D09
Hej

Skal stille en vedovn ca 800kg samt 4m3 tank ved siden af hinanden.

Bundpladen er 10cm og armeret.

Behøver jeg støbe en armeret hylde på typ 5 - 10 cm for at det skal holde?

Jeg tror ikke det.
Jeg antager, at tanken er ret stor, og hvis du regner på vægt/arealenhed, så bliver det sikkert ikke så meget.

Så længe betonpladen har god støtte nedenunder, så klarer den meget last.

• Synes
D09
  • Laddar…
om tanken skal stå mod en ydervæg, så kan det være en god idé at tjekke ydersiden af væggen/pladen, så der ikke er sætninger i jorden der.
der burde være en kantbjælke, som er veldimensioneret der, men hvis det er en gammel garage fx, så har man måske sparet på det.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
corre sagde:
om tanken skal stå mod en ydervæg så kan det være en god idé at tjekke ydersiden af væggen/pladen for at se, om der er sætninger i jorden der.
der burde være en kantbjælke, der er vel dimensioneret der, men hvis det er en gammel garage f.eks., så har man måske sparet på det.
Tanken kommer til at stå mod en indervæg ca. 2-3 meter ind på pladen, kedlen mod ydervæg / indervæg ca. 2 meter ind fra den ene væg og ved siden af den anden ydervæg.

Lyder som gode forudsætninger så.
Hvordan skal du isolere under tanken?
Hvis den har fx 4 eller 6 ben som den står på, så har du nok brug for at forstærke eller montere en form for vægtfordeler på benene. Fx en plade eller en mindre bjælke, der fordeler lasten på en større overflade.

Står der nogen anbefaling fra kedelproducenten angående en sokkel?
Nogle anbefaler en 10 cm kant, så højderne på kedlen bliver fornuftige.

D09
corre sagde:
Lyder som gode forudsætninger så.
Hvordan vil du isolere under tanken?
Hvis den har fx 4 eller 6 ben, som den står på, skal du nok forstærke eller montere en form for vægtfordeler på benene. Fx en plade eller mindre bjælke, der fordeler lasten på større overflade.

Er der nogen anbefaling fra kedelproducenten angående en sokkel?
Nogle anbefaler en 10 cm sokkel, så højderne på kedlen bliver fornuftige.
Ved faktisk ikke angående isoleringen under, det er en rektangulær husqvarna. Har ikke fået svar angående, hvordan den skal opstilles.

Forventer, at hvis man stiller den på celleplast, vil den synke på sigt?

Hvordan plejer man at isolere under?

Ellers så går gulvvarmen under ;) he he

Angående kedlen havde den "fødder," og ingen har nævnt krav om sokkel, men skal dobbeltjekke :)

Det burde gå fint at stille på en plade cellplast, under forudsætning af, at tankens bund er helt plan, så klart.
Igen kan du regne på tryk/ydeenhed, og uden at kende tankens mål, er jeg ret sikker på, at ydretrykket bliver betydeligt lavere end det tryk, der bliver under fødderne på en voksen person.

D09
Kedelleverandøren svarede, at det ikke er nødvendigt med nogen forstærkning under kedel eller tank, og normalt kommer tanken med fødder for at kunne isolere under.

Skal se, hvad tankleverandøren svarer.

D09
Gabbe1 sagde:
Det burde gå fint at stille på en plade cellplast, forudsat at tankens bund er helt plan selvfølgelig.
Igen, du kan beregne tryk/arealenhed, og uden at kende tankens mål er jeg ret sikker på, at arealtrykket bliver betydeligt lavere end det tryk, der er under fødderne på en voksen person.
Så hvis tanken har fødder, skal man så have en plade ovenpå cellplasten?

Fungerer det i så fald med Osb eller er det en robust byggplade, der er nødvendig?

Hvor meget kan man normalt hæve med fødderne?

Hvis tanken har fire st ben, så bliver det lidt over et ton på hver, jeg ville hellere have fjernet benene for at få en helt plan overflade mod celleplasten.

• Synes
D09
  • Laddar…
D09
Tanken havde flad bund :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.