan køkken ville hvem som helst kunne montere, og det ville være virkelig enkelt, let at pille ned/op, justere, modificere, skifte dele mm.
Men egentlig ønsker jeg ikke, at det skal blive billigere at bygge. For så vil værdien af mit hus blive udhulet. For tænk, hvis man kunne bygge en ny 200 kvm villa for en million, hvem ville så købe mit hus til det dobbelte? Kunne jeg bygge så billigt, så ville jeg i hvert fald ikke sælge husene billigere, end jeg er nødt til. Og ingen kommune arbejder for billige boliger heller. Så flytter der jo bare en masse lavindkomsttagere derhen som betaler lidt skat og forårsager mange udgifter. Det er bedre at gøre som i Danderyd og sikre, at kun højindkomsttagere bor der.
Klik her for at svare