N
Hej.
Mine spær i garagen skal klare 100kg/m2 ifølge producenten, skal have opbevaringsloft deroppe.
Der er 9 fordelt på 8,4m.
Nu har jeg sat bjælker (hanebånd?) mellem spærene, spændvidden er 6m ekstra bjælkerne er 45x170 og ligger overlappet 1,80 limet med PU lim og skruet sammen med 16st 5x90 skruer fra hver side.
De eksisterende spær er sammensat på midten med en sømplade fra hver side, tænkte jeg vil skrue og lime en ekstra 45x170 på dem også.

Nu i dag satte jeg ekstra "ben" udenpå de eksisterende se billede. Garagetag med synlige bjælker og ekstra støtteben tilføjet for at styrke strukturen til opbevaringsloftet. Trækonstruktion med PU-lim og skruer. disse sidder også med PU lim + 5x90 skruer.

Tør man gætte på, at jeg nu kan lægge 200kg/m2 op på loftet?

• Synes
MiWi
  • Laddar…
Hej
Min spontane følelse siger nej. Trykket på den nedre bjælke bliver ikke mindre, fordi du understøtter stolpen der. Snarere at du skulle lægge 1 stående bjælke imellem hver stol. Altså at du bruger samme dimension som den nedre bjælke i tagstolen, så c/c målet bliver mindre.

Nu så jeg, at du allerede har gjort det :wow:

Senest redigeret:
N
Ja jeg lagde en ekstra bjælke mellem hver, det er disse som ligger 180cm overlappet. Ved ikke hvor CC endte nu, men jeg mener, at det blev ca. 50-55cm nu.

150kg/m2 ? nu måske ?

100 er jo nok i teorien, men vil jo have marginalerne på den rigtige side!

Måske lidt overkurs, men lasten skal også optages af væggen, holder den for belastningen altså den øgede vægt på konstruktionen (flere bjælker mm) + det du tænker lægge på loftet.

Er spærerne dim for 100kg/kvm last på ydertagen (snelast) eller har de sagt, at underrammen klarer 100kg??

Hvad tænker du at opbevare deroppe? At skulle bruge 200kg/kvm lyder meget.

Mikael_L
Er underrammen af 45x170mm og den frie spændvidde 6 meter, tvivler jeg på, at det overhovedet kan bære noget.

Tja, nogle tomme papkasser måske ...

edit:
eller vent nu.
De lodrette støtter kan jo for så vidt være dimensioneret til at bære "gulvet".
Hvor lang er spændvidden mellem de to støtter?

Men jeg tror ikke, at du på nogen enkel måde kan øge bæreevnen. Du skal sandsynligvis øge både overramme og underramme, og det på højden.

Senest redigeret:
Den her side har nogle tabeller, fx denne, som måske kan give lidt vejledning.

Bemærk, at de forudsætter en bærende væg midt i spændet.

Ellers er det vel nemmest at bede producenten om at beregne hvilke forstærkninger, der kræves for 200 kg/m2.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Bedre at have lette ting oppe og tunge ting nede i et garage...man bliver hurtigt træt af at få op eller ned tunge ting, selvom man har travers...

Hvad er spændvidden mellem spærbenene?

Kan du sætte en regel (f.eks. 45x120) på højkant ved benene og fastgøre de ekstra bjælker i denne med en hængende 45x45? Det ville give betydeligt kortere spændvidde.
En 45x170 hjælper næsten ikke med en spændvidde på 6m.

N
Løfter denne lidt da jeg overvejer en anden forstærkningsidé Loftsrum med trækonstruktioner, hvor der er forslag til forstærkning med ekstra bjælker og skruer, oplyst af en hængende lampe.
Håber det går at se på billedet hvordan jeg tænkte. Ville dette gøre nogen nytte?

Min tolkning:
At sætte en vertikal regel ved støttebenene får omtrent samme effekt som at krydsafstive.
Dvs at det mindsker svagheden lokalt i bjælkelaget, og man kan punktvis belaste bjælkelaget mere end uden "forstærkningen".
Men det øger ikke bjælkelagets totale bæreevne.

Er det umuligt at indsætte et par søjler og en bjælke i midten af spændet?
Rammeværksspær er jo beregnet til at have understøtning i midten.

Ved ikke hvor meget plads du har nedad, men en tanke er at lægge en 145'er under hver underarm så tykkelsen bliver 170+145=315. Skruelim derefter på krydsfiner på begge sider af disse. Sæt krydsfineren med forskudte samlinger.
Giver betydeligt bedre bæreevne til hele konstruktionen.

• Synes
fahlis
  • Laddar…
titanium sagde:
Ved ikke hvor meget plads du har nedad, men en tanke er at lægge en 145'er under hver underarm så tykkelsen bliver 170+145=315. Skruelim derefter på krydsfiner på begge sider af disse. Sæt krydsfineret med forskudte samlinger.
Giver betydeligt bedre bæreevne til hele konstruktionen.
Glem i så fald ikke at kontrollere vægstolpernes bæreevne!

N
Hej. Underarmene er kun 145x45, ikke 170...
Ideen med en ekstra nedenunder lyder godt.
Spær hviler på 250mm lecamur og 145x45 hammarband, ingen vægstolper.
Det "mærkelige" er, at loftet føles meget stabilt, ikke en antydning til svaj eller knagen, når jeg (140kg) går rundt der.....

N
Det er krydsafstivet, men på den "moderne" måde. kortlingar af 145x45 mellem hver hanebånd og extrabjælke. 2 kortlingar per "fag"

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.