Jeg vil udskifte vores gamle garagedør med en moderne model af typen ledhejseport. Den nuværende garageport har et lysmål med en højde på 207 cm, hvilket jeg gerne vil øge til mindst 225 cm i åbningens højde. Loftshøjden i garagen er ca. 260 cm.
Efter lidt undersøgelse af vægmaterialet over garageporten ser jeg, at den 25 cm tykke væg består af ca. 15 cm massiv beton, som derefter er beklædt udvendigt med ca. 8 cm hulsten. Derudover er der puds på både indvendig og udvendig side. Den massive beton ser ud til at fortsætte hele vejen op til loftet. Nu vil jeg gerne forstørre åbningen og skal derfor save i betonen. Kan man gøre det selv, eller er det en professionel opgave at bestille? Er det dyrt, monstro? Taknemmelig for input.
Efter lidt undersøgelse af vægmaterialet over garageporten ser jeg, at den 25 cm tykke væg består af ca. 15 cm massiv beton, som derefter er beklædt udvendigt med ca. 8 cm hulsten. Derudover er der puds på både indvendig og udvendig side. Den massive beton ser ud til at fortsætte hele vejen op til loftet. Nu vil jeg gerne forstørre åbningen og skal derfor save i betonen. Kan man gøre det selv, eller er det en professionel opgave at bestille? Er det dyrt, monstro? Taknemmelig for input.
Har kigget på billederne, jeg tror ikke, at det er hulsten, men porøs såkaldt gasbeton, sådan som afgiver radon du ved. Det bør være muligt at justere porthøjden tror jeg, en stor vinkelsliber med 300 koromantskive (kan lejes) skærer af den porøse sten nogle cm over det nye portmål, fastgør en bræt præcist lige ca. 10mm (puds) over målet med sømplug, følg brættet med vinkelsliberen svagt hældende mod midten af støbningen, skær så dybt du tør, gør det samme på indersiden, bil væk det resterende og skær af evt. armering. Puds overfladen, beton har brug for en speciel primer. Det er et svært, hårdt og støvet, det nemmeste er at ringe til en betonskærer. Men vil, kan og tør man, så hvorfor ikke.
Klik her for at svare