Har lavet en lille skitse, håber I forstår den :)
I finder den på http://www.labbas.se/pics/reglar.jpg

Badeværelset skal være inden for de hvide punkter.
Det røde er eksisterende gulvreglar
Det sorte er bærelinjer
Det blå er en væg (skal blive, hviler på eksisterende gulvreglar)
Afstanden mellem de eksisterende gulvreglar er cc60 (selv om det er forskelligt på mit billede), disse har en størrelse på 170x45.

Bærelinjerne har støtte hver 1,5 m. De har en dimension på ca. 15x15 cm.

I dette rum skal der blive badeværelse. Jeg vil forstærke gulvet til cc30.

Disse problemer har jeg,

Hvilken størrelse bør jeg have på de nye gulvreglar?
Har overvejet 220, problemet er så, at de bliver meget højere end de eksisterende. Alternativt at skære dem ud for bærelinjerne (men så taber jeg vel bæreevne, kan dette forstærkes?)

Hvordan løser jeg problemet med, at jeg ikke kan nå bærelinjen øverst, da den er under et andet gulv/rum?

Hvordan virker det med at skrue en større dimension af gulvregel i en mindre gulvregel (som hviler på alle bærelinjerne), Antager at bæreevnen ikke bliver større end den mindre dimension af gulvregel?

Modtager gerne alle tips og idéer med tak.

30 cc er klogt at have i et badeværelsesgulv. Men jeg forstår ikke, hvorfor du skal gå op i dimension, svajer det på midten af reglen? Spændvidden er jo meget kort, så 170 mm regel burde ikke være noget problem. Jeg ville have "kortladt" ind reglar ved siden af væggen og derefter forbundet de nye gulvreglar med den. Hvis du derefter skal have gulvspånplade og flydespartel, så bliver det by the book ;)

Han tænkte om og købte 170 reglar. Havde præcis samme tanke som dig. 😊

Kan ikke påstå, at det svajer i øjeblikket, selvfølgelig hvis jeg stiller mig og hopper på en regel, så svajer det måske lidt, men ikke noget jeg bemærker.

I værste fald må jeg lægge en bærende bjælke lige under væggen. Men tror ikke du behøves i og med gulvspån og flydespartel.

Man vil jo lave et ordentligt forarbejde😛

Det virker unødvendigt at indsætte ekstra gulvbjælker, cc60 med den spændvidde og 45x170 bør være mere end tilstrækkeligt. Eller skal du ikke bygge med gulvspån og flydemørtel ovenpå?

Jo det skal være spån og flydespartel på.

Bkr (byggkeramikrådet) anbefaler cc 30 i badeværelsesgulv, hvor det skal være klinker.

Nej, bøjningsstivheden skal svare til cc30, og det opfylder man ved at bruge gulvspån og flydespartel på cc60.

Jeg vil da udvikle spørgsmålet til hvor lang spændvidde der bestemmer, hvornår bøjningsstivheden bliver for dårlig? Kravet på cc30 afhænger vel lidt af spændvidde og gulvet. Hvis vi tager udgangspunkt i 22 mm gulvspån og cc60 ifølge TS billede. Hvad er da passende at tænke på angående kortlingar, flydespartel, armering og tykkelse?

Hvis man har et bjælkelag med cc60 som opfylder de grundlæggende krav til bøjstyvhed for gulvbjælkelag (hvilket TS bjælkelag sikkert gør) så er en metode at bruge 22mm gulvspån, flydespartel minimum 12mm som armeres. Så kan man lægge klinker på gulvet.

Ok jeg tror den tidligere taler har ret i dette, at man så opfylder kravene. Men det er ikke usædvanligt, at man har 30 cc i gulvet. Sikkert for at have livrem og seler. Konstruktører tegner ofte cc30 på tegninger. Jeg ville i hvert fald have lagt nogle ekstra reglar ind, det tager ikke mange minutter.

Reference for tilstrækkelig bøjningsstivhed
Meget lang erfaring med afprøvede løsninger viser, at den bøjningsstivhed, der opnås med c-afstand 300 mm mellem bjælkerne og en 22 mm gulvspånplade er betryggende for, at det keramiske lag ikke skal beskadiges. (Sådan konstruktion kræver dog også armeret afretningsmasse for at optage bevægelser i træpladen, ikke primært for bøjningsstivhed.

Kopieret denne fra BKR.

Jaja, jeg kender til, hvad der står i BKR.

Dette er fra paragrafen for gulv, cc600 og flydespartel med armering er fuldt tilstrækkeligt:

5.7.2 Gulv
Pladekonstruktioner på gulv består sædvanligvis af
22 mm gulvspånplader* på bjælker med c-afstand mellem 300 og 600 mm. Træbjælkelag
kræver tilpasning til en keramisk belægning,
så denne ikke kan beskadiges af træs
naturlige bevægelser ved ændringer i luftfugtigheden og/eller af nedbøjning af træet
mellem bjælker ved belastning af gulvet.
Uanset c-afstand mellem bjælker, dog
max. 600 mm, skal forstærkning af bøjelighed
mellem bjælker, og foranstaltning for at forhindre at

fugtbevægelser overføres til det keramiske lag,
udføres. Forstærkning kan foretages med afretningsmasse
i henhold til nedenstående eksempel på
konstruktionsprincip. Forstærkninger med
tilsvarende effekt kan opnås med andre konstruktioner
i henhold til ansvarlig projektør/producent.

Hvor kommer din tekst fra?

Det er fra selve paragrafen om gulve i BRK's regelsæt. Din tekst som du citerede er en tilføjelse.

Dejligt med hurtige svar! Ok, bare nysgerrig :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.