Jeg har tidligere på forummet spurgt om, hvad følgende materiale kunne være.
Se første billede nedenfor!
Jeg mistænkte, at det brune, som er viklet med ståltråd rundt om en gammel vandledning, kunne være asbest. Fik svar her på forummet, at nej, det var med størst sandsynlighed ikke asbest.
En person nævnte kohår eller lignende.
Har googlet kohårsisolering, men kan ikke finde noget, der ligner det, jeg har rundt om mit rør.
Nu har jeg desværre fundet følgende billede på nettet.
Se billede nummer to.
Billedet kommer fra en asbestsaneringsfirmas hjemmeside.
Det brune materiale er asbest. Læs teksten direkte under billedet.
Også dette materiale, ligesom mit, er viklet med ståltråd.
Hvis billedet ikke må bruges på dette forum pga. ophavsret osv., så fjerner jeg det selvfølgelig straks.
Sig bare til, hvis jeg har gjort noget forkert, da jeg vedhæftede det her i mit indlæg.
Jeg blev selvfølgelig meget forvirret..
Jeg synes, at det materiale, jeg har, og dette er meget ens.
Måske er det altså asbest, jeg har rundt om røret trods alt?!
Hvis der er nogen, som har set et lignende materiale, som måske har analyseret dette,
som kender forskellen på kohår eller andet ufarligt kontra asbestbrandet, som beskrives ved billede nummer to, så ville jeg være taknemmelig for at modtage information.
Kan man se forskel? Hvordan i så fald?
Eller findes der slet ikke kohår, der bruges som isolering rundt om rør?
Måske var det bare en eller anden, der simpelthen sagde noget, uden selv at vide det.
Hvad ved jeg.
Jeg har spurgt meget om asbest i foraene, jeg ved det, men lige præcis dette blev jeg oprigtigt bekymret over, nu da jeg fandt dette billede.. Derfor spørger jeg igen.
Håber på overbærenhed og gode råd!
Nej KnockOnWood, måske synes du, at jeg er en rigtig nød, men selv er jeg ikke bange for kokosnødder.
Det sidste billede synes jeg også ligner kokostrevler, men det jeg har rundt om røret er ikke lige så stridt.
Har haft en kokosfibermåtte som dørmåtte, så i det tilfælde ved jeg faktisk, hvad jeg taler om.
Det rundt om mit rør er ikke lige så stridt og heller ikke lige så "kompakt" som billede 2 ser ud, og som kokosfiber er.
Mit kan man typisk nemt rive stykker af, falder meget let af.
Og forresten, findes der ikke brun asbest? Er jo en farligere slags end den hvide desuden.
Hvis jeg husker rigtigt.
Fatter ikke hvad folk mener, når de skriver om nøddehårsfiltmåtte.
Har ikke fundet noget om det på nettet, ud over finmåtter som bruges i hjemmet.
Om det skulle findes asbest et eller andet sted der under malingen så er det fuldstændig ufarlig så længe du ikke river i det.
Selv OM du skulle rive op i det så er det ufarligt for dej, det er kun ved ekstremt lang (mange år) yrkesmässig håndtering at asbest kan have negative helbredseffekter.
Det står jo faktisk i klartekst, at asbestlindan sidder indenfor isoleringen (som er brun), således er asbestlindan hvid på billedet, og det brune er ikke asbest.
Gamle rør havde nogle gange den hvide indpakning om et par mm, og den sidder fast mod røret og er ofte asbest. Den brune filt er, hvad der normalt kaldes koskindsfilt/måtte og er ufarlig. Yderst kan der foruden pap være gazebind, bomuldsbind med forskellige bindemidler, hvoraf nogle også indeholder asbest.
At bruge asbest gennemgående som isolering er yderst usædvanligt i boliger, det hører til ved høje temperaturer som dampkedler industrielt på skibe osv.
Er du bekymret, tag lidt af filten og prøv med en lighter, det er enkelt, og så kan du udelukke asbest. Må være svært at konstant bekymre sig om noget så relativt ubetydeligt som du og nogle andre gør her i diverse tråde.
Synes I altså, at det brune på mit billede og billede nummer 2 ser ud til at være samme materiale?
Jeg er lidt i tvivl.
Billede to ser mere "kompakt" og ru ud.
Mit brune materiale er mere "løst", går nemt i stykker, hvis man tager fat i det.
Ekstremt nemt at rive en bid af, det hænger ligesom ikke så godt sammen.
Måske er billede 2 kokosfibre og mit noget andet.
Uvæsentligt egentlig, jeg er glad, så længe det ikke er asbest.
For resten, er der nogen her, der har et link til billede af ældre kohårsfilt/-tæppe?
Og/eller info om hvordan og til hvad man brugte dette materiale før i tiden.
Det ville være interessant at se et billede og læse lidt, men jeg har ikke selv kunnet finde nogen god information på nettet.
Hej Stina, hvis du kæmper videre, så kan der være en vis risiko for, at du finder asbest i rørindpakningen under dit porøse "nøttehår" havde lignende omkring et par gamle rør jeg også, nu vidste jeg, at det var lin i mit tilfælde, men det ser ens ud det du har. Linen eller i visse tilfælde nøttehår har gode egenskaber, det er at det holder kondens væk samt at det ikke "rådner" kan dog være noget andet naturfiber materiale. Gætter stærkt på lin!
Isolering-fluffy materiale af ukendt oprindelse
linda-som det lyder, en linda som en kraftigere gazebind, hvis man skader foden, f.eks.!
Pagno, jeg ved ikke, om der er en linda under min brune isolering.
Hvis det er tilfældet, kan jeg lade den sidde eller bør jeg få den fjernet?
Lod du din linda sidde under det, der var lin, i dit tilfælde, eller fjernede du lindaen?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.