2,592 læst ·
12 svar
3k læst
12 svar
Fra skur til "værksted", en del af min treårsplan
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Hej på jer alle sammen!
På sigt har mit nuværende hobbyrum brug for at blive omdannet til soveværelse for en kommende teenager, og jeg har overvejet at lave et nuværende opbevaringsrum på ca. 12-15 kvm (som desuden hænger sammen med garagen) om til "værksted".
Lige nu er det uopvarmet, men der er ca. 75 mm isolering i væggene og plast inden for gipsen. Bygget midt i 70'erne. Fladt tag, jeg kan ikke forestille mig, at der er meget mere isolering i taget end i væggene..
Tanken er at have det opvarmet, måske 10-12 grader...
Da jeg arbejder en del med metal, er jeg bekymret for, at gnister fra vinkelsliberen kan ligge og ulme et sted, og jeg overvejer at sikre væggene så godt som muligt mod det, måske ved at mure op med to lag tynde leca-blokke langs væggene...
Spørgsmålet er, om det er værd at tilføje mere isolering til væggene, eller om det koster mere, end det sparer? Hvor "brandfarlige" er almindelige gipsplader? Eller skal man satse på nogle vådrumsplader, som er cementbaserede?
På sigt har mit nuværende hobbyrum brug for at blive omdannet til soveværelse for en kommende teenager, og jeg har overvejet at lave et nuværende opbevaringsrum på ca. 12-15 kvm (som desuden hænger sammen med garagen) om til "værksted".
Lige nu er det uopvarmet, men der er ca. 75 mm isolering i væggene og plast inden for gipsen. Bygget midt i 70'erne. Fladt tag, jeg kan ikke forestille mig, at der er meget mere isolering i taget end i væggene..
Tanken er at have det opvarmet, måske 10-12 grader...
Da jeg arbejder en del med metal, er jeg bekymret for, at gnister fra vinkelsliberen kan ligge og ulme et sted, og jeg overvejer at sikre væggene så godt som muligt mod det, måske ved at mure op med to lag tynde leca-blokke langs væggene...
Spørgsmålet er, om det er værd at tilføje mere isolering til væggene, eller om det koster mere, end det sparer? Hvor "brandfarlige" er almindelige gipsplader? Eller skal man satse på nogle vådrumsplader, som er cementbaserede?
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
jeg ville sige, at gips er helt fint... Har dobbelt gips selv i min ombyggede garage, hvor halvdelen på ca. 30m2 er dedikeret til metalarbejde.
Tror ikke jeg har noget at bekymre mig for.
Tror ikke jeg har noget at bekymre mig for.
Tænker at man, ud fra brandspridningseliminering, tvinges til at køre dobbeltgips mellem lejligheder og også sikre, at samlingerne ikke ender oven på hinanden. Således burde dobbeltgips fungere kanon!
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Jeg tænker, at papiret muligvis kunne være et godt sted for en gnist at ligge og ulme, men det er måske overdrevet?
Elektronikgal
· 2 457 indlæg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,422 indlæg
Synes ikke gips er en god overflade i et værksted. Det er fint i en parkeringsgarage, men er alt for følsomt i et værksted. Minimum er at påføre glasfibervæv+farve for at gøre det mere modstandsdygtigt over for varme og vandstænk.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Du har ret, det bliver nok en form for overflade, så det er måske lige så godt bare at lægge et ekstra lag gips på og springe isolering over ... Så slipper jeg for at knapre på den knappe gulvplads ...Rickard.ag sagde:
Bliver det for dyrt at holde det varmt, kan det måske give bedre udbytte at købe en billig LLVP?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Jeg har enkeltgips i min garage og lille værksted 57+18 kvm.
Hullet mellem er ca. 2x2,20 og der har jeg et slipgardin som dør med modvægt, så når jeg slipper gardinet, glider det til siden af sig selv.
I dag havde jeg sat dobbeltgips og tætnet til overalt.
I 18 kvm værkstedet satte jeg en Panasonic som opvarmer det lille rum, når det er 0 grader udenfor så er det omkring 10 i det store værksted.
Sådan har jeg det.
Mit tip er at dobbeltgipse, spartle, tapetsere og male.
Udvendig el lagt i kurve i loftet og trække stikkontakter ned.
Kompressor på loftet.
Hullet mellem er ca. 2x2,20 og der har jeg et slipgardin som dør med modvægt, så når jeg slipper gardinet, glider det til siden af sig selv.
I dag havde jeg sat dobbeltgips og tætnet til overalt.
I 18 kvm værkstedet satte jeg en Panasonic som opvarmer det lille rum, når det er 0 grader udenfor så er det omkring 10 i det store værksted.
Sådan har jeg det.
Udvendig el lagt i kurve i loftet og trække stikkontakter ned.
Kompressor på loftet.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Der sidder et lag gips, men det er kun malet, så det er jo ret slidt nogle steder ..Workingclasshero sagde:
Jeg har enkelgips i mit garage og lille værksted 57+18 kvm.
Hullet imellem er ca 2x2.20, og der har jeg et slipforhæng, der dør med modvægt, så når jeg slipper forhænget, glider det til siden af sig selv.
I dag ville jeg have sat dobbeltgips og tætnet til overalt.
I 18 kvm værkstedet satte jeg en Panasonic, som varmer det lille rum, når det er 0 grader udenfor, så er det omkring 10 i det store værksted.
Så har jeg det.
Udvendig el lagt i kurve i loftet og trække stik ned.
Kompressor på loftet.
Alternativet kunne måske være at bruge OSB/plywood og sætte væv på det?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,422 indlæg
Jeg personligt ser ingen fordel ved 2 lag gips, medmindre du over en lang tid tilfører varme til gipsen, i hvilket tilfælde du bør tænke over, hvad f*anden du laver 
Osb eller plyfa, gips og væv vil ikke antændes af svejsning/slibning, hvis det er tæt, så gnisterne ikke når træet.
Angående isoleringen kan man jo overveje frem og tilbage, men afhængigt af hvor du bor, så måske det er tilstrækkeligt, det er jo alligevel et ret lille område at opvarme. Jeg ville nok anstrenge mig for at få det vindtæt udefra og leve med nogle lidt dyrere måneder.
Osb eller plyfa, gips og væv vil ikke antændes af svejsning/slibning, hvis det er tæt, så gnisterne ikke når træet.
Angående isoleringen kan man jo overveje frem og tilbage, men afhængigt af hvor du bor, så måske det er tilstrækkeligt, det er jo alligevel et ret lille område at opvarme. Jeg ville nok anstrenge mig for at få det vindtæt udefra og leve med nogle lidt dyrere måneder.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 936 indlæg
Bor jo på vestkysten, i nærheden af den største vandreservoir i Sverige, så nogle længere perioder med rigtigt koldt er det jo sjældent ...Rickard.ag sagde:
Jeg personligt ser ingen fordel med 2 lag gips, medmindre du i lang tid tilfører varme til gipsen, i hvilket tilfælde du bør tænke over, hvad pokker du laver
Osb eller plyfa, gips og væv vil ikke antænde af svejsning/slibning, hvis det er tæt, så gnisterne ikke kommer til træet.
Angående isoleringen kan man jo overveje frem og tilbage, men afhængigt af hvor du bor, kan det være tilstrækkeligt. Det er alligevel et ret lille område at opvarme. Jeg ville nok anstrenge mig for at få det vindtæt udefra og leve med nogle lidt dyrere måneder.
Jeg har jo haft "Heta arbeten" for 20 år siden, må håbe at forstanden ikke er blevet dårligere siden da ...
Jeg antager, at en del i at ændre overfladen (og lægge en plade af noget materiale) ville være for at både få en "ny-følelse" og gøre det lidt lettere at sætte ting op ...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,422 indlæg
Så synes jeg, at ekstra isolering føles fjollet på 15kvm, hvis det er 75mm eller tilsvarende.
Missede at det allerede var "færdigt", jeg forestillede mig, at det var åbent. Jeg havde nok alligevel pillet gipsvæggen ned og så op med det, jeg skrev ovenfor. Har lige gjort det i mit værksted/af og til garage á 50m2 og benyttede lejligheden til at omlægge lidt el, når det alligevel var nede. Det tager ingen tid at rive enkeltgips ned, og jeg sparede ca. 1/4 kvadrat gulv
Tillæg= 2x gips er selvfølgelig ikke en dårlig væg, mere bare en personlighedsforstyrrelse, at jeg både hader mollys og reglerne altid er forkert placerede.
Missede at det allerede var "færdigt", jeg forestillede mig, at det var åbent. Jeg havde nok alligevel pillet gipsvæggen ned og så op med det, jeg skrev ovenfor. Har lige gjort det i mit værksted/af og til garage á 50m2 og benyttede lejligheden til at omlægge lidt el, når det alligevel var nede. Det tager ingen tid at rive enkeltgips ned, og jeg sparede ca. 1/4 kvadrat gulv
Tillæg= 2x gips er selvfølgelig ikke en dårlig væg, mere bare en personlighedsforstyrrelse, at jeg både hader mollys og reglerne altid er forkert placerede.
Klik her for at svare