Hej! Jeg vil gerne have lidt input om en væg i kælderen kan være bærende eller ej i et hus bygget i 50'erne. Som I kan se på det vedhæftede billede, (undskyld skalaen) sidder der lige nu en murstensvæg mellem garage og fyrrum. Min tanke var, at man kunne lave et hul i denne, i typisk dørstørrelse.
Væggen er 80mm inkl. puds, så hvor bærende kan den være tænker jeg...
Dem af jer, der kan, må meget gerne analysere min flotte midlertidige tegning og sige, hvad I tror og synes. Kan man lave et hul i denne tror I?

• Bygningsplan af kælder fra 50'erne; viser en 80 mm mur af tegl mellem garage og fyrrum. Vurderes om væggen kan åbnes for dørinstallation.
80mm tyk væg lyder tyndt for at være bærende.

Hvordan går etagedækket?
Hvordan går tagspærene?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Selvom den ikke er bærende, kan den være stabiliserende, dvs. forhindre at ydervæggen trykkes ind af al jord udenfor. Derfor bør døren placeres så langt som muligt fra ydervæggen, og der behøves sandsynligvis mindst en halv meter væg nærmest ydervæggen.

Den langsgående væg mellem fyrrum og vaskerum er ofte bærende. Hvor tyk er den?

Tænk på, at det er almindeligt med asbestholdigt materiale omkring garage og fyrrum, samt at garage og fyrrum (hvis det stadig er en kedel, der fyres med) skal være en anden brandcelle end boligarealer og dermed kræver brandsikring.

Demmpa Demmpa sagde:
80mm tyk væg lyder tyndt for at være bærende.

Hvordan går mellemdækket?
Hvordan går tagstolene?
Tagstolene ser ifølge sektionsbillede ud til at gå tværgående. Dæk ved jeg ikke, hvordan det går. Er der nogle hurtige måder at finde ud af dette uden at rive gulvet op?

• Bygningssektionstegning viser takstoler og bjælkelag med forskellige højder markeret. Indikerer et tværrgående design.
  • Bygningstegning af et hus med facadevisning og grundplan af kælderetage, viser rumfordeling og strålens retning.
BirgitS BirgitS sagde:
Selvom den ikke er bærende, kan den være stabiliserende, dvs. forhindre at ydervæggen trykkes ind af al jorden udenfor. Derfor bør døren placeres så langt som muligt fra ydervæggen, og der er sandsynligvis behov for mindst en halv meter væg nærmest ydervæggen.

Den længdegående væg mellem fyringsrum og vask er oftest bærende. Hvor tyk er den?

Husk at det er almindeligt med asbestholdigt materiale omkring garage og fyringsrum samt at garage og fyringsrum (hvis der stadig er en kedel, som der fyres i) skal være en anden brandcelle end boligarealer og dermed kræver brandsikring.
Tak for svar! Fandt byggeplanerne fra 57, der kan I se, hvor høj jordniveauet er ved garagen. Jordniveauet er måske i brysthøjde. Den bærende længdegående væg er 21,5 cm og ydervæggen er 22. Men hvis man sikrer ved at lade en meter være og åbner måske 0,9-1 m

• Bygningsplan fra 1957, viser facade med garage og kælderplan med forskellige værelser. Markniveau ved garage er i brysthøjde.
  • Bygningsplan fra 1957, viser et hus' tværsnit med markniveau, væggens tykkelser og et målebånd i bunden.
BirgitS
Mellösawille Mellösawille sagde:
Men om man kör sikkert på at efterlade en meter og åbne måske 0.9-1 m
Lyder godt for mig men jeg er bare en amatør.

• Synes
16386
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.