O
Plantegningen af min nye lejlighed viser, at der er en "forstærket tv-væg" i stuen. Den tidligere ejer havde monteret sin tv på væggen ved hjælp af mollyplugge. Jeg fjernede den udstående del på dem og skubbede resten ind i væggen, men inden jeg spartlede over hullerne, bemærkede jeg, at der var en træplade bagved. Af det jeg har kunnet læse mig til, behøves der ikke mere end træskrue for at skrue tv'ets vægbeslag fast, når man har en træplade af en slags – jeg ved ikke, om det er OBS eller krydsfiner – bag ens gipsvæg.

Jeg har endnu ikke spartlet hullerne, men det der slog mig var, at træpladen ikke sidder fast i gipsvæggen – den føles ikke forankret på nogen måde, men jeg kan skubbe til den med en skruetrækker og få den til at rokke frem og tilbage, så at sige. Der er en samlet længde på cirka 6 cm fra hul til træplade, hvis jeg trykker træpladen med en skruetrækker indtil det stopper, og træpladen ligger skævt mod den anden væg, så det burde vel ikke være mere end at jeg skruer tv-beslaget fast med en skrue, der er 7–8 cm for at sikre, at den tager fat i træpladen?

Hej, velkommen til byggahusforat!
Ja,
Et andet alternativ er jo at bare trække 1 lang skrue ved siden af, hvor Tv-beslaget skal monteres. Derefter anvende mere optimale skruer til beslaget.

Nu når det er åbent, forsøger du at måle, hvor du har pladen, og skriver det ned ordentligt. Skru derefter pladen fast med gipsskruer i gipsin og spartel igen. Efter overfladelaget kan du montere dit tv i ro og mag med skruer, der passer til beslagets tykkelse plus 30 mm.

Behøver skiven virkelig sidde fast i gipset? Den burde jo sidde fast i reglarne og skal forhindre skruerne i at blive trukket ud af gipset, lidt som en meget stor molly... Prøv at scanne væggen med en detektor for regler, så burde du kunne finde skiven eller lave prøvehuller med en tynd boremaskine og se, hvor det tager imod. Di skal jo alligevel spartle og lave nyt overfladelag, så et par 3mm huller ekstra gør en lille forskel.

T
T toolman77 sagde:
Behøver pladen virkelig sidde fast i gipsen? Den burde jo sidde fast i reglerne og skal forhindre skruerne fra at blive trukket ud af gipsen, lidt som en meget stor molly... Prøv at scanne væggen med en regelsøger så burde du kunne finde pladen eller lav prøvehuller med en tynd boremaskine og se hvor det stopper. Du skal jo alligevel spartle og lave ny overflade, så et par 3mm huller ekstra gør lille forskel.
Som TS skriver i sit første indlæg så sidder træpladen ikke fast bag gipset, men kan skubbes ind mod den tilsvarende plade på den anden side af væggen - det betyder, at træpladen "bare" fordeler kraften fra skruerne over en større del af gipset og (hvis den står på bunden i hullet) optager nogle horisontale kræfter. Den behøver ikke at fastgøres i gipsen, men det letter jo, hvis den ikke skubbes væk af skruerne til TV-beslaget, så disse kun sidder i gipsen.

O
L largab sagde:
Hej, velkommen til byggahusforat!
Ja,
Et andet alternativ er jo bare at trække en lang skrue ved siden af, hvor Tv-beslaget skal monteres. Derefter bruge mere optimale skruer til beslaget.
Du mener for at fastgøre træpladen til gipsvæggen, få den til at komme tættere på væggen INNAN jeg skruer vægbeslaget til tv'et fast?

O
tttomten TomasJor sagde:
Nu när det er åbent, så prøver du at måle, hvor du har pladen og skriver det ned ordentligt. Skru så pladen fast med gipsskruer i gipsen og spartl det igen. Efter overfladebehandling kan du montere dit tv i ro og mag med skruer, der passer til beslagets tykkelse plus 30 mm.
Hmm, jeg er nok ikke helt med på, hvad du mener. Jeg forsøgte at måle så godt, jeg kunne, og fik det til, at det begynder at tage fat 3 cm inde. Da gipsskiven er 1,3 cm, er mellemrummet til træpladen omkring 2,7 cm. Presser jeg, indtil det stopper, altså indtil træpladen rammer den bagvedliggende gipsvæg, er den totale afstand 5,5 cm (”glapp”, eller hulrum på 4,2 cm mellem væg og træplade). Hvordan mener du, at jeg skulle skrue pladen fast med gipsskruer?

O
T Testarn sagde:
Som TS skriver i sit første indlæg så sidder træpladen ikke fast bag gipsen men kan skubbes ind mod den tilsvarende plade på den anden side af væggen - det betyder at træpladen "bare" fordeler kraften fra skruerne over en større del af gipsen og (hvis den står på bunden i hullet) optager en del horisontale kræfter.
Den skal ikke nødvendigvis fastgøres i gipsen men det letter jo, hvis den ikke bliver skubbet væk af skruerne til TV-beslaget, så disse kun sidder i gipsen.
Præcis sådan. Du må undskylde amatøren her, men sidder træpladen ikke fast på noget som helst mellem væggene? Er det bare en plade, tilpasset i størrelsen, der står "løst" på gulvet?

Er løsningen at bruge tilstrækkeligt lange skruer for at sikre, at de når ind i træpladen?

O oliverc sagde:
Hmm, jeg er nok ikke helt med på, hvad du mener. Jeg forsøgte at måle så godt som muligt og fik det til, at det begynder at tage i 3 cm inde. Da gipspladen er 1,3 cm, er mellemrummet til træpladen omkring 2,7 cm. Trykker jeg, indtil det tager stop, altså indtil træpladen støder ind i den bagvedliggende gipsvæg, er den totale afstand 5,5 cm (”mellemrum”, eller hulrum, på 4,2 cm mellem væg og træplade). Hvordan mener du, at jeg skulle skrue pladen fast med gipsskrue?
Som jeg forstår det, står pladen på gulvet mellem gipspladerne.
For at nemt kunne sætte tv’et op i fremtiden bør du sørge for at få taget fat i pladen og trække den mod væggen og skrue den fast. Ikke mere mellemrum.
Slutresultat. 13mm gips, 11 mm osb, 30 mm skrue er nødvendig, og alting sidder solidt.

O
tttomten TomasJor sagde:
Som jeg forstår det, står pladen på gulvet mellem gipspladerne.
For nemt at kunne sætte tv'et op i fremtiden skal du sørge for at få fat i pladen og trække den mod væggen og skrue den fast. Ingen mere slør.
Slutresultat. 13mm gips, 11 mm OSB, 30 mm skrue er nødvendig, og alt sidder stabilt.
Jeg overvejer lidt, hvordan det ville foregå. Bor et hul i træpladen og så greb fat i den med et krog-lignende objekt, træk den mod væggen og skru den fast på 2-3 forskellige steder i nærheden af hullet?

T
Det går nok fint at bore et hul som du skriver, eller så tager du bare en første skrue, der er lidt længere, som fæster i træpladen og derefter fortsætter med nogle almindelige gipsskruer rundt omkring, hvor TV-beslaget skal sidde.
De skruer skal jo bare holde træpladen mod gipsen, ingen belastning der.

• Synes
toolman77
  • Laddar…
O oliverc sagde:
Jeg overvejer lidt, hvordan det skulle fungere. Bore et hul i træpladen og så tage fat i den med en krog-lignende genstand, trække den mod væggen og skrue den fast på 2–3 forskellige steder i nærheden af hullet?
Tag helgevindet skrue, som ikke går lige igennem væggen, og stram til det stopper. Så får du fat i pladen, går gennem den og klemmer den mod gipsen med skruen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.