Hej,

Vi flyttede til et 70'er hus for nogle måneder siden med kælder, trægulv med murstensfacade. Lige nu renoverer vi et 28m2 stort rum i kælderen for at gøre det mindre kælder. Sådan ser det ud (gluggerne vil blive udskiftet med åbnebare vinduer):

Hovedmålet er at indfælde de tykke kabler, der løber langs væggene til lamper og dåser og også indfælde tænd/sluk konsoller og dåser.

Hvad jeg har forstået, så er dette ikke et job, elektrikere normalt laver, det skal være gjort, når de ankommer, og efter at de har trukket deres ledninger, skal vi fylde det igen.

Loftet ser ud til at være nogle form for træplader, mens væggene er beton, og spørgsmålet er nu, hvordan man går til værks og hvilket værktøj, man skal leje?

Jeg har bemærket, at der er nogle revner i betonvæggene, hvor man har indstøbt elkabler, og det ville ikke være rart, hvis man fræser til en tænd/sluk konsol, at den del ved dørkarmen revner.

Senest redigeret:
Jeg har gjort det, og jeg gjorde det på to forskellige måder. (i Betong) Det ene sted tog jeg en almindelig vinkelsliber med diamantklinge. To spor og derefter en lille bilhammer med en smal mejsel. Støvede frygteligt meget med vinkelsliberen.
Metode to var bedre, lejede en betongsporfræser (type rundsav med to klinger). Flottere, mindre støv (tilsluttede støvsuger).

• Synes
snowjim
  • Laddar…
Tak, betonskæremaskine lyder som vejen at gå da, hvordan gør man med loftet som er træ, kan man køre denne maskine der også? Eller skal man finde en anden løsning?

Hvordan gjorde du for konsollerne? Der skal jo sandsynligvis op rundehuller, hvor man monterer en eller anden type indsats til kabler?

tommib
Mener du doser/apparater når du siger konsoler? I betonvæg borer man hul for disse med betonhullsav af passende dimension og stopper en spor-dåse ind (eller valgfri anden dåse, men det er lettest at bruge en spor-dåse).
F.eks. denne http://elbutik.se/product.html/spardosa?category_id=1960
Tal med elektrikeren om, hvad han planlægger at montere, og hvilken dimension du skal have på hullerne. Det er generelt godt at tale med elektrikeren først, så han kan anvise, hvordan der skal fræses, ellers risikerer du at arbejde forgæves.

• Synes
hempularen og 1 anden
  • Laddar…
Og hvorfra har du fået, at elektrikere ikke borer/saver selv?? Elektrikere gør normalt alt "skidarbejde" selv (i modsætning til fx blikkenslagere) dvs borer og borer de huller og "riller" de har brug for.
Men hvis du gør som tommib skriver og først og fremmest taler med elektrikeren, så sparer du sikkert både tid og penge, i hvert fald hvis du skal bore selv.

• Synes
Neo111
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.