4,103 læst ·
18 svar
4k læst
18 svar
Forstør døråbning i murstensvæg mod færdigt badeværelse
Jeg talte lige med ejendomsmægleren, og nu havde han kigget mere nøje på væggen, da han var der (jeg har ikke selv været der endnu), og han mener, at det sandsynligvis er en plankevæg med pudset sivmåtte eller lignende. Sandsynligheden for at kunne gennemføre dette uden større skader på fliserne er jo større. Hvordan ville I have gjort det? Den nye dør skal jo blive lidt bredere, da fliserne i dag støder mod den originale indfatning, mens den nye indfatning sandsynligvis vil være pålagt udenpå fliserne.
Jeg havde levet med den dør, der sidder der i dag. Hvis du ikke kan leve med den, så ville jeg starte med at finde ud af, hvad man virkelig har gjort med væggen i forbindelse med renoveringen. Hvis det er en original kloasongvæg, som man har flisebeklædt direkte på med kun en folie, så er det ikke en godkendt eller fornuftig konstruktion. Årsagen er, at det da er en ren kalkpuds på en vasmåtte, og det kan normalt ikke bære fliser. Men hvis man har gjort det rigtigt, så har man nok skruet osb/plywood og en gipsplade op, men mest korrekt en vådrumsplade på væggen inden flisebelægning, og så er det nok lidt nemmere at få det til at fungere.
Det må sælgeren jo vide, for ejendomsmægleren gætter nok mest lige nu for at tilfredsstille dig.
Reglerne kræver mindst en kalkcementpuds, men det forudsætter et underlag af sten, ikke vasmåtte.
Det må sælgeren jo vide, for ejendomsmægleren gætter nok mest lige nu for at tilfredsstille dig.
Reglerne kræver mindst en kalkcementpuds, men det forudsætter et underlag af sten, ikke vasmåtte.
Senest redigeret:
Ja, det kan godt lade sig gøre at finde ud af, da der er papirer på alt. Badeværelset er blevet renoveret i forbindelse med en vandskade på tappvandstammerne i huset, som senere også blev udskiftet i sin helhed. Det er altså F-bolaget, der har valgt entreprenøren. Ja, man må næsten forudsætte, at de har sat plader op, hvis væggen er en skillevæg, hvilket er mest sandsynligt. Ellers tør man jo ikke skære noget over med risiko for, at det hele falder ned. Vi finder selvfølgelig ud af dette inden køb.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Bör man ha isolering mellan karm och tegelvägg?
Fönster & Dörrar -
Bygge murstensvæg mod skorsten
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hvordan laver man bedst et dørhul i en murstensvæg?
Tag døråbning i bærende murstensvæg.
Göra dörrhål i bärande tegelvägg
Fönster & Dörrar