Hej
Kan nogen hjælpe mig med at tyde det, der er indringet på vedlagte tegning/billede?

Hvad betyder 45x195 T20 mellem hver spær? Jeg forstår målene, men ikke "mellem hver spær".

Hvad indebærer "stolpe i væg"? Jeg gætter på, at det er en slags forstærkning?

Så er der de her vægbånd... 45x120 på lavkant og så højkant, hvad er det for vægbånd? (Jeg er total novice, når det kommer til byggeteknik dog)

Mit hus er bygget i 1980, og jeg troede, hele min husstamme bestod af 45x95 reglar typ. Men det er måske kun indervægge, der har de mål? Husstammen består måske af 45x120? Jeg kan vedlægge yderligere tegninger, hvis det ønskes.

• Byggeplan viser dimensioner og konstruktionselementer i et hus, med fokus på sektionen "45x195 T20 mellem hver tagstol" og "stolpe i væg".
R roband915 sagde:
Hvad betyder 45x195 T20 mellem hver spær? Jeg forstår målene men ikke "mellem hver spær".
Spærene sidder 120 cm fra hinanden så for at få afstanden ned til 60 cm har man sat en ekstra regel mellem hver spær til f.eks. at fastgøre loftbeklædningen i.

45x95 er for spinkelt til at bygge bærende dele af.

Bukker og nejer for hjælpen. Er der nogen, der har forslag til de øvrige spørgsmål? Stolpe i væggen samt banden?

R roband915 sagde:
45x120 på lågkant o sen högkant vad är det för väggband?
Det er hammarband og bærline.
Den på højkant (bærline) tager imod vertikal last fra spær og den liggende (hammarband) tager imod horisontale kræfter så ikke væggene trykkes udad.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hammarband

Senest redigeret:
Må indlede med at en vis grundlæggende viden er god at besidde, hvis du er den eneste, der skal bygge huset. Ellers anbefaler jeg stærkt at få hjælp. Fastgørelsesmetode er et eksempel, der er mindst lige så vigtigt som dimensionering, men som sjældent alle kan.

T20 er en form for styrkeklasse (gammel) køb i træklasse c24, så er du sikker.
Stolperne er simpelthen for at tage de kræfter, der kommer på Limträbalken. 2 stk 45x95 skruet sammen vs 2 stk 45x120 på den i midten.

Samtlige ydervægge bygges i 45x120. Normalt med 1 stk stående 45x120 indfældet og 1 stk liggende 45x120.
Over vinduer og døre stiller du to stykker i stedet.

• Trækonstruktion af stolper og bjælker ved byggeri, med tagbeklædning i baggrunden.
  • Trærammekonstruktion af et hus under opførelse, med flere vertikale stolper og en vandret bjælke mod et baggrund af sort tag og trævægge.
Jeg kan næsten love samtlige, der læser denne tråd, at et hus kommer jeg aldrig til at bygge :) At tegne i 3D derimod er jeg bedre til, og min tanke var at tegne huset så nøjagtigt, jeg kan, med det formål at lære lidt om, hvordan et hus bygges. Eller i det mindste hvordan mit hus ser ud. Al hjælp er uvurderlig, skal jeg tilføje, så stor tak!

R roband915 sagde:
Mit hus er bygget i 1980, og jeg troede, at hele min husstamme bestod af 45x95 reglar typ. Men det er måske kun indervægge, der har de mål? Husstammen består måske af 45x120? Jeg kan vedhæfte yderligere tegninger, hvis det ønskes.
Oftest har man tykkere ydervægge end indervægge, og i betragtning af at tegningen siger en 45x120 på lavkant og en på højkant, så har du sandsynligvis 45x120 som ydervægstamme. Det ville dog ikke være umuligt, at du også havde 45x95 i ydervæggene, da det er et gammelt hus.
Mit hus er et vinterisoleret sommerhus fra 1971, og vægstammerne er 56 mm med en fritbærende længde (afstand mellem de to langvægge) på 6 m, så det er muligt at bygge med tyndere træ, men det er der nok ingen, der gør i dag. Ved ikke engang, om det er muligt, hvis man skal opfylde alle energikrav mm.

Jeg har lidt svært ved at finde noget på tegningerne om, hvordan gulvet er opbygget. Gulvet på nederste etage (Det er et to-etagers hus) er vel ikke lagt direkte på betonpladen tænker jeg. Jeg gætter på, at man anvender stående regler på en eller anden måde og derefter lægger isolering for til sidst at afslutte med det, der kaldes gulvspån (Spånplade type?)?

Eller er det mig, der ikke kan tyde tegningen igen?

• Ritning av en väggsektionsdetalj och golvuppbyggnad med materiallager, isolering och måttangivelser för ett tvåvåningshus.
R roband915 sagde:
Jeg har lidt svært ved at finde noget på tegningerne om, hvordan gulvet er opbygget. Gulvet på nederetagen (Det er et to-etagers hus) er vel ikke lagt direkte på betonpladen tænker jeg. Jeg gætter på, at man regel med stående regler på en eller anden måde og så lægger isolering for at afslutte med det, der kaldes gulvspån (Spånplade typen?)?

Eller er det mig, der ikke kan tyde tegningen igen?
Svært at se, hvad der står ved gulvet, men jeg tolker det som, at der er noget mellem pladen og spånpladerne, der er 60 cm højt. Ikke sikker på det dog.

Hvad angår væggene så ser du ud til at have en stamme af 45x95 og 45x70 udenpå det. Jeg mistænker, at det er forskudte vægregler for at mindske kuldebroer.

Hmm spændende. Forstår jeg det rigtigt, at reglen 45x95 er stående, men 45x70 reglen er liggende? Eller er de begge stående, og de er simpelthen bare sat sammen?

R roband915 sagde:
Hmm spændende. Tolker jeg det rigtigt som at reglen 45x95 er lodret men 45x70 reglen er vandret? Eller er de begge lodrette og de er helt enkelt blot sat sammen?
Kigger på telefonen så det er svært at sige, men jeg synes det ser ud som om begge er lodrette. Forhåbentlig er de ikke sat sammen med hinanden, men er forskudt, så 70-reglarne står med cc 60 cm og at også 95-reglarne gør det, men hvis du kigger mod væggen, så står de med fx cc 30 cm da du vil se hver anden 70 og hver anden 95.

Min respekt for jer som kan bygge bliver bare større og større. Min husstamme begynder mere at se ud som et småt struktureret plukfisk, så vi skal være glade for, at det kun er i 3D :)

Har rem og skillevæg altid samme dimension? I mit tilfælde f.eks. ser det ud til, at jeg har en ramme baseret på 45x95 samt 45x70, men samtidig har jeg skillevæg med dimension 45x120. Kan dette passe?

Og ifølge vedhæftede billede har jeg to lægter (gissningsvis 45x120), der står oven på hinanden(!). Dette over åbninger og vinduer gætter jeg. Bygger man på denne måde?

• Byggetegning af husstamme med fokus på regeldimensioner og samlinger over åbninger; røde cirkler fremhæver specifikke konstruktionselementer.
R roband915 sagde:
Min husstomme börjar mer se ud som et småt struktureret plukpind så vi skal være glade for at det kun er i 3D
Ja, det ser lidt ud som et struktureret plukpind indtil alt er klar :)
Byggeplads med delvis opført træstativ og presenning på jorden i skovområde, en person i arbejdsvest arbejder ved væggene. En ufuldstændig trækonstruktion, muligvis en garage, under opførelse med værktøj, brædder og en stige i forgrunden. Rødt og blåt hjemmebygget skur med en stige ved siden af og en trailer med blå presenning i forgrunden, omgivet af træer.

R roband915 sagde:
Har syllen og hammarbåndet altid samme dimension? I mit tilfælde ser det jo ud som om jeg har en stamme baseret på 45x95 og 45x70, men samtidig har jeg hammarbånd med dimension 45x120. Kan dette passe?
Nu er jeg selvlært hjemmefixer, men jeg ville tro, at man i princippet altid har samme mål på hammarbånd og syll, hvis det er bygget som dit hus, da det sandsynligvis er nemmest, hvis hele stammen har samme mål på samme del af væggen.
På denne tegning ser du ud til at have 45x70+45x120 i væggene, mens tidligere tegninger så ud til at have 45x70+45x95 i væggene for at forvirre endnu mere.
Den ene tegning er fra -77 og den anden fra -80, så jeg har fire gæt afhængigt af, om alt blev bygget samtidig og om det er et- eller toplanshus.
Alt 1. Tegningen fra -77 er fra en forhåndsbesked eller lignende, men huset blev ikke bygget før -80, og da havde man nået at ændre visse dele af huset
Alt 2. Stueetagen blev bygget -77 og første sal blev bygget -80. Så kan stueetagen være bygget med 45x70+45x95, og første sal blev bygget med 45x70+45x120, da den antagelig hviler på dele af de gamle tagstole.
Alt 3. Den første del af huset blev bygget -77 med 45x70+45x95 i væggene, og så blev huset udvidet -80 med 45x70+45x120 i væggene
Alt 4. Forskellige vægge i huset er bygget forskelligt tykke, så en ydervæg kan være 45x70+45x95, mens en anden er 45x70+45x120. Gætvis bør da langvæggene, som tagstolene hviler på, være 45x70+45x120, og resten 45x70+45x95

R roband915 sagde:
Og ifølge vedhæftet billede har jeg to reglar (gætvis 45x120) stående på hinanden(!). Dette over åbninger og vinduer gætter jeg. Bygger man på denne måde?
Jeg har kun bygget mit "garage", og der har jeg ikke gjort det, men derimod har jeg en indfældet bærende bjælke under hammarbåndet for bedre at fordele vægten fra tagstolene over hele væggen. Min garage er desuden uisoleret med pladetag, så det minder mere om en lade i byggemetode. Men bygger man større og tungere konstruktioner, så ville det ikke overraske mig, hvis man har to reglar på højkant oven på hinanden over døre og vinduer, da det handler om helt andre belastninger end i mit tilfælde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.