tommib
Vi er i gang med en stor renovering af førstesalen, hvor vi bl.a. skal lave badeværelset helt om samt overfladerne i næsten alle rum. I forbindelse med dette tænkte jeg at lægge gulvvarme på førstesalen. Forudsætningen er dog, at det ikke bygger på højden overhovedet, da det dels er følsomt ved vores nye trappe, dels fordi loftshøjden er lav på halvdelen af førstesalen.

For at løse dette tænkte jeg at fræse ned slangen i etageadskillelsen, som består af 20 cm tykke armerede letbetonbjælker. Hvis jeg kan komme ned 16 mm i disse med slangen, så bygger jeg stort set intet i højden sammenlignet med tidligere, da der har ligget 6 mm forskallingsbrædder på bjælkerne. Tanken er varmefordelingsplade, slange og derefter 5 mm flydespartel ovenpå for at jævne gulvene ud. Herefter dampspærre og passende gulv, sandsynligvis laminat.

Min plan er således at fræse 16-17 mm dybe spor, ét per bjælke og ét i samlingen mellem to bjælker. I samlingen er jeg ikke den mindste smule bekymret, da der allerede er en ret stor rille mange steder, men kan jeg komme til at ødelægge noget, hvis jeg fræser langsgående spor midt på bjælken? Jeg har tjekket ved en af gennemføringerne, som er boret i bjælkerne, og der kan man se, at der er mere end 16 mm til armeringen, så den burde ikke påvirkes. Der bliver også lidt tværgående spor til vendingerne.

Det kan tilføjes, at der fra starten allerede er udsporet 2 cm langs begge langsider (altså tværbjælkerne) til de eksisterende radiatorrør på den ene side af huset.

Konstruktionsplanen for etagedækket ser ud som følger:
Byggetegning over bjælkelag og tværsnit af strukturer, der viser en plan for renovering og installation af gulvvarme på overetagen.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, bliver det en udskiftning af det gamle etrørssystem og et nyt torørssystem i PEX, da jeg er begyndt at mistænke, at der er en lille lækage et sted i systemet. Jeg vil alligevel skifte det hele ud.

R
At tage ud 16-17 mm spor går fint, armeringen skal hvis det er rigtigt ligge i den nedre del eller på midten
bæringen vil ikke blive påvirket noget

• Synes
tommib
  • Laddar…
tommib
Armeringen ligger både i over- og underkant, men jeg har forstået det sådan, at den i underkant er den, der tager mest last. Jeg har boret nogle huller gennem bjælkerne til 125 mm ventilationsrør, så det er muligt at se, hvor de ligger. Jeg har også skåret et par, da jeg fræsede et rør ind til TVet i underetagen. Nu til dags er jeg meget forsigtig med, hvad jeg skærer og laver ikke mere end et større hul per bjælke. Helst ingen.

Hvordan som helst er to spor prøvefræset. Jeg fik ikke indstillet dybden korrekt af en eller anden grund, så sporene er lidt lave. Det er dog nok til at konstatere, at de er lidt for smalle, slangen går ikke ordentligt ned. Jeg skal teste igen næste uge, når jeg har købt en 18 mm notfræser, så kommer snedkeren forbi med en plade også af den rigtige slags.

Det støver også noget infernalsk, trods tilsluttet støvsuger...

• Synes
StevieGee
  • Laddar…
Kan du lave en skitse på tegningen, hvordan du vil trække slangen?
Det langsgående er roligt, mest hvor du vil gå tværs over blokkene.

tommib
Vendingerne vil blive på tværs i næsten hver bjælke. Tilførslen til rummene på venstre side vil gå i den gamle længdegående rende for radiatorrørene.

Man kan gøre vendingerne lidt grundere, da der ikke skal være nogen plade der, men ikke meget. Det vil under alle omstændigheder ikke nå ned til jernene.

Har du allerede fjernet gulvet?
Hos mig ligger alle elrør til loftslampe mm nedfræset i øvre skilt.

tommib
Jep. Gulvet er væk, og jeg ved, hvor alle rør går (ikke der). Glatte fine bjælker.

Senest redigeret:

Bedste svar

Synes det ser roligt ud, kør på som tænkt du(y)

Har knækket beton professionelt i ti år, så jeg har ret godt styr på hvad der fungerer..

• Synes
tommib
  • Laddar…
Kør stiksav i to parallelle spor. Bræk stykket imellem væk med et gammelt stemmejern.
Støver overraskende lidt.
Har lagt en del strøm og varme både i gulv, væg og loft på den måde.

• Synes
StevieGee
  • Laddar…
tommib
En lille update, da jeg ikke bryder mig om uafsluttede tråde...

Det fungerede udmærket at fræse spor i letbetonen. Om det falder ned i hovedet på os, må tiden vise, men jeg tror næppe, det vil ske. Et sted kom vi ned til armeringsjernene, men i stedet for at klippe dem laver vi en lille afbrydelse i varmepladerne lige der samt et lille hul i gipsen, der skal lægges på før gulvet, for at klare den lille pukkel, der bliver i slangen. De første to rum er lagt og trykprøvet, og vi skal trykprøve badeværelset i aften, så de kan støbe det første lag i morgen. Der fræsede vi ikke, men lagde armeringsnet 8 mm i bunden i stedet for, da det var så ujævnt, og fordi vi alligevel var nødt til at bygge op for gulvafløbet. Der var så mange huller gennem bjælkelaget der, at det føltes godt at få en samlet kage, der fordeler vægten over alle bjælkerne.

• Synes
tttomten og 2 andre
  • Laddar…
tommib
Billeder er jo sjove også.

Renoveringsprojekt med værktøj og kabler på et gulv, åben væg med rør og ventilationssystem.

En byggeplads med materialer, gipsplader op ad væggen, gulv med indfræsede spor til rør samt sække med byggematerialer i gangen.

Et rum under renovering med en stige, to vaterpas og en kost op ad væggen.

• Synes
StevieGee og 1 anden
  • Laddar…
Ser jo kanon ud.
Kan du fortælle lidt mere om selve fræsningen?
Hvordan gjorde du?
Med hvad for en maskine fræsede du?
Var den koblet til støvsuger?
Hvad ville du have gjort anderledes med facit i hånd?
Nogle gode tips og tricks du lærte undervejs?
Tidsforbrug?

tommib
Jeg lærte, at fræsearbejdet bedst udføres af nogen, man betaler for at gøre det :)

Det endte nemlig med, at jeg ikke nåede det, og så måtte håndværkerne gøre det, efter at jeg havde godkendt rørplanen.

Biltemas overfræser, notfræser 19 mm fra Jula (2 stk, en gik i stykker). Støvsuger model fed proffskärcher tilkoblet, støvede noget voldsomt alligevel. De lavede en fræseskabelon af OSB, præcis som jeg havde tænkt, og skruede den fast i gulvet. Det tog ret lang tid at lave sporene, men de blev meget flotte, betydeligt bedre end med tiger/stiksav og stemmejern. Pladerne passer perfekt, og byggehøjden er 0,5 mm.

Jeg ville nok ikke have gjort så meget anderledes, hvis jeg skulle gøre det igen, det blev så vidt jeg kan se godt.

Planen er nu 6 mm renoveringsgips på pladerne og så trinlydsdæmpning og gulv. Årsagen til gipsen er, at vi har brug for at bygge lidt i højden og desuden helst dæmpe lidt trinlyd til stueetagen. Min tanke er, at gips leder varme bedre end blindskive, som ellers ville være alternativet. Den oprindelige plan var at flydespartle på, men håndværkeren sagde, at det ikke ville blive godt med en så tynd lag. Hvis det skulle være, at gipsen smuldrer, hvilket jeg vurderer som usandsynligt, så må man ændre til blindskiver.

Fræseren ser desuden ud til at have overlevet. Jeg var helt forberedt på, at den ville gå i stykker af alt støvet, eller at det er en billig Biltemating. Så nu har jeg også en overfræser :)

• Synes
StevieGee
  • Laddar…
Blev godt dette (y)

Det eneste jeg ville have gjort anderledes er, at jeg ville have brugt en fræser på de lige stræk og kun fræset radius.

Så hvis du klarer byggehøjden med almindelig gips, så kør med det i stedet, da renoveringsgips er ubegrundet dyrt..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.