Hejsa!

Vi kigger lige nu på en lejlighed (fra 20'erne) hvor badeværelset blev nyrenoveret i slutningen af 2014. Døren ind til badeværelset sidder i en murstensvæg (formentligt ikke bærende da det er ½-stens). Døren ind til badeværelset er kun ca. 180 cm høj og det er flisebelagt mod originalbeklædningen på indersiden. Hvordan går man frem hvis man vil sætte en højere dør ind uden at ødelægge badeværelset mere end nødvendigt. Det er folie tæthed.

Senest redigeret:
Mikael_L
Hvis der ikke er nogen bæreevne at tage hensyn til, er det let, men ret støvet arbejde.
Sav med diamantklinge, eventuelt fra begge sider. Der findes ret enkle billige klinger, der passer til vinkelslibere, som er udmærkede til dette arbejde.

Tæt laget er ikke så meget at bekymre sig om ved siden af døren, synes jeg, så det er bare at kappe op, selvom det sikkert er forkert ifølge en eller anden regel.

Kan ikke være enig med Mikael L desværre.

Eftersom I ønsker at gøre hullet større opad, vil I være tvunget til at skære i en eller anden form for bærende funktion for den del af væggen, der findes over hullet. Murstenen (vægstykket), der bliver tilbage over hullet, hænger ikke af sig selv, men skal understøttes nedad af noget.

Hvis det er en originalvæg og et originalt dørhul fra 20'erne, har man sandsynligvis en muret bue, der holder væggen over den nuværende dør. Det kan også være en jernbjælke, men det er mindre sandsynligt, da det var både nemt og billigere at lave en bue dengang.

At åbne og enten mure en bue eller lægge en bjælke kan ikke gøres uden at ødelægge folien rundt om døren. Så afhænger det helt af, hvor døren er, om der overhovedet er en risiko for skader på grund af repareret folie i det område. Men man må nok regne med, at folien og fliserne fra dørens overkant op til loftet vil være nødvendige at udskifte og sandsynligvis også en del til siderne.

• Synes
meckis
  • Laddar…
En almindelig dør plejer vel ikke at skulle have forstærkning? Det er ret almindeligt, at vindues- og døråbninger laves uden at forstærkninger monteres, så længe det ikke drejer sig om brede åbninger, ser det ud til at fungere ok.

smurfen72 sagde:
En vanlig dør plejer vel ikke at have brug for forstærkning? Ret almindeligt at vinduer og døråbninger laves uden at forstærkninger monteres, så længe det ikke drejer sig om brede åbninger, ser det ud til at fungere fint.
Det er en muret væg, og hvordan tror du, at murstenene ovenover skal blive hængende, hvis man fjerner den eksisterende bæring?

Jeg har hverken set eller hørt om et tilfælde, hvor man har muret en døråbning eller en åbning for et vindue uden at have en murstensbjælke (nyopfindelse som ikke fandtes i 1920), stålbjælke eller en muret bue, som holder stenene ovenover oppe. De hænger ikke i luften af sig selv, men er muret på en bæring.

Endnu tidligere havde man godt nok træbjælker, typisk i bindingsværkshuse, men det er jo ikke det, vi taler om her.

Edit: Du kan altid tage hullet nedad, men ikke opad uden at lægge en ny bæring ind for murstenene ovenover åbningen.

Senest redigeret:
Nej, det er den del, jeg også har tænkt over. Skal man så indsætte en ny bjælke, der skal bære stenene over, så føles det svært ikke at beskadige for meget af badeværelset. Døren er på den modsatte væg af bruserhjørnet, så der er ingen fare i forhold til vandtætningen på væggene ifølge min vurdering.

oceanis sagde:
Det er en muret væg, og hvordan tror du, at murstenen ovenover skal blive hængende, hvis man fjerner det eksisterende oplag?

Jeg har hverken set eller hørt om et tilfælde, hvor man har muret en døråbning eller en åbning til et vindue uden at have en murbalk (nymodighed som ikke fandtes i 1920), stålbalk eller en muret hvælving, der holder på stenene ovenover. De hænger ikke i luften af sig selv, men er muret på et oplag.

Endnu tidligere havde man dog træbalk, typisk i bindingsværkshuse, men det er jo ikke det, vi taler om her.

Edit: Du kan altid lave hullet nedad, men ikke opad uden at lægge et nyt oplag til murstenene ovenover åbningen.
Hvis du læste, hvad jeg skrev, så er det ikke så usædvanligt, at fx døråbninger laves senere ved ombygninger uden yderligere forstærkning.

smurfen72 sagde:
Hvis du læste hvad jeg skrev, så er det ikke så usædvanligt at fx døråbninger tages op efterfølgende ved ombygninger uden yderligere forstærkning.
Jo, jeg læste det.

Og naturligvis tager man døråbninger op hver dag på byggepladser, men det betyder ikke, at man undlader at lave et lejeforløb for murstenene ovenover åbningen. Der er ingen der murer sten, som hænger frit i luften uden at lave en form for leje, så man kan mure op over åbningen. Man murer nedefra og opad, ikke oppefra og ned.

Hvis du river lejet bort, vil stenene ovenover falde ned, og du vil helt sikkert få en trekantformet åbning ovenover uanset hvor moderne huset er eller hvilken mørtel man har brugt. Især i et hus fra 20'erne med kalkmørtel, vil ingen sten sidde mere end et par minutter, før de falder ned.

Man murer nedefra og op, og nogle gange bygger man bare en form, man begynder at mure fra, men nu er det vel ingen, der skal mure? Jeg har arbejdet for længe på byggepladser, så jeg ved, at der laves åbninger uden forstærkning, men om det går i dette tilfælde, kan man ikke svare 100 % sikkert på uden at se det på stedet.

smurfen72 sagde:
Man murer nedefra og op, og nogle gange bygger man bare en form, man begynder at mure fra, men nu er det vel ingen, der skal mure? Jeg har arbejdet for længe på byggerier, så jeg ved, at der tages åbninger uden forstærkning, men om det kan lade sig gøre i dette tilfælde, kan man ikke svare 100% sikkert på uden at se det på stedet.
Hvis du har arbejdet længe på byggerier, undrer det mig, at du påstår, at man i en murstensvæg med døråbning bare fjerner støtte i åbningens overside og tror, at stenene ovenfor hænger tilbage i luften. Vis gerne med et eksempel, hvor man har gjort på denne måde, det findes ikke!!! Uden man har sikret med fx en stålbjælke eller anden bjælketype som murmas bjælker eller simpelthen muret en ny bue.

At man murer på en form, er netop det, man gør, når man slår en bue, men buen mures da på en måde, så det bliver bærende for murstenslaget, der kommer ovenpå, og ikke bare som et almindeligt vægstykke.

Og man behøver ikke at se noget på stedet, hvis det nu er en murstensvæg fra 20'erne, som TS har, for det er helt sikkert, at der skal til en ny støtte.

Påstår ikke at man fjerner omfugningen i eksisterende døråbning men ved at man laver nye huller i murstensvægge uden at forstærke ved mindre åbninger er det større åbninger plejer man at indfælge fx L-jern. Dem jeg har set som har muret på form har muret som normalt med evt. armering mellem hver række og ikke som ellers fx ved hver tredje og hvordan som helst den nederste sten hænger i luften evt. stöttet af dørkarmen senere. Ved ikke årgangen på huset jeg har været på men de er i hvert fald nyere ca. -50 gætter jeg på.

Ikke meget for os at småskændes om egentlig, men tjek med dine murer venner næste gang så får vi se, hvad de siger ;)

For TS så naturligvis så går det meste men regn med at du har fliser for mindst en række på hver side af døren og hele vejen op over døren inden du begynder for det kommer sikkert til at være nødvendigt. Det plejer jo at være svært at finde de samme fliser så tjek dette. Så er der gode bjælker at bruge hvis du ikke bruger almindelige vinkeljern. Tjek lidt på Murmas hjemmeside, de har nogle rep bjælker som går at bruge.

Har oftest været på større byggepladser, og der bestemmer hverken jeg eller mureren, der er tegninger, vi følger.

Mikael_L
Mikael_L sagde:
Om der ikke er nogen bæreevne at tage hensyn til, så er det let,
TS, lyt til oceanis du. Virker til at have betydeligt bedre styr på det end mig. :)

Det er altså sandsynligt, at der behøves noget, der bærer over åbningen, selv om væggen ikke er en bærende væg for hele huset må siges.

• Synes
oceanis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.