Har stærke overvejelser om at bygge en egen kakkelovn/murpejs efter sandugenns sandugnens princip. http://www.sk-ab.com/nyugnar/sandugnen/sandindex.htm

Jeg tænkte at mure vægge og sætte en indsats ind og derefter føre rustfri i to bøjninger som i sandugnen. Fylde med sand og kakkelbeklæde. Er der nogen, der har lavet noget lignende eller har en sandugn og kan fortælle lidt om, hvordan den fungerer?

Kan det virkelig fungere at først mure vægge og derefter flise disse?

Alle kakkelovne er vel murede?

Havde fornøjelsen af at se, hvordan en kakelugnsmakae arbejder, og hvilke mtr. han bruger. Selve murningen bestod af en passende afbalanceret mørtel bestående af ler, sand og vand. Tørretiden var ret lang, og selve murningen blev gjort i etaper over en uges tid - kan forestille mig, at det også gælder i dit tilfælde! På stadsbiblioteket i Malmö fandtes en bog om kakkelovne og historien bag disse. I slutningen af bogen er der en beskrivelse af, hvordan en kakkelovn opbygges - måske kan dette være til hjælp!

Held og lykke!

Zaremba

Mikael_L
JanneL sagde:
Selvfølgelig er kakkelovnen muret. Dog er det lidt mere kompliceret end det. Kaklerne er ikke små kakelplader, man klæder ovnen med efter den er muret. For at forstå og få et indblik, læs dette link: [link]
Cirkelbevis ?
Linken fører til denne tråd. :)

Har studeret lidt og det ser ud til, at de fleste, som fremstiller moderne kakkelovne af den model, man beklæder med valgfri kakel efterfølgende, bruger olivinsten som stomateriale. Jeg har ikke fundet noget sted, man kan købe det, så det bliver nok tegl. Er der nogen, der har et tip til, hvilken mørtel man skal bruge for at kunne beklæde den med kakel? Jeg har overvejet letbeton og leca også, men det isolerer jo, så jeg ved ikke, om det er så godt at bruge. Dette er forbilledet:

• En moderne kakkelovn beklædt med sort flise, ild i kaminen, stående i et stilfuldt rum med mønstret tapet og pyntet med dekorative elementer.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.