hej
har et 70'er-hus, hvor vi har renoveret overetagen og senere er blevet trætte af svaj og "hængekøje" i gulvene. Skal renovere rummet under stuen og tænkte på at forstærke bæringen nedefra.
Nedefra og op består det af:
1. loftpanelbrædder ca. 20mm tykke
2. strøer/glespanel 45x45mm
3. asfaboard 22mm
4. bjælker 185x45mm med cc600mm.
5. parket direkte på bjælkerne
Jeg har overvejet følgende muligheder:
1. lægge ekstra limtræsbjælker mellem de eksisterende bjælker og fastgøre dem med balksko i bæringen.
2. under de eksisterende bjælker lægge en stålbjælke eller limtræsbjælke på tværs for at halvere spændvidden. Jeg ville jo lige der, hvor denne ligger, springe over board, glespanel og loftpanel/gips. Så har jeg jo i hvert fald 85mm til gode.
Hvad siger I?
har et 70'er-hus, hvor vi har renoveret overetagen og senere er blevet trætte af svaj og "hængekøje" i gulvene. Skal renovere rummet under stuen og tænkte på at forstærke bæringen nedefra.
Nedefra og op består det af:
1. loftpanelbrædder ca. 20mm tykke
2. strøer/glespanel 45x45mm
3. asfaboard 22mm
4. bjælker 185x45mm med cc600mm.
5. parket direkte på bjælkerne
Jeg har overvejet følgende muligheder:
1. lægge ekstra limtræsbjælker mellem de eksisterende bjælker og fastgøre dem med balksko i bæringen.
2. under de eksisterende bjælker lægge en stålbjælke eller limtræsbjælke på tværs for at halvere spændvidden. Jeg ville jo lige der, hvor denne ligger, springe over board, glespanel og loftpanel/gips. Så har jeg jo i hvert fald 85mm til gode.
Hvad siger I?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 indlæg
Hvad er spændvidden? Det store problem lader til u alligevel at være ringe højde på virket? Man kan jo spørge sig selv, hvorfor man vælger at gøre sådan og så have 45mm glespanel?
3,5 m spændvidde
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man skal ikke moralisere for meget over svajende bjælkelag i ældre huse. Bygningsnormerne har ændret sig betydeligt gennem årene. TS mellemstrømsbjælkelag er sikkert korrekt udført i henhold til SBN 67, som sandsynligvis gjaldt da huset blev bygget. Dagens (meget velmotiverede) svajkriterium er kommet til langt senere.
Den enkleste løsning er at sætte en limtræsbjælke som bærende bjælke på tværs midt under bjælkelaget. Hvis bjælken kan udnytte de 85 mm, som loftet omfatter, behøver den ikke at være så forstyrrende. Limtræ er mere fleksibelt end stål i sådanne situationer, fordi man også kan arbejde med bjælkens bredde. Hvis du fortæller rummets bredde, vil du få et dimensionsforslag. Det er selvfølgelig muligt at lægge limtræsbjælker ind mellem de eksisterende bjælker, men det er en mere kompliceret og dyrere løsning.
Den enkleste løsning er at sætte en limtræsbjælke som bærende bjælke på tværs midt under bjælkelaget. Hvis bjælken kan udnytte de 85 mm, som loftet omfatter, behøver den ikke at være så forstyrrende. Limtræ er mere fleksibelt end stål i sådanne situationer, fordi man også kan arbejde med bjælkens bredde. Hvis du fortæller rummets bredde, vil du få et dimensionsforslag. Det er selvfølgelig muligt at lægge limtræsbjælker ind mellem de eksisterende bjælker, men det er en mere kompliceret og dyrere løsning.
det lyder jo godt.
bredden er lidt over 3,7m.
hvordan skal jeg så fastgøre bjælken i enderne? den havner jo under neglebåndet, eller hvad man nu skal kalde det. væggene er af letbeton. min tanke var, at limtræsbjælken kunne hvile på en form for søjle i enderne.
bredden er lidt over 3,7m.
hvordan skal jeg så fastgøre bjælken i enderne? den havner jo under neglebåndet, eller hvad man nu skal kalde det. væggene er af letbeton. min tanke var, at limtræsbjælken kunne hvile på en form for søjle i enderne.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, med letbetonvægge er søjler i enderne klart at foretrække. Søjlerne skal lande på noget, der kan optage deres belastninger, men det plejer altid at løse sig. Når det gælder bjælkedimension, så er 90x225 et grænsetilfælde. Næste størrelse opad er 90x270. Ved at vælge en bredere bjælke kan du holde bjælkehøjden nede, hvis det er ønskværdigt, f.eks. 190x180. Søjlernes mål bør tilpasses til bjælkens bredde. Det går med almindeligt konstruktionsvirke, selvom limtræ er pænest.
hvor sejt, mange tak.
søjlerne ville i så fald ende direkte på den ikke-isolerede 70tals-plade. jeg bruger gerne nogle ekstra kroner på limtræ.
skal man lægge en fugtspærre under søjlen og mellem væg og søjle?
søjlerne ville i så fald ende direkte på den ikke-isolerede 70tals-plade. jeg bruger gerne nogle ekstra kroner på limtræ.
skal man lægge en fugtspærre under søjlen og mellem væg og søjle?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Punktlasten som søjlen repræsenterer er ca. 8 kN (ca. 800 kg). Det er jo ikke noget problem. Søjlen bør hvile på syllpapp, men mod letbeton behøves intet.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
Forstærke trægulv med en ekstra bjælke
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Förstärka träbjälklag
Golv -
Lydisolere og forstærke skillevægge
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Forstærke svigtende etageadskillelse med limtræsbjælke